Övervintring i Portugal och Spanien 2014-15

Första delen handlar om resan ner till Portugal och vistelsen vid Algarvekusten.
Här finns direktlänk till del 2 som handlar om Spanien.
Direktlänk till del 3 som handlar om hemresan.
Här hittar du kartor över resvägen >>> kartor. (öppnas i ny flik)

Vi startar från ett höstruskigt Torshälla söndagen den 26 oktober för att förverkliga vår dröm. Kändes lite konstigt att låsa lägenhetsdörren med vetskapen att det troligen har gått flera månader innan vi är tillbaka.

På grund av att väderleken, var lite småkylig så startar jag värmepannan i bilen för att ha det varmt o skönt medan vi stuvar det sista på plats. Detta visar sig vara tur för den fungerar inte när medieknappen är påslagen samtidigt. Ingen bra start på resan. Som tur är lyckas vi få tag på husbilsfirmans servicechef som är hygglig och möter upp oss vid verkstaden trots att det är söndag. Visar sig vara ett tillbehör som kopplats in felaktigt, så det var fixat på 10 minuter och därefter kunde resan starta som planerat.

Äntligen på väg, med första stoppet i Dalsjöfors där vi hälsar på vänner och blir bjudna på god mat, dessutom bjuder de på lite bubbel för att fira starten på vår första övervintringsresa. Efter en trevlig kväll övernattar vi på deras parkering i regn och blåst.
Efter samvaro och lunch på måndagen fortsätter vi till Varberg för att på tisdag morgon 07:00 köra på färjan till Grenå i Danmark. Vi övernattade på en gata utanför några villor där det var lä för den kraftiga blåsten. Var lite oroliga för överfarten eftersom det fortsatte att blåsa, men inga som helst problem det märktes knappt på båten att det gick hög sjö. Nådde ett soligt Grenå vid lunchtid, för vidare färd mot Flensburg, genom det Danska landskapet som badade i solsken. Efter lite proviantering på Scandinavian Park, hade vi först tänkt att övernatta där, men var nyfikna på gratisställplatsen i hamnen och åkte dit.

Flensburg-SPStällplatsen i hamnen Flensburg med plats för några få bilar vid vägs ände.

Detta var ingen egentlig ställplats utan bara en plats i slutet på en väg där det gick att parkera tillfälligt. Ingen service och kolsvart på natten eftersom ingen belysning fanns. På grund av tät dimma var det ingen utsikt över hamnen, vilket det troligen är normalt.

Efter frukost åkte vi mot vår favoritplats, Kaltenkirchen där vi ofta övernattat tidigare för en fikapaus. Här passade vi också på att tömma och fylla. Fortsatte mot Hamburg och vidare mot Bremen med siktet inställt på det stora campingvaruhuset Obelink i Holland. Hittade en gratis bra ställplats vid Dortmund-Ems-kanal, Hörstel-Reisenbeck Tyskland. Här saknades service men el gick att få via myntautomat.

Dortmund-Ems-kanal

Ställplats vid Dortmund-Ems-kanal, Hörstel-Reisenbeck.

Efter en regnig och kall natt ställer vi in GPS:n på Obelink och tar oss ut på motorvägen för att snabbast möjligt ta oss till Winterswijk precis på andra sidan gränsen i Holland där det megastora campingvaruhuset ligger. När avfarten till Winterswijk dyker upp är den avstängd, bara att fortsätta till nästa. Inga problem, med modern teknik så stakas en ny rutt snabbt ut med automatik och vi tar oss fram till gränsen. Nu dyker nästa avstängda väg upp utan några andra lämpliga vägalternativ. Stakar ut en alternativ väg manuellt på måfå och kommer så småningom  fram till målet.

Alla avstängningar och felkörningar innebar att vi vart akut fikasugna och stannade på en liten p- ficka efter vägkanten för att få det avklarat innan vi kom fram till Obelink. När vi startar efter fikapausen börjar en motorlampa lysa, dessutom hackar motorn och svarar dåligt på gasen. Tar oss fram till varuhuset och går runt där en stund och tittar på allt tänkbart i campingväg. Tyvärr utan någon större behållning med ett olöst problem hängande över oss.

Obelink

Obelink det stora campingvaruhuset i Winterswijk Holland.

Här fanns i alla fall fritt WiFi så med hjälp av appen “Fiat Camper” i telefonen hittar jag en verkstad ett par mil in på Tyska sidan av gränsen i Bocholt. När vi anländer till verkstaden är det en kille som släpper allt han har för händerna och ansluter datorn för att felsöka. Två problem visar sig varav det ena gäller partikelfiltret. Han försöker bränna rent det med att köra motorn på 3000 varv i 5 minuter vilket inte hjälper. En ny del behöver beställas och den ska komma redan nästa dag kl 10.00.

Fiat-service Fiatverkstaden i Bocholt.

