Italien försommaren 2018
Italienresan startar med att vi åker till Kristinehamn torsdagen den 10 maj för att delta i Husbilsklubbens årsmötesträff. Vi är angelägna om att komma vidare så vi bryter upp direkt efter själva årsmötet på lördagen för att åka till Filipstad och hälsa på kusin Dan. Därefter fortsätter vi till Mariestad, i sällskap med vänner. Mariestads ställplats var i det närmaste fullbelagd men vi fick de två sista platserna. Kändes lite extra spännande att vara på väg söderut eftersom det var första resan med vår nya ”plåtis” en Carthago Malibu 640TL. Den är ju betydligt mindre än vår tidigare helintegrerade Carthago.
Om du klickar på länkarna under ställplatsbilderna öppnas information om platsen i Campercontact.
Här finns kartor över den ungefärliga resvägen.
Alingsås
Eftersom färjan från Varberg inte är bokad förrän på tisdag den 15/5 hinner vi med ett besök hos Husvagns Svensson i Lidköping och en övernattning i Alingsås.
På måndag förmiddag tar vi en promenad på stan. Alingsås kallas ju för ”kaféstaden” men vi tyckte inte det fanns överdrivet många fik längs de gator vi promenerade på.
Nästa dag gick färden vidare till Ullared och och därefter till Varberg. Vi parkerade i färjekön och sov i väntan på färjan med avgångstid kl 7:00 följande morgon.
Ribe Danmark
Färjeturen gick smidigt och frukosten ombord smakade bra. Mätta och utvilade fortsatte resan direkt genom Danmark ner till Ribe, som ligger nära Tyska gränsen, för övernattning.
Efter en tur på stan i Ribe fick vi en trevlig pratstund i kvällssolen med husbilsgrannar.
Kaltenkirchen Tyskland
Dagen därpå fortsätter resan till Flensburg där det sker lite proviantering. Sedan vidare till vårt favoritställe som är Kaltenkirchen. Varför det blivit vår favorit är svårt att begripa för ställplatsen är inte speciellt trevlig och tömningen ligger flera hundra meter bort. Men det är nära från Autobahn och för oss passar det ofta bra att övernatta eller bara stanna till för en fika.
Efter påfyllning av vatten och tömning fortsätter vi följande morgon på småvägar förbi Hamburg, vilket innebar minst lika mycket köande som autobahn och Elbetunneln. Så småningom hamnar vi i Wittenberge där övernattning sker.
Wittenberge
Som så ofta tillbringar vi eftermiddagen i Wittenberge med att vandra runt och leta Geocacher. Nästa dag ställer vi in kursen mot Goslar som visar sig vara en fin gammal Tysk stad.
Goslar
Efter att ha njutit av den vackra staden Goslar under en eftermiddag och kväll åker vi följande morgon vidare till Hammelburg.
Hammelburg
Alla städer har sin speciella charm, men Hammelburg satte inget djupare avtryck hos oss. Nästa mål som är Lindau vid Bodensjön återvänder vi gärna till. Efter ca 34 mil når vi dagens mål.
Lindau
Lindau har ett vackert läge vid Bodensjön i södra Tyskland och vi har varit här flera gånger tidigare. Med 18 grader varmt och regndroppar i luften får paraplyerna hänga med på promenaden ner till stan 6 km fram och åter. På grund av regnet vart det bara en liten rundvandring i stadskärnan som ligger på en ö.
Österrike
Dagen därpå fortsätter vi till Lago di Resia i norra Italien, via slingriga vägar genom Österrike. Vägen bjöd på många vackra vyer och en del motorcyklar samt sportbilar som testade de kurviga vägarna.
Lago di Resia Italien
Lago di Resia är en konstgjord sjö i norra Italien, nära gränsen till Österrike. Innan sjön skapades, evakuerades byn Alt-Graun. Byns byggnader sprängdes och lades under vatten. Endast det romanska klocktornet från 1300 talet fick stå kvar. På eftermiddagen tar vi en cykeltur längs den konstgjorda sjön för att fotografera kyrktornet som sticker upp ur vattnet. Tyvärr är vattenståndet flera meter lägre än vad som skulle ha varit mest effektfullt.
Vi åkte denna vägen på hemväg från Kroatien förra hösten men lyckades missa kyrktornet. Då var vi även vid Gardasjön och tyckte det var så vackert där att vi beslutade att åka tillbaka dit. Så nu efter att ha sett kyrktornet ordentligt fortsätter resan mot Riva del Garda, vid Gardasjöns norra ände. Utsikten på väg ner från höjderna är hänförande men inte många möjligheter att stanna för fotografering.
Riva del Garda
När vi var här förra gången vart vi ju begaistrade i det fina ljuset över sjön och bestämde oss för att återvända hit till denna vackra plats. På grund av det populära cykelloppet Giro d’Italia är det mycket folk i farten på gator och torg. Efter en del otålig väntan fick vi till slut uppleva starten. Vi stannade två nätter i Riva del Garda för att sedan fortsätta söderut längs den västra stranden. Förra gången kom vi ju söderifrån längs den östra sidan. Den västra sidan anses vara den vackraste men består av ett stort antal trånga tunnlar. Vi har tidigare träffat husbilsägare som rivit upp djupa sår i karossens sida i samband med möten i tunnlarna. Därför startade färden i god tid på morgonen då det inte var så mycket trafik. Som vanligt var det ont om platser att stanna på längs vägen, för att fotografera, men annars gick allt bra trots en del möten i tunnlarna.
