Frankrike och vägen hem från Italien

Här fortsätter berättelsen om resan till Italien och Frankrike försommaren 2018.
Första delen “Italien och Frankrike med husbil försommaren 2018″ hittar du här.
Här finns kartor över den ungefärliga resvägen.

Villeneuve Loubet

Vårt första mål i Frankrike efter att vi lämnade Italien är Villeneuve Loubet, där det finns en liten mysig camping som ligger mitt emellan Nice och Antibes. Här fanns det en skylt med begränsningen 3,5 ton, där gatan börjar som går förbi campingen. Vilken tur att vi bytt till en lättare bil så vi slipper vara olagliga. De flesta platserna låg i skugga, men en hade en öppning i lövverket som gav sol en del av dagen till solcellerna på taket, skönt att klara sig utan elanslutning. Campingen är försedd med en inomhuspool och ligger nära stranden och ett stort shoppingcenter. Här stannade vi 5 dygn och gjorde cykelutflykter till Nice och Antibes.

Camping L'hippodrome i Villeneuve-Loubet har små skuggiga platser.

Camping L’hippodrome i Villeneuve-Loubet har små skuggiga platser.

Utsmyckning i Villeneuve-Loubet.

Utsmyckning efter strandvägen.

Stranden rakt nedanför campingen i Villeneuve-Loubet.

Stranden rakt nedanför campingen.

Hissade segel på stranden.

Hissade segel på stranden.

Lägenhetskomplex med utsikt över hamnen.

Lägenhetskomplex med utsikt över hamnen.

Staty utanför galoppbanan.

Strandpromenad och cykelbana in mot Nice i Villeneuve-Loubet.

Strandpromenad och cykelbana in mot Nice.

Kyrka efter strandpromenaden.

Strandpromenaden på väg in mot Nice.

Strandpromenaden på väg in mot Nice.

Nice

En härlig cykeltur efter den fina strandpromenaden in till Nice, från campingen i Villeneuve-Loubet, en sträcka på 13 kilometer. Efter rundvandring i de äldre stadsdelarna och en bit mat trampar vi tillbaka i motvind, då känns det långt med 13 kilometer. På hemvägen fick vi se något nytt, en fartkontroll på cykelbanan, vilket verkade vara befogat. Några mötande tävlingscyklister som var ute på en träningsrunda hade fastnat i kontrollen där det var begränsat till 10 km i timmen.

Strandpromenad med cykelbana och stranden i Nice.

Strandpromenad med cykelbana och stranden i Nice.

En liten del av badstranden.

En liten del av badstranden.

Ovanligt inslag bland vanliga hus längs strandgatan.

Ovanligt inslag bland vanliga hus längs strandgatan.

Fontäntorg

Fontäntorg som skänker svalka i värmen.

Häftig skulptur i Nice.

Häftig skulptur.

Trevlig skyltning mitt i gatuvimlet.

Trevlig skyltning mitt i gatuvimlet.

Mysig gränd i Nice.

Mysig gränd i Nice.

Blommande träd förskönar stadsbilden.

Blommande träd förskönar stadsbilden.

Ett litet torg framför en kyrka.

Ett litet torg framför en kyrka.

Fontaine du Soleil

Fontaine du Soleil

Antibes

Nästa dag som är en söndag cyklar vi åt andra hållet från Villeneuve-Loubet till Antibes. Nu var det inte så fin cykelbana utan vi fick vara på kanten av den trafikerade vägen största delen av den 7 kilometer långa sträckan. I Antibes finns en berömd chokladgrotta skapad av Jean Luc Pelés, som använt 1,5 ton choklad för att klä väggarna i ett rum så att det liknar en grotta. Vägg i vägg finns en butik där man kan köpa godsaker för att sedan sitta i grottan och avnjuta bakverken med en kopp kaffe i den annorlunda miljön.

Cyklisterna får samsas med övrig trafik mellan Villeneuve-Loubet och Antibes.

Cyklisterna får samsas med övrig trafik mellan Villeneuve-Loubet och Antibes.

Stranden mellan Villeneuve-Loubet och Antibes.

