Tyskland runt med husbil

Tyskland runt med husbil på 30 dagar sommaren 2012, del 1.
Direktlänk till del 2.

Tyskland runt med husbil, handlar om vår husbilssemester sommaren 2012, när vi åkte runt i stort sett hela Tyskland på 30 dagar. En husbilsresa när vi bara nosade på en liten del av allt som finns att se och uppleva. Tanken är att återvända vid ett senare tillfälle, för att titta närmare på en del platser och upptäcka nya. Med denna berättelse hoppas vi kunna förmedla en del tips och upplevelser till er som har funderingar på en husbilssemester i Tyskland. Tyskland runt med husbil på 30 dagar inleddes med en första övernattning i Mariestad.

Vi hade bokat färja med Stena Line från Göteborg till Kiel måndag kväll den 2 juli. De tidigare två gångerna vi varit till Tyskland med husbilen har det skett med broöverfarter landvägen genom Danmark. Nu var det intressant att se hur vi skulle uppleva den här vägen över vattnet. En liten nackdel är att det inte går att få el på denna färjeöverfart.

Ställplatsen i Maristad bjöd på en härlig regnbåge vår första kväll på väg.

Efter en fin kväll och förmiddag i Mariestad rullade vi så sakta mot Göteborg och var framme i god tid, bland dom första som åkte på färjan vid 16 tiden, med avgångstid kl 19:00. Installerade oss i hytten bokade bord i restaurangen till kvällen, provade baren på soldäck osv. Efter en utsökt middag och god natts sömn, samt en stadig sjöfrukost, var vi framme i Kiel kl 9:00, redo att fortsätta mot Berlin som var första målet. Sammanfattningen av färjeturen med Stena Line blir mycket positiv, en stor fördel att vara så långt på väg. Här kan du se en karta över vår färdväg från Kiel, den öppnas i ny flik eller fönster klicka här.

Kiels-hamnEn strålande sol möter oss när vi seglar in i Kiels hamninlopp på morgonen.

Problemet med kyla i kylskåpet utan el under så många timmar löste vi genom att stoppa in några kylklampar i frysen och en djupfryst platt vattendunk, ca 4l, i kylskåpsdörren. Detta visade sig vara fullt tillräckligt och våra matportioner i frysen var fortfarande frysta.

Vi hade bestämt träff med våra vänner Ingegärd och Jan på en ställplats som låg några mil före Berlin. De hade åkt några dagar tidigare via Danmark och överfarten Rödby – Puttgarden. Så efter att vi provianterat en del nödvändigheter i Kiel ställde vi in GPS:n på den ställplatsen. När vi närmade oss vek vi av Autobahn in på en väg som var i mycket dåligt skick och efter ett par mil avstängd för byte av en bro. Vi vek av och följde skyltarna för vägomläggning men inte lyckades vi komma rätt. Efter att ha inväntat våra vänner och att vi tillsammans irrat runt på dåliga vägar några timmar utan resultat, bestämde vi oss för en helt annan plats.

Storkbo_2I trakterna norr om Berlin finns många storkbon.

Ställplatsen i Neurupinn ligger i anslutning till en idrottshall.

Vi slog läger på ställplatsen i Neurupinn som mest kan liknas vid en stor parkering, med en del armerade gräsytor, gott om plats, nära centrum. Pris 6€ med tillgång till WC inne på sportanläggningen.

Här fick vi en trevlig första kväll tillsammans med Ingegärd och Jan. Dagen därpå fortsatte vi till Berlin och valde en ställplats i utkanten, eftersom det krävs grön miljödekal för att ta sig till den centralt belägna Internationale Reisemobilstation, vilket saknades på vännernas bil.

Infarten till Wohmobilpark Berlin-Tegel

När vi kommer fram till ställplatsen i Tegel visar GPS:en fel, så vi hamnar vid en ingång på baksidan som var låst och dessutom endast för gångtrafik. Smalt och bökigt att ta sig därifrån men det gick och till slut hamnade vi rätt. Här var det inte gott om plats men eftersom vi var tidigt ute hade vi turen att få ett par platser bredvid varandra.