Vi söker upp närmaste plats som lämpar sig för övernattning ett par km från verkstaden och återvänder dit som avtalat. Reservdelen har kommit och monteras smärtfritt, allt gick som garantireparation. Skönt att det löste sig så smidigt.

Bocholt-SP

Ställplatsen i Bocholt är en helt vanlig parkering, som finns med i Bordatlas.

Vid 11-tiden var vi klara att åka vidare via Düsseldorf med omnejd mot Aachen nära Belgiska gränsen. Vi hittade en gratis ställplats i Linnich med eftermiddagssol, skönt att kunna sitta ute en stund.

SP-Linnich

Ställplatsen i Linnich, en stor grusplan mitt i byn utan service.

Resan fortsätter från Tyskland ner genom Belgien till Frankrike. Förbi Reims till Avize, en liten gratis ställplats mitt i champagnedistriktet. Här var det trånga gator och lite svårt att komma runt gathörnen.

Avize-SP

SP Avize ligger mitt i byn och har både vatten och tömning gratis

 Avize-vinrankor

Utsikt över vinrankor från gata i Avize

Avize-Rondell

Vi passerar många tecken som berättar om var vi befinner oss

Färden fortsätter följande dag från Avize via Chalons-en-Champagne -Troyes-Auxerre-Clamecy till Bourges.

Bourges-SP

I Bourges finns en centralt belägen gratis SP med tömning och vatten.

På grund av regn och kyla vart det bara en snabb stadsvandring utan kamera i Bourges.
Följande dag åker vi vidare mot Limoges -Angouleme till Cognac. Långa sträckor på betalfri motorväg. I allmänhet är standarden på icke betalvägar god i Frankrike men vissa sträckor kan vara rena puckelpister.

Cognac-SP

Ställplats för tre bilar men tömning för fyra bilar samtidigt. Vatten för 2€/100 liter.

Hennessy

Hennessys anläggning kan ses från ställplatsen i Congac.

Tyvärr vräkte regnet ner även denna eftermiddag och kväll, men vi fick en liten rundvandring i staden och tittade även in hos Hennessys.

Cognac-vinrankor

Här har det skördats Cognacsdruvor, för några veckor sedan.

Följande dag startade vi tidigt från Cognac. Åkte mot Bordeaux som vi snuddade och fortsatte mot Bayonne. Ibland tog Alva (GPS:n) in oss på “pages”väg, men då mellan några betalstationer. Några mil före Bayonne hittade vi en ställplats i Capbreton där det skulle finnas WiFi. Vi hade varit utan internet i flera dagar och tyckte därför det skulle vara bekvämt med både WiFi och el när det dessutom blåste och regnade. Tyvärr var internet ur funktion, vilket händer ganska ofta på ställplatser. Platsen ligger mitt ute bland sanddynorna med Atlanten på andra sidan. Vi gick en liten sväng på byn iklädda regnkläder. Kraftigt regn och åska samt hård vind hela kvällen och natten.

Capbreton-SP

Ställplats i Capbreton bakom sanddynor med tömning, vatten, el och (WiFi), pris 8€.

Capbreton-SP2

Ställplatsen sedd från ovan.

Capbreton-Strand

Stranden i Capbreton.

Från Capbreton kör vi rakt genom Bayonne och sedan passeras Biarritz och St-Jean-De-Luz mot spanska gränsen. Förbi S.Sebastian till Zumaia en sträcka på 11 mil som tog 3 timmar att köra  på grund av tätt bebyggda områden en stor del av sträckan. Vi åkte alldeles nära Biscayabukten.

Zumaia-SP

Vid denna gratisplats i Zumaia finns både tömning och vatten.

Zumaia-strandpromenad

Bakom en häck vid ställplatsen fanns denna strandpromenad.

Zumaia-promenad

Hamninloppet med promenadstråk i Zumaia.

Zumaia

Hamnen med bergen i bakgrunden.

Följande dag den 6:e november fortsätter vi på en slingrig väg mot Bilbao. När vi närmar oss blir det motorväg och jag lyckas missa en avfart och hamnar mitt inne i storstaden Bilbao. Efter lite trixande är vi åter ute på rätt väg mot Santander. Hittar ingen lämplig ställplats där utan åker till den närbelägna lilla staden Lierganes.

Lierganes-SP

Ställplatsen i Lierganes är gratis och har både tömning och vatten.

Ställplatsen i Lierganes ligger granne med järnvägsstationen som är en ändstation. Därifrån går tåget en gång per timma till Santander en resa som tar ca 30 minuter. Staden är liten men där finns några affärer och ett par hotell samt restaurang.

Lierganes

 Lierganes är omgiven av berg och kullar.