Stranden mellan Villeneuve-Loubet och Antibes.

Blomsterprydd gågata i Antibes.

Blomsterprydd gågata i Antibes.

Liten badstrand med hamnen för lyxbåtar i bakgrunden.

Liten badstrand med hamnen för lyxbåtar i bakgrunden.

Antibes

Urtavla på bussstationen.

Urtavla på bussstationen.

Vad är så lockande i detta skyltfönster?

Jo godsaker i form av bakelser och choklad.

Godsakerna kan avnjutas i ett rum utformat som en chokladgrotta med väggar av 1,5 ton äkta choklad.

Godsakerna kan avnjutas i ett rum utformat som en grotta med väggar av 1,5 ton äkta choklad.

Castellane

Efter några fina dagar med härliga cykelturer längs stranden, på campingen i Villeneuve-Loubet åker vi vidare. Tanken är att åka Route de Napoleon som startar i Cannes och går till Grenoble. Istället för att fortsätta utmed stranden till Cannes, tar vi närmaste vägen och ansluter till den historiska rutten en bit ovanför Villeneuve-Loubet. Första etappen går till Castellane där vi övernattar på en ställplats, som ligger vid foten av en hög klippa med ett litet kapell på toppen.

Ställplatsen i Castellane ligger direkt i anslutning till centrum och nedanför den höga klippan.

Ställplatsen i Castellane ligger direkt i anslutning till centrum och nedanför den höga klippan.

Där nere vid foten av klippan ligger ställplatsen i Castellane.

Där nere vid foten av klippan ligger ställplatsen i Castellane.

Utsikt efter vägen till Castellane.

Utsikt efter vägen.

Vy från ställplatsen i Castellane som ligger vid en liten flod och alldeles vid byn.

Vy från ställplatsen i Castellane som ligger vid en liten flod och alldeles vid byn.

Det lilla kapellet högt uppe på klippan i Castellane syns lite varstans från byns gator.

Det lilla kapellet högt uppe på klippan syns lite varstans från byns gator.

Castellane är en gammal by med smala charmiga gränder.

Castellane är en gammal by med flera smala charmiga gränder.

En smal gränd med ett fåtal affärer.

En smal gränd med ett fåtal affärer.

Gorges du Verdon

Efter en övernattning i Castellane viker vi av från Route de Napoleon, för att åka den 45 kilometer långa vägen längs Gorges du Verdon, till Moustiers-Sainte-Marie. Gorges du Verdon är en djup ravin som ibland kallas för Europas Grand Canyon. Vägen bjuder på vackra vyer och en del trånga tunnlar. Ibland smalt och svårt att mötas. Vi åkte tidigt på morgonen och då var det mest ett fåtal lastbilar att väja för. Lite längre fram på dagen kryllar det ofta av motorcyklister som gillar de kurviga vägarna och naturligtvis husbilar.

I början gick vägen nere i ravinen bredvid floden Verdon.

I början gick vägen nere i ravinen bredvid floden Verdon.

En del tunnlar och klippavsatser där det var lämpligt att tuta för att tala om att här kommer vi eftersom möte var omöjligt och sikten obefintlig.

Här har vi kommit upp ur ravinen.

Vägen bjuder på ett vackert landskap.

På vissa ställen saknas vägräcken..

Sjöutsikt

Moustiers-Sainte-Marie

Här ligger ställplatsen nedanför själva byn och högt ovanför byn finns ett kapell. Trots att eftermiddagen är varm med stekande sol bestämmer vi oss för att försöka ta oss upp till kapellet.

Ställplatsen i Moustiers-Sainte-Marie ligger direkt nedanför byn.

Här ovanför byn Moustiers-Sainte-Marie ligger kapellet.

Här ovanför byn ligger kapellet.

Vägen upp till kapellet är mödosam men vacker.

Utsikt över en del av byn Moustiers-Sainte-Marie.

Utsikt över en del av byn och den branta vägen upp.

Nu är målet nära bara en trappa kvar.

"La Chapelle Notre-Dame de Beauvoir" är ett enkelt men vackert litet kapell i Moustiers-Sainte-Marie.