Wohmobilpark Berlin-Tegel var det olika pris beroende på hur lång platsen var, det fanns tre olika priser. Vi klarade oss med den kortaste som kostade 6€ tillkom 4€ för tillgång till servicehus. Möjlighet till elanslutning fanns mot avgift och bra tömningsanordningar.

Eftermiddagen och kvällen bjöd på ett fantastiskt fint väder. Vi kollade in omgivningarna per cykel och satt sedan ute hela kvällen, grillade och hade det trevligt.

Brandenburger-Tor Brandenburger Tor är en stadsport i Berlin byggd 1788-1791

Följande dag tog vi tunnelbanan från Alt Tegel in till Berlins centrum. Tunnelbanestationen låg på bekvämt gångavstånd från ställplatsen. Därefter stadsrundvandring, med guidning av Jan som hade varit i Berlin vid ett flertal tillfällen.

Minnesmonument

Minnesmärke över förintelsen bestående av 2711 betongblock.

Detta gigantiska minnesmärke över förintelsens sex miljoner judiska offer finns i centrala Berlin i närheten av Brandenburger Tor. Det består av 2711 grå betongblock som täcker en yta motsvarande tre fotbollsplaner. Betongblocken har olika höjder från några decimeter upp till över 4 meter. Oundvikligt att påverkas av dessa stenblock och tänka tillbaka på hemskheterna. För mig det absolut starkaste minnet av Berlin.

Höghus-BerlinBerlin bjuder på variation av gammalt och nytt.

Berliner-Mauer-1961-1989Minnesmarkering över murens sträckning placerat på ett torg.

Ölstund-BerlinEn kall öl med tilltugg smakar bra i värmen, efter några timmars stadsvandring.

Sony-center-BerlinSony Centers innergård är smyckad med en vattenspegel som delvis svävar i luften.

Efter stadsrundvandringen och ett besök på det stora varuhuset KaDeWe börjar dagen lida mot sitt slut. Vi hittar en liten mysig uteservering där vi intar en utsökt måltid och därefter tar tunnelbanan tillbaka till Alt Tegel. Vi konstaterar att, naturligtvis kräver en så stor och intressant stad många dagars uppmärksamhet, men vi kommer att återvända hit för vidare utforskning vid ett senare tillfälle.

Följande dag lämnar vi Alt Tegel för vidare färd söderut. Ingegärd och Jan ska vidare ner till Italien med bland annat ett besök i Venedig på programmet. Våran plan var att runda Tyskland och efter Berlin styr vi mot Dresden. Kändes lite tråkigt att skiljas åt, men det är ju en av tjusningarna med husbil. Var och en åker dit man vill och har hemmet med sig, sedan ses man efter vägen. Ibland träffar vi nya bekantskaper däremellan sammanstrålar vi med ”gamla”.

Ställplats-LubbenauStällplatsen i Lübbenau drivs av campingen och ligger utanför själva campingplatsen.

Vi stannar till för en natt i Lübbenau för att titta på kanalerna och cykla runt lite i den miljön. Här trivdes vi inget vidare, varken med ställplats eller miljön runt om. Fortsätter därför till Dresden direkt följande morgon.

Lübbenau-träskPå de många kanalerna i Lübbenau går det rundtursbåtar för turister.

SP-DresdenStällplatsen i Dresden ligger mycket centralt, men ändå med lite grönska runtom.

Tyvärr vräkte regnet ner när vi kom till Dresden men framåt kvällningen sken det upp och vi kunde inspektera denna stad som vart nästan helt utplånad under kriget. Många pampiga gamla byggnader finns trots allt kvar och återställande av vissa pågår fortfarande. En märklig syn är alla de gamla sotsvarta stenbyggnaderna med guldplätterade utsmyckningar.

 Förgyllningar-DrestenHär syns en del av de förgyllda utsmyckningarna.

Golden-Horseman-DrestenGolden Horseman den välkända statyn i Dresden, lyser verkligen upp allt det gråa.