Väderleken fortsätter vara kylig och regnområdena avlöser varandra, därför ändrar vi nu våra planer. Tanken var från början att följa kusten västerut efter Biscayabukten och sedan söderut mot Portugal. Men nu längtar vi till varmare trakter och ändrar färdriktningen söderut härifrån. Från Lierganes mot Torrelavega och över Pyrenéerna på bra gratis motorväg genom många tunnlar. Körde ner på Spanska högplatån ca 800 m över havet till Palencia. Hela vägen är det regn och dis, så det som säkert bjuder på fin utsikt normalt var bara ett grått töcken. Väl framme i Palencia spricker det upp och solen visar sig. Vi får en fin eftermiddag och kan promenera runt i staden.

Palencia-SP

 Ställplatsen i Palencia är gratis och ligger centralt, tömning och vatten finns.

Nästa morgon fortsätter vi via Salamanca till Cáceres. Återigen regn hela resan.

Berg

Regn och dis över bergen även på sydsidan av högplatån.

Caceres-SP

I Cáceres ligger ställplatsen inhägnad av staket och grindar centralt. Tömning och vatten finns, gratis.

Från Cáceres via Merida och Badajoz nära Portugals gräns till Elvas och nu har vi anlänt till Portugal. Det har varit betalfri motorväg hela sträckan från Bilbao och hit till Elvas.

Elvas-SP

Vi övernattar på en stor parkering framför den storslagna akvedukten (Aqueduto da Amoreira). Här finns ingen service.

Akvedukten i Elvas, Portugal.

Den storslagna akvedukten i Elvas, Portugal består av 843 bågar i upp till 5 våningar och transporterade vattnet åtta kilometer från källan i Amoreira

Elvas-utsikt

I Elvas finns ett försvarsverk som är ett av de bäst bevarade i Europa. Från dess murar är utsikten över det omkringliggande landskapet storslagen.

Elvas-gata

Innanför murarna finns smala mysiga gränder.

När vi nu nått fram till Portugal så värmer solen skönt och vi kan sitta ute för att inta eftermiddagsfikat den 9 november.
Följande dag fortsätter vi genom ett landskap fyllt av korkekar. Korkeken börjar ge skörd i form av tillräckligt tjock bark från 25 års ålder. Därefter tar det 7-10 år till nästa skörd. Siffrorna som man kan se på många träd anger vilket år senaste barken skördades.

Korkek

Korkekar med siffror som visar senaste skördeår.

Vi åker tvärs över landet ut till Sines vid västkusten. Därifrån följer vi kusten på en smal och knagglig väg i ca 20 km fram till Porto Covo. Efter vägen ser vi flera fina badstränder med parkeringar där det stod husbilar parkerade. Tyvärr bjöd vädret på blåst och regn, vilket inte lockade till stopp på dessa utsatta lägen. I Poto Covo finns en gratis ställplats centralt i byn med vatten och tömning. Här bestämmer vi oss för att slå läger för natten.

Ställplatsen i Porto Covo, Portugal.

Ställplatsen i Porto Covo, Portugal kan bli lite lerig vid ihållande regn men har ett bra läge.

 

Portocovo

Huvudgatan i Porto Covo ligger öde nu när det är lågsäsong. Den blå dekoren som finns på många hus i Portugal är till för att hålla djävulen borta.

Potocovo-4

Stranden består mest av branta klippor men fina badstränder finns norr om byn.

Potocovo-5

Här står en del påbörjade hus, där bygget stannat av för några år sedan och vittnar om den ekonomiska krisen.

Porto Covo visar sig vara en mysig liten by och vi behöver stanna upp lite efter att endast ha stannat en natt på varje plats tidigare under resan. Solen visar sig ibland och temperaturen börjar bli hyfsad så här får vi en liten försmak av vad som väntar oss framöver. Vi stannar här i fyra dagar och bara njuter av tillvaron. Tror vi har pratat med en enda svensk tidigare under resan. Här träffar vi på några få, bland annat Hasse och Eva från Husbilsklubben som hastigast. Kändes välbekanta trots att vi aldrig träffat dem tidigare, men vi har följt Evas blogg  och lärt känna dem på så vis. Trevligt att träffas i verkligheten.

Härifrån åker vi vidare ner till Sagres en sträcka på 14 mil, genom ett kuperat och vackert landskap på en del slingriga vägar. I Sagres hittar vi en plats på en stor parkering där många husbilar står uppställda. Nackdelen är att vid hård vind är läget utsatt eftersom Atlanten ligger på från två håll här i Europas sydvästligaste hörn.

Sagres-SP

Denna stora parkering i Sagres verkar vara ok att övernatta på. Vatten och tömning finns på en närbelägen bensinmack för 2€.

Sagres-algarve

Sagres blir vår första anhalt på besöket i Algarve som sträcker sig över hela södra Portugal.

Algarvekusten är  vårt första egentliga mål på resan, här har vi tänkt att tillbringa åtminstone ett par vintermånader. För att komma hit har vi tillryggalagt ca 420 mil och förflyttat oss lite varje dag bortsett från uppehållet i Porto Covo. Vi startade från Torshälla den 26 oktober och kom hit den 14 november.

Sagres-hamnen

Algarvekusten bjuder på många vackra vyer. Nere till höger ligger hamnen i Sagres.