“La Chapelle Notre-Dame de Beauvoir” är ett enkelt men vackert litet kapell i Moustiers-Sainte-Marie.

Restauranger ligger längs med det lilla vattenfallet mitt i byn.

Moustiers-Sainte-Marie delas av den lilla floden som forsar utför berget.

Moustiers-Sainte-Marie delas av den lilla floden som forsar utför berget.

Torget mitt i byn med ett par uteserveringar.

Torget mitt i byn med ett par uteserveringar.

Utsikt från vägen upp till kapellet.

Gap

Istället för att åka samma väg tillbaka genom ravinen, för att fortsätta på Route de Napoleon tar vi närmaste vägen och ansluter i Chateauredon (strax före Digne) för vidare färd mot Grenoble. Vi stannar till i Gap för en övernattning på en gratis ställplats. Här blir det bara lite proviantering och en promenad.

Aire Municipale en ställplats utanför Gap.

Stor fin park bredvid ställplatsen.

Utsikt från promenaden i Gap.

Grenoble

Följande dag bjuder på en slingrig väg med 12% lutning via Col Bayard 1246 meter över havet. Målet är Grenoble där Route de Napoleon slutar. Vi hittar en ställplats i Sassenage som ligger 7 km från centrum. Därifrån finns en fin cykelväg längs med floden in till centrum.

Parkering/Ställplats i Sassenage några kilometer utanför Grenoble.

På väg mot Grenoble på Route de Napoleon.

På väg mot Grenoble på Route de Napoleon.

Fin cykelväg mellan Sassenage och Grenoble

Fin cykelväg mellan Sassenage och Grenoble.

Fasadmålning på vägen in till centrum.

Moderna spårvagnar trafikerar gatorna i Grenoble.

Moderna spårvagnar trafikerar gatorna i Grenoble.

Gatubild med berget där Fort de la Bastille ligger.

Grenoble

Målning på muren vid en förskola.

Målning på muren vid en förskola.

Vid stationen i Grenoble.

Annecy

Efter ett kort besök i Grenoble och en övernattning på parkeringen i Sassenage, fortsätter resan mot Annecy. Första vägsträckan verkar GPS:n ha gjort ett vägval som inte kändes så bra. Smalt, krokigt och uppförsbacke men så småningom kom vi ut på bättre väg. När vi når fram till Annecy som har ett vackert läge i norra änden av Lac d’Annecy, visar det sig att det är fullt på tre av de campingar som ligger söder ut längs sjön. Men så får vi syn på en pytteliten camping på andra sidan vägen och där fanns det plats. Här trivdes vi i delvis skugga under ett träd, 3,5 km in till centrum via en cykelväg som gick längs med stranden. Cykelvägen fortsatte även söderut så här fanns det möjligheter till sköna cykelturer med sjöutsikt.

Ställplatsen i Annecy var fullbelagd så vi hittade en liten mysig camping istället. Camping le Verger.

Cykelturerna längs med Annecysjön bjöd på otroligt vackra vyer.

Cykelturerna längs med Annecysjön bjöd på otroligt vackra vyer.

Utsikt över sjön på väg in till centrum.

Här lägger turbåtarna till nära centrum av Annecy.

Här lägger turbåtarna till nära centrum av staden.

Mycket folk i farten och restaurangerna var välbesökta.

Ett litet vattenfall mitt i centrum och restauranger på båda sidor om floden.

Vackert medeltida slott och fängelse mitt i Thiou-kanalen, och nu även ett konst- och historiemuseum.

Vackert medeltida slott och fängelse mitt i Thiou-kanalen, och nu även ett konst- och historiemuseum.

Liten mysig restaurang.

Uteserveringar överallt i den vackra miljön i centrum av.

Uteserveringar överallt i den vackra miljön i centrum av.

Här fanns också lummig grönska vid en sidokanal.

Annecy ligger vackert i norra änden av sjön.

Annecy ligger vackert i norra änden av sjön.