Dresden

Dresden ligger på båda sidorna av floden Elbe och knyts samman av flera vackra broar.

Dresden överraskade som en vacker kulturstad med massor av sevärdheter, hit återvänder vi troligen fler gånger. Men nu känner vi oss nyfikna på nästa mål som är Romantiska vägen. Men först bestämmer vi oss för att åka ett par mil öster om Dresden mot gränsen till Tjeckien, för att titta på det vackra landskapet.

Sachsiska-SchweizLandskapet i det så kallade ”Sachsiska-Schweiz” bjuder på vackra vyer.

KönigsteinI Königstein såg vi denna campingplats vid stranden av Elbe med fästningen högt ovanför.

Efter en liten rundtur under förmiddagen i det vackra landskapet Sachsiska-Schweiz sätter vi kurs mot Rothenburg ob der Tauber, där vi tänkte starta vår resa utmed Romantiska vägen.

SP-Rothenburg-ob-der-TauberStällplatsen i  Rothenburg ob der Tauber, låg nära ringmuren och hade plats för långa bilar.

Vi nådde Rothenburg o d T. sent på eftermiddagen men inga problem att få plats på den ställplats som mera kan liknas vid en parkering. Här fanns både wc och tömningsanordning samt möjlighet till elanslutning via myntautomat. Parkeringsavgift 10 €/24 timmar. Vi tyckte det var en trivsam plats med bara några hundra meter till den gamla staden innanför ringmuren.

Efter en liten rundtur på cykel i omgivningarna för att bland annat hitta en affär. Det var bara det att det var söndag och allt var stängt. Vi tog då en liten promenad innanför ringmuren och hittade en mysig restaurang med uteservering där det serverades pizza, vilket är svårt att motstå.

Rothenburg-o-b-T-södra-port

Utanför denna stadsport låg en liten park.

Rothenburg-o-b-T-gamla-stadDenna port var närmast ut till ställplatsen och bussparkeringar.

Käthe-Wohlfahrt-affärHär fanns en Käthe Wohlfahrt affär.

Nästa dags förmiddag vandrade vi runt i den gamla staden och såg oss omkring. Här fanns mycket att titta på bland annat kollade vi in alla småtomtar i Käthe Wohlfahrts affär.

Efter att besökt turistbyrån och fått tag på en karta som visade Romantiska vägens sträckning fick vi klart för oss att den egentligen börjar i Würsburg som ligger längre norrut, och sträcker sig ända ner till Füssen. Eftersom vi var inställda på att uppleva hela sträckan bestämde vi oss för att åka norrut mot Würsburg.

Det var ganska dåligt skyltat så vi lyckades ta fel väg redan vid första valmöjligheten, så det fick bli en genväg för att komma på rätt spår och den var ganska smal, men till slut kom vi rätt.

Rådhuset-RöttingenDet vackra rådhuset i Röttingen. På torget framför, finns ett av stadens 25 solur.

Solur-RöttingenEtt av de 25 olika soluren som finns i staden Röttingen.

Vi stannade till i några av de städer som verkade intressanta bland annat i Röttingen. Där fanns det 25 olika solur och ett vackert rådhus bland annat. Till slut insåg vi att det skulle bli för sent på dagen för att nå Würsburg, så vi hittade en ställplats i Tauberbichofsheim.

SP-TauberbischofsheimStällplatsen i Tauberbichofsheim var helt gratis, men rutorna var korta som en vanlig p-plats.

Gratis ställplats med tillgång till wc och dusch, samt tömning och vatten ca 1 km bort. Platserna var väldigt korta och vi med endast 6,5 meter plus cykelställ fick lasta av cyklarna för att få plats mot en häck. Den egentliga husbilsparkeringen rymde endast 4 bilar men närliggande personbilsparkering var också ok. att använda. Platsen ligger mycket centralt vid ett utomhusbad där anmälan ska ske.

Tauberbischofsheim

Ett av alla de vackra husen i  Tauberbichofsheim.