Salò
Nästa övernattning blir i Salò som är en charmig by vid Gardasjöns västsida. Från ställplatsen går en lång strandpromenad in till centrum som ligger på andra sidan viken. Längs en del av promenaden som mäter 2,5 km enkel väg, passeras en stor marina.
Sirmione
Redan nästa dag fortsätter vi till Sirmione som ligger på en udde i södra delen av Gardasjön. Vi anländer redan tidigt på förmiddagen och har turen att få en plats precis på strandkanten.
Perschiera
Fortsätter nästa dag en liten bit till Perschiera, där vi var för några månader sedan. Även Perschiera ligger vid södra änden av Gardasjön. Strosar runt i de vackra omgivningarna, slår oss ner på en servering och läskar oss med något gott att dricka. På kvällen sitter vi ute vid bilen och grillar, bara njuter av husbilslivet när det är som bäst. Vi stannade här i två dagar innan resan fortsatte söder ut mot Florens.
Florens
När vi anlände till ställplatsen som var belägen 8 kilometer utanför Florens fick vi snurra runt ett par varv i omgivningarna innan vi fann infarten. Dagen därpå tog vi bussen in till centrum där det var ganska rörigt på grund av en massa vägbyggen och husrenoveringar. Dagen var varm och det var påfrestande att traska runt till allt som vi skulle titta på. Mycket folk överallt men en upplevelse att ha varit där, även om det egentligen skulle krävas flera dagar för att hinna se allt.
Vi övervägde att åka in ytterligare en dag, men ställplatsen låg granne med en bullrig omlastningscentral, så det hade inneburit att leta på en ny plats att stå på. Två nätter fick räcka, sedan åkte vi vidare mot Pisa.
Pisa
Vi hade tagit sikte på en ställplats i Marina di Pisa som ligger ute vid kusten. Mest för att vi hört om flera som hade fått påhälsning av tjuvar när de parkerat på de platser som finns inne i Pisa. Trots att det börjar regna ger vi oss iväg 12 kilometer på cykel in till Pisa. Tittade på det lutande tornet och katedralen. Slog oss ner på en uteservering under en markis och åt en pizza för att få energi inför tillbaka färden.
La Spezia
Efter besöket i Pisa vänder vi norrut följande dag och kör till La Spezia som är en hamnstad på italienska rivieran. Härifrån går det både tåg och båt för att besöka Cinque Terres vackra byar och vandringsleder. Vi bestämmer oss för att spara det till en annan gång och gör bara en liten promenad in mot centrum och tillbaka.
Santa Margherita Ligure
Nästa dag slår vi läger i Santa Margherita Ligure som är en vackert belägen kuststad öster om Genova. När vi anländer är det marknadslördag och nästan omöjligt att ta sig fram till ställplatsen. Folk, bilar och marknadsstånd överallt, men till slut kom vi fram utan några skråmor. Ställplatsen låg högt över staden så det vart utförsbacken ner till centrum och stranden.
Loano
Fortsätter via Genua som är en stor stad med mycket trafik. Lite marigt att komma fram men efter en felkörning kom vi igenom. Det var lördag så första stället vi sett ut som lämplig övernattning var fullbelagd så även några av de följande alternativen. Därför hamnade vi så småningom i Loano, utan att det var planerat. Det är ju tjusningen med husbilslivet att det sker en del oplanerade stopp. Även här var det fullt på ställplatsen men många hade ställt sig på en parkering så vi gjorde dem sällskap. Som vanligt en liten tur ner på stan och kollade in centrum och stranden.
Sanremo
Det har nu hunnit bli söndagen den 3 juni och färden fortsätter till Sanremo. Här finns en stor grusparkering direkt vid stranden med tömning några hundra meter bort. Det var just nu gratis att parkera, enligt ryktet skulle avgift börja tas ut från första juni, men inget tydde på det så länge vi var kvar.
Här finns en cykelbana som är anlagd på en nedlagd järnvägssträcka. Totalt 25 kilometer som går genom några tunnlar och längs med stranden. Den passerade även Sanremos centrum. Vi trampade i ena riktningen en dag och den andra nästa dag.
Den glade bagaren såg vi inte till men Villa Nobel fanns där. Tyvärr var det stängt på grund av tekniskt underhåll, just den dagen. Alfred Nobel var en tid bosatt i San Remo och dog även här. Staden skickar därför blommor till Nobelfesten varje år.
Efter tre dygn i Sanremo lämnar vi Italien för denna gången. Resan fortsätter förbi Monaco och in i Frankrike till Nice. Det var lite knepigt på de smala vägarna förbi Monaco för GPS:n tappade satellitkontakten emellanåt. Vid Franska gränsen vart vi stoppade av gränspolisen som pekade med automatvapen för att visa att de ville titta in i bilen.
Här slutar första delen av berättelsen som har handlat om resan till Italien.