Colmar

På grund av ett krånglande kylskåp lämnar vi Annecy ett par dagar tidigare än beräknat och åker 42 mil till Colmar i Alsace. Alsace är full av romantiska blomsterdekorerade städer med korsvirkeshus och naturupplevelser vid Rhen. En av de vackraste städerna är Colmar. På vägen hit hoppade kylskåpet igång så nu kunde vi ta det lite lugnt och titta på staden som vi missade förra gången vi var i denna region.

Port de Plaisance de Colmar vid marinan ligger bra till för en promenad fram på stan.

Port de Plaisance de Colmar vid marinan ligger bra till för en promenad fram på stan.

Blomsterprydda broar finns det många i Colmar.

Blomsterprydda broar finns det många i Colmar.

Vackra korsvirkeshus.

Vackra korsvirkeshus.

Spegelblankt vatten i kanalen.

Spegelblankt vatten i kanalen.

En av många uteserveringar i den vackra miljön.

En av många uteserveringar i den vackra miljön.

Blomsterprytt fönster.

Blomsterprydd kanal.

Blomsterprydd kanal.

Blomsterprytt korsvirkeshus i Colmar som är beläget i Alsace, Frankrike.

Blomsterprytt korsvirkeshus i Colmar som är beläget i Alsace, Frankrike.

Blomsterutsmyckning överallt.

Blomsterutsmyckning överallt.

Ladenburg

Vi stannade två nätter i Colmar och den 19 juni fortsatte vi in i Tyskland med mål Heidelberg. Så småningom hamnade vi på en ställplats i Ladenburg 13 kilometer från Heidelberg.

Ställplatsen i Tyska Ladenburg.

Ställplatsen i Tyska Ladenburg.

Utsikt från ställplatsen i Ladenburg.

Utsikt från ställplatsen.

Gränd i centrun.

Ladenburg

Gamla stadsmuren i Ladenburg.

Gamla stadsmuren.

En utsiktsplats över floden Neckar.

En utsiktsplats över floden Neckar.

Heidelberg

Nästa dag tar vi en cykeltur de 13 kilometrarna in till Heidelberg i 30 graders värme. Det fanns en väg där endast jordbruksredskap och cyklister var tillåtna nästan hela vägen in till staden. Skönt att slippa övrig trafik. Efter en härlig dag i Heidelberg återvänder vi till husbilen sent på eftermiddagen för att upptäcka att kylskåpet lagt av igen. Fattar då beslut om att åka vidare nästa dag och försöka ta oss hem med det snaraste.

På vägen in till Heidelberg var det jordbrukslandskap.

På vägen in till Heidelberg var det jordbrukslandskap.

Från en bro över floden Neckar mötte oss denna vackra vy.

Från en bro över floden Neckar mötte oss denna vackra vy.

I bakgrunden syns Heidelbergs slottsruin.

I bakgrunden syns Heidelbergs slottsruin.

Heidelberg

Slottsruinen reser sig högt ovanför gamla staden.

Slottsruinen reser sig högt ovanför gamla staden.

Torget sjuder av liv med uteserveringar.

Torget sjuder av liv med uteserveringar.

Gammal bro i Heidelberg.

Gammal bro över floden Neckar.

Kaltenkirchen

Från Ladenburg körde vi 60 mil till vårat “vanliga” ställe Kaltenkirchen för en övernattning. Det var en hel del köer förbi Hamburg så det kändes skönt med lite vila. Härifrån bokade vi färjebiljetter och följande dag, midsommarafton körde vi upp till Grenå och tog färjan kl 14.20 till Varberg.

Hemma i Sverige

Färjan landar i Varberg på kvällen så en övernattning på ställplatsen i Kinna passar bra. Dagen därpå inleder vi sista etappen hem via Dalsjöfors och ett besök hos vännerna Ingegärd o Jan. Anländer till Torshälla 23/6 på kvällen efter ett fikastopp vid Brahehus. Totalt ca 44 dagar på rull som fick ett lite tidigare slut på grund av problem med kylen.

Gratis ställplats i Kinna vid järnvägsstationen.

Gratis ställplats i Kinna vid järnvägsstationen.

Resans sista rast sker vid Brahehus.

Resans sista rast sker vid Brahehus.

Detta var andra delen av resan den första hittar du här