Sagres-hamnen2I hamnen har denna dekorerade husbil hittat en plats.

Sagres-fyren2

Från vår parkering kan vi se fyren som ligger på Europas sydvästligaste hörn.

Vi stannar kvar i Sagres till den 17 november. Under dessa dagar träffar vi en hel del svenskar, några som bara stannar några timmar andra en natt och ett par flera nätter. Några är på väg vidare ner till Marocko och har bara gjort en liten avstickare hit, andra ska utforska Portugal lite närmare, vissa ska vidare tillbaka till Spanien. Det är helt otroligt vad mycket värdefulla resetips och andra praktiska tips som människor vi träffar delar med sig av. Inte bara svenskar utan alla nationaliteter som kan några ord engelska delar gärna med sig. Vill här passa på att tacka för alla dessa tips, stort tack till alla som känner igen sig.

Nu åker vi vidare för ett besök i Lagos, men först en sväng ut till fyren Cabo de Sao Vicente, udden i Europas sydvästligaste hörn som vi sett på håll tidigare.

Sagres-fyren

Fyren Cabo de Sao Vicente, udden i Europas sydvästligaste hörn. Fyren lär vara den ljusstarkaste i hela Europa och syns 95 km bort. Här stupar klipporna 60 meter ner i Atlanten.

Vi når fram till Lagos redan på förmiddagen eftersom, dagens etapp endast var 3 mil, sträckorna mellan de olika orterna här nere på Algarvekusten är korta. Ställplatsen var trång och inte särskilt trivsam men vi stannar där i alla fall för att kunna titta på staden.

Lagos-SP

Ställplatsen i Lagos kostar 3€ för de första 3 dagarna, sedan 2,50€. Där finns tömning, vatten mot avgift 2€ för 100 liter. Toalett och dusch för 2€. WiFi ingår men fungerade inte när vi var där.

Lagos-1

Staden sedd från strandpromenaden vid hamninloppet.

Lagos-2

Centrum i Lagos med restauranger och caféer.

Lagos-3

Strandpromenaden med marinan på andra sidan vattnet.

Lagos-Grottor

Vid stranden i Lagos har vågorna gjort urholkningar i form av grottor.

Lagos-Storkbo

I Lagos kan man se storkarnas bon lite varstans.

Lagos-marknad-2

Marknad granne med ställplatsen.

Lagos-Marknad-1

På marknaden finns det mesta även levande fjäderfän.

Lagos-tivoli-1

Från vår plats kunde vi se tivolit monteras upp. Här vecklas ett stort pariserhjul upp, enligt samma princip som en solfjäder.

Lagos-Tivoli-2

Här är Pariserhjulet och övriga karuseller igång.

På grund av marknad och tivoli stannar vi kvar i Lagos i en hel vecka. Det var en upplevelse att se tivoli och marknad monteras upp. Sedan leva och bo mitt i smeten medan det pågick. Som tur var tystnade musiken vid tolvsnåret.
Här träffade vi också en hel del av de husbilsåkare vi tidigare pratat med i Sagres. Bland annat Berit o Bosse på väg till Marocko de har en blogg som heter Berit och Bosse i södern. Även LATADAR (Eva o Hasse) kom dit för att bevista marknaden, trevligt. LATADAR är deras registreringsskylt och Hasse kämpar för att leva upp till den.

Vi lämnar Lagos samtidigt som marknadsfolket drar vidare till nästa marknad och fortsätter till den lilla staden Alvor.

Alvor-SP

Ställplatsen i Alvor var närmast att betrakta som en leråker efter allt regnande. Här fanns vatten och tömning, även möjlighet att koppla el för laddning en kort stund, alla delade på två eluttag. Pris 4,50€.

Alvor-sp-2

På den här parkeringen ett stenkast från SP, bland palmerna övernattade några husbilar trots förbudsskylt. Polisen åkte förbi flera gånger men verkade inte bry sig.

Alvor-Strand

Denna härliga badstrand fanns strax nedanför ställplatsen. 

Alvor-2

Restauranger vid hamnen i den lilla mysiga staden Alvor.

Alvor-1

Utsikt mot bergen som skyddar Algarve från nordanvinden sett från hamnen i Alvor.

Alvor är en trevlig liten stad med smala gränder och mysiga restauranger. Här finns en lång fin sandstrand och promenadvägar med långa trädäck över vissa områden längs stranden. En liten fiskehamn med ett fåtal restauranger. Vi fick här ett  par soliga och varma dagar innan färden gick vidare till Portimao.

Portimao-sp

I Portimao övernattade vi två nätter på denna gratisparkering. Tömning i en brunn men inget vatten.

Portimao-1

Algarvekusten är omväxlande med klippor och sandstränder, i Portimao finns båda.

Portimao2

Sandstranden med hotell och restauranger. I Bakgrunden hamninloppet.

Vi tar en promenad ca 2,5 km ut till Praia de Rocha där den officiella ställplatsen i Portimao ligger. Där var säkert 100 talet husbilar parkerade på både asfalt, grus och gräs. Här finns vatten och tömning och närmast receptionen WiFi. När vi kom fram till platsen började det ösregna så därför vände vi tillbaka snabbt. Stranden och turiststråket med hotell och restauranger ligger i en förort till det egentliga Portimao som var en svår stad att få grepp på, åtminstone till fots. Nu vart det visserligen bara en promenad in till centrum. Möjligt att det behövs mera tid för att lära känna staden.  Den långa hotell och bargatan däremot var enkel och den var högt belägen över stranden. Några ställen var stängda på grund av lågsäsong.

Efter två dagar i Portimao åker vi den 28 november vidare till Silves som ligger ett par mil in från kusten. Nu tankar vi gasol på en bensinmack för första gången under resan. Tänk vad smidigt med fasta tankflaskor. Inget skruvande bara att köra intill och ansluta en slang.

 Silves-SP-Fri

En vanlig parkering (Friheten) vid badhuset har invaderats av husbilsåkare.

Silves-SP-Ny

Här intill parkeringen håller en riktig ställplats på att iordningställas.

Vi lyckades tränga in oss på en plats vid den fria parkeringen. Här råder nästan slagsmål om platserna så det gäller att vara snabbt på plats när en lucka råkar bli ledig. Här lyfter man på ett brunnslock för att tömma toatanken och vatten hämtas från en dricksvattenfontän i en park. Detta verkar vara helt ok. från kommunens sida och ingen bryr sig. Detta har tydligen pågått i några år men nu ska det bli ordning på det hela. Kommunen bygger två nya ställplatser med service. När de står färdiga inom någon månad kommer det att bli förbjudet att parkera på andra platser. Sedan tidigare finns dessutom en alldeles utmärkt centrumnära plats som drivs av privat ägare (kallad bekvämligheten). Så inom kort kommer det att finnas tre ställplatser centralt i Silves.

Mandarinmannen

Mandarinmannen levererar apelsiner och mandariner flera gånger i veckan direkt till husbilsdörren.

Silves-17Runt Silves odlas både apelsiner och mandariner samt fikon.

Silves_promenad

Promenadväg efter ett vattendrag i Silves.

Silves_borgen

Den gamla moriska borgen i Silves syns från alla håll i staden.

Silves_utsikt

Från borgen är utsikten över landskapet storslagen.

Silves-1-1

Denna bild får visa att vädret var soligt i stort sett alla våra 35 dagar i Silves.

Silves-18

Den här restaurangen serverade en speciell “caravan” meny till priset 7,50€. Då ingick förrätt, huvudrätt och efterrätt, vin eller öl så mycket som behövdes, kaffe och portvin. Flera olika maträtter att välja på.

Silves-1-2

På Finlands självständighetsdag den 6 december bjöd Riitta o Martti på bubbel.

Efter 10 dagar på parkeringen som kallas “Friheten” flyttar vi till Algarve Motorhome Park Silves (Bekvämligheten). Här finns både tömning, vatten, el, WiFi  och (dusch 0,50€) samt egen liten tomt. Underlaget är grovt grus.  Avgift 6,50€ per dygn inkl. 6A el. Tvättmaskin 4.50€ och Torktumlare 3€. Vi trivdes så bra i Silves att vi ville tillbringa ytterligare några veckor här över Jul och Nyår. Nätterna blev dessutom betydligt kallare ner mot 1-5 plusgrader och då är det skönt med elanslutning.

Silves-sp-2

Denna del av “Algarve Motorhome Park Silves” kallas för “Gräddhyllan” och här är det fin utsikt över fälten.

Silves-storkar-5

Utsikten från “Gräddhyllan” där man ofta kan se hundratalet storkar.

Stork_continente

Silves verkar vara storkarnas paradis, de bygger varhelst det finns en möjlighet.

Storkpar3

Bara man höjer blicken så finns det storkar även mitt i stan.

Silves-storkar

Tre storkar av ett 30 tal som var i luften samtidigt.

Silves-julafton

På julafton åt större delen av svenskgänget en gemensam lunch.

Silves-15

En gammal väderkvarn på en kulle strax utanför Silves.

Silves-Ny

Nyårsfirandet har startat på ställplatsen i Silves.

När jag som vanligt går runt och hälsar på nyanlända svenskar träffar jag på Gun (längst bak till vänster på bilden ovan) o Bjarne. När vi pratat en stund visar det sig att Gun och jag gått i samma skolklass från 1:an till 6:an i Karlskoga. Vi har aldrig träffats i vuxen ålder men nu efter 55 år ses vi på en ställplats för husbilar i Portugal. Dessutom firar vi både Jul och Nyår tillsammans med våra respektive och har några riktigt trevliga dagar i Silves. Så kan husbilslivet vara ibland. I Silves träffar vi också flera som vi mött tidigare på vår resa i Portugal, bland andra Eva o Hasse,

Silves-16

Huvudgatan i Silves kantas av palmer.

Vi tillbringade totalt 35 dagar i Silves och hann med både att besöka frisör och tvättinrättning. Att snagga mig kostade 5€ och att klippa Britta 20€. Sex kilo tvätt kostade 14€. Det verkade som de allra flesta tvättade på ställplatsen men där kostar en maskin 4,50€ och vår tvätt skulle kräva 3 maskiner. Nu fick vi tillbaka tvätten snyggt och prydligt vikt, bara att stoppa in i skåpen. Visst kan man vara lat när det inte kostar mer. Någon maskin på egen hand ibland och lite handtvätt emellanåt men det mesta lämnar vi bort.

Den 2 januari 2015 lämnar vi Silves för den här gången, för vidare färd till Albufeira. Vi tar vägen förbi ställplatsen i Galé men där verkar alldeles för trångt och såg fullbelagt ut. Fortsätter därför till Albufeira och ställplatsen Parque da Palmeira.

Albufeira-sp

Parque da Palmeira i Albufeira är populär bland svenskar. Här finns både dusch och WC, el (6A) och (WiFi), tömning och vatten, pris 8€ första tre dagarna följande 7€. Tvättmaskin 4,50€.

WiFi fungerade inte på de bakre platserna och elen räckte inte till vid full beläggning. Ställplatsen ligger på gångavstånd från centrum och stranden, under förutsättning att man accepterar ca 30 minuters promenad dit med rejäl uppförsbacke tillbaka.

Albufeira är en mysig turiststad med en gammal stadsdel med massor av butiker, restauranger, pubar och caféer. Hela den gamla stadsdelen ligger i direkt anslutning till en härlig sandstrand som inbjuder till bad.

Albufeira-stranden2

I Albufeira ligger sandstranden i anslutning till den gamla stadsdelen.

Albufeira-9Från den gamla stadsdelen leder denna tunnel ut till stranden.

Albufeira-strand-3

Stranden i Albufeira sedd mot öster.

Albufeira-5

Infarten till en restaurang i en smal gränd.

Albufeira-cafe

En liten törstsläckare på ett strandcafé.

Albufeira-10

Här ligger strandcaféerna tätt samlade på ett ställe.

Albufeira-marinan

Marinan uppenbarar sig på långt håll från promenaden dit.

Marinan-2

Vid marinan finns dessa färgglada hus som utgör en hel stadsdel.

Albufeira-7

Vy från strandpromenaden som leder ut till marinan.

Freedom-2

Bloggvännerna Helena & Peter med resebloggen Freedomtravel.

På ställplatsen Parque da Palmeira träffar vi flera av de bloggare vi följer. När vi anländer träffar vi Elisabeth & Lennart med bloggen HUSBILEN ELLEN. Därefter anländer Helena & Peter med bloggen FREEDOMTRAVEL. Mona & Charli med bloggen Mona & Charlies reseblogg kommer också till Albufeira. Det är jättetrevligt att träffa människorna bakom de bloggar vi följer. Som en extra bonus på resan.

Innan vi lämnar Albufeira fick jag uppsöka en tandläkare, för att ersätta en trasig lagning med en ny. Fick tid samma dag kl 18 och allt ordnades på en halvtimme av en mycket trevlig och försiktig man. Hela kalaset kostade 45€ och då ingick en total undersökning för att kolla igenom att där inte fanns fler problem. Priserna här verkar vara anpassade för pensionärer.

Resan fortsätter 15 januari mot ställplatsen i Fonte Santa nära Quarteira.

Qourteira-sp

SP  Fonte Santa är en stor plan med grus och stenbeläggning, möjligheter till elanslutning i mitten. Pris 3€ + 2€ för el. Tömning och internet. Vatten 2€.

Qourteira-3

Den vackra strandpromenaden i Quarteira verkar lite ödslig denna januaridag.

Qourteiera-2

Parasollerna väntar på solen och badgästerna när regnet hänger i luften.

Qourteira-1

Efter en liten regnskur återvänder solen till Quarteira.

Quarteira är en typisk badort med en lång härlig sandstrand och ganska nybyggd strandpromenad. Efter strandgatan finns cafeér och restauranger.

Efter 2 dagar fortsätter vi vår resa ytterligare en liten bit mot Faro.

Faro-SP

I Faro finns ingen ställplats så vi övernattar på denna centrala parkering.

Faro-1

Kvällsutsikt från parkeringen.

Faro-4

Apelsinträd i rondell mitt i centrum.

Faro-5

Om man går rakt upp från centrum finns en fin utsikt över saltbassängerna.

Faro-6

Innanför en av portarna i den gamla stadsmuren finns denna mysiga lilla restaurang.

Faro-7

Ovanpå muren har Storkarna hittat boplats.

Faro-3

En vacker konsulatbyggnad.

Faro-10

Gågatan med affärer i Faro.

Faro-2

Många trottoarer i städerna är utsmyckade med figurer.

Faro-9

Hamnen för småbåtar.

Faro-8

I Faro skärmar tyvärr järnvägen av mot stranden.

Efter en natt i Faro fortsätter vi mot Fuzeta.

Fuzeta-SP

Bakom campingen alldeles vid stranden i Fuzeta, finns denna parkering.

Parkeringen var försedd med förbudsskyltar mot uppställning av husbilar och husvagnar. Trots det var den fullbelagd med husbilar. Efter att pratat runt med några andra som påstod att det gick bra att stå där för en natt gjorde vi det samma. Vi var in och tittade på campingen som verkade trevlig. Tyvärr fanns det just då bara skuggiga platser. Vi gjorde en liten rundvandring i Fuzeta och beundrade den vackra utsikten över våtmarkerna och fortsatte mot Tavira följande dag.

Fuzeta-3

Våtmarkerna utanför Fuzeta.

Fuzeta-2

Regnbåge över hamnen i Fuzeta.

Fuzeta-1

Utsikt från parkeringen.

Fortsätter mot Tavira, men först en titt på St. Luzia.

ST-Lucia-3

St. Luzia i bakgrunden med våtmarken i förgrunden.

St-Lucia-2

St. Luzia ligger vackert vid stranden.

Tavira-camping

Polisens camping i Tavira och den så kallade “svensktoppen”

Vi anländer till Polisens camping i Tavira och hittar den så kallade “svensktoppen” som är en högt belägen plats inom campingen. Här har tre svenska bilar långtidsuppställning denna vinter. Campingavgiften är 9,90€ (15% rabatt efter en månad). WiFi finns i tvättstugan eller dess närhet. Promenadavstånd ner till stan och till det stora shoppingcentret med bland annat Continente.

Tavira-1

Floden Gilão delar centrum av Tavira i två delar.

Tavira-2

Växtlighet på balkonger vid floden.

Tavira-3

Lite ödsligt centrum i Tavira denna tidiga förmiddag.

Tavira-5

Denna moriska bro förbinder de två stadsdelarna i Tavira.

Tavira-4

Saluhallen är ombyggd till Pizzeria.

Tavira-6

Utsikt över kusten utanför Tavira.

Efter tre nätter i Tavira åker vi den 22 januari vidare till Manta Rota som är en badort med en härlig badstrand.

Manta-Rota-sp

Ställplatsen i Manta Rota kostar 4,50€, el kan köpas i 12 timmarsperioder á 2,50€.

Manta-Rota-sp2

Ställplatsen var fullbelagd så vi parkerade över natten på denna parkering strax utanför.

Manta-Rota-1

Manta-Rota-2

Denna träbro leder rakt ner till stranden.

Manta-Rota-3

Sanddynor och lång härlig sandstrand i Manta Rota.

Efter en natt i Manta Rota fortsätter vi några få km till Praia da Alagoa i Altura.

Altura-sp

Solnedgång över parkeringen i Alagoa.

Ställplatsen i Alagoa är en vanlig gratis grusparkering med lite speciella regler. Polisen gör dagliga inspektioner och ingenting som tyder på camping får förekomma. Inga stolar, bord, mattor eller uppkörning på klossar får förekomma. Det finns ingen information om detta, men de som trotsar förbudet får tillsägelse och ibland böter. Vatten  hämtas i en dryckesfontän och tömning sker genom att lyfta på locket till en brunn. Här fanns ca 50 husbilar. Läget precis vid den fina stranden och cykelavstånd till Castro Marim, Vila Real och Monte Gordo samt promenadavstånd till Manta Rota  gjorde att vi stannade i 12 dagar.

Altura-sp2

Ställplatsen i Alagoa sedd från stranden.

Altura-5

Ett modernt bankpalats bryter av mot den övriga bebyggelsen i Alagoa.

Altura-4

Mandarinträd pryder trottoarerna.

Altura-6

Saluhallen i Altura.

Altura-2

Stranden i Alagoa med Monte Gordo i bakgrunden.

Altura-3

Mandariner växer längs promenadvägen till Monta Rota.

Altura-mandelblom

Mandelträden blommar längs promenadvägen.

Altura-11

Dom mindre trevliga Pinjeträdslarverna finns också.

Altura-8

De vita fina husen med de speciella skorstenarna ser vi också längs vägen.

Altura-7

Som tur är finns det törstsläckare.

Castro-marim-3

Detta är en vy från cykeltur in till Castro Marim.

Castro-Marim-1

Castro Marim med en av två borgar i bakgrunden.

Castro-marim-2

En latté tillsammans med Jörgen och Laila smakade bra i Castro Marim, efter några km på cykel..

Montegordo-1

Strandpromenad i Monte Gordo som vi passerade på återvägen.

Montegordo-2

Stranden i Monte Gordo med fiskebåtar uppdragna på land.

Vila-Real-2

Hamnen i Vila Real de Santo Antonio, dit vi cyklade flera gånger.

Vila-real-1

Från kajen i Vila Real är det nära över floden till Ayamonte i Spanien.

Vila-Real-3

Torget i Vila Real de Santo Antonio.

Vila-Real-4

Gågatan med affärer och restauranger i Vila Real de Santo Antonio

Vila-Real-sp

Ställplatsen i Vila Real de Santo Antonio. pris 4.50€

Vila-Real-6

På restaurang Monumental i Vila Real de Santo Antonio serverades den godaste Bacalhau (Portugals nationalrätt) som vi någonsin smakat. Dessutom serverad av en mycket serviceinriktad och glad servitris.

Vila-Real-5

Tvätt på tork.

Efter tolv dagar i Altura vid Alagoa strand den 4 februari åker vi vidare och följer floden Rio Guadiana upp till Alcoutim ca 3 mil, efter en mycket vacker väg.

Alcothim-1

Blommande mandelträd efter vägen upp till Alcoutim.

Alcothim-2

Här i floden skyddade från oväder finns en del övervintrande båtar.

Alcothim-3

Utsikt över floden Rio Guadiana. 

Alcothim-sp

Ställplatsen i Alcoutim är gratis och här finns både vatten och tömning.

Alcothim-4

Torget i Alcoutim.

Alcothim-6

Ett fåtal serveringar med utsikt över floden och Spanska Sanlucar de Guadiana.

Alcothim-7

Alcoutim ligger vackert vid floden.

Alcothim-5

Kvällsutsikt över Alcoutim genom husbilsfönstret.

Efter en natt i Alcoutim återvände vi ner till Castro Marim och hittar en ledig plats på ställplatsen där.

Castro-Marim-sp

Ställplatsen i Castro Marim är gratis och det finns vatten 2€ och tömning.

Castro-Marim-11

Bron som ska ta oss över floden till Spanien inom ett par dagar.

Här slutar första delen av berättelsen men jag hoppas kunna fortsätta med del två på en ny sida. Den kommer att handla om Spanien och resan hem.

Slut på första delen.

Här hittar du fortsättningen del 2 Spanien och resan hem


Kommentarer

Portugal 2014 -15 — 10 kommentarer

  1. Tack Lennart för Din reseberättelse, Det är roligt att följa Era resor söder ut.
    Ser fram mot fortsättningen på Er resa. MVH Din Kusin.

  2. Mycket intressant att läsa om er resa. Vi har åkt i närheten, samt hela Europa. Har ni någon bra ställplatsbok? Vi står mest på campingar. Har ni en charthagio? Vi har vår andra nu som är lite större. Vi bor i Västerås, förhoppningsvis som blivande pensionär åka mera. Nu har vi åkt fem veckor varje sommar.

    • Vi använder många olika källor för att hitta ställplatser men Bord Atlas är nummer 1. Där finns också möjlighet att ladda ner till Gps. Här finns också en del bra böcker. https://www.vicarious-shop.com/ Sedan följer vi bloggar och får många fina tips den vägen. Pratar med folk vi träffar och får massor av fina tips på bra platser. Det finns också en uppsjö av appar till smartphonen med ställplatser. I Husbilsklubben har vi en uppsjö med ställplatser vilka även kan laddas ner till GPS.
      Jo vi är ganska nyblivna Carthagoägare.

  3. Tack för senast! Vilken trevlig reseberättelse kommer att följa den i fortsättningen. Hoppas att vi ses snart igen

  4. Nu har jag läst reseberättelsen. Trevlig berättelse och många fina foton! Jag fortsätter följa er och kanske träffas vi snart igen! Ha dé gott! Elisabeth o Lennart

  5. Ojoj så långt blogginlägg. 🙂 Mycket att ta in, men jättefint. Ni ser ut att ha haft det jättetrevligt på er resa. Ku att få träffa så många bloggare också:-)) Lite avis är jag dock:) Ha det fortsatt bra på er resa.

  6. Tack för en en trevlig reseberättelse från Algarvekusten, Vi körde samma sträcka vintern 2015/2016 ock minns med glädje Särskilt Sagres, Undrade just om tömning och vatten men fick nu bra tips av er. Faro var trevligt med sina mosaikgator, Lagos skulle vi stannat i längre än bara stanna och ta ta lite bilder, Tyckte det var långt till stan från den leriga marinan.. Men visst var där vackert.. Portimao hade en stor ställplats där husbilar dock stod alltför tätt, vatten och tömning 3€.. Höll på att missa den fina stranden med alla surfarna lite längre ut, Det är ju där man ska vara och inte på den trånga ställplatsen.. Till Sagres och Cabo de S. Vincente åker vi def. igen.. vi trivdes även mkt bra i Castro Marim. Tack för fina bilder och allihopa.. Nästa gång kör vi nog direkt dit.. Hälsn. Bo o Lisbeth Mårtenson