Storkarna trivs i Silves
Det mesta är sig likt i Silves och storkarna är kvar i sina bon. Många av Algarves storkar emigrerar till Afrika under vintermånaderna men ändå ser man storkar överallt här i Silves. Den här dagen bjöd på en del slöjmoln och en del sol, +19°.
Eftersom det i Portugal ansågs förr i tiden vara mycket stor otur att döda en stork. De bygger sina bon högt upp på, höga skorstenar, telefonstolpar, kraftledningsstolpar och även kyrktorn. De återvänder till sina bon varje år och det är inte ovanligt att se en serie av bon.
Det syns många höga gamla skorstenar i områden som inte har rivits och/eller är ombyggda. Det är på grund av att det är mot lagen i Portugal att riva eller störa ett storkbon.
Portugisiska lantbrukare uppskattar och skydda storkar eftersom fåglarna äter små däggdjur, ödlor, ormar och stora insekter. Det besparar bönderna från att behöva använda dyra bekämpningsmedel på sina grödor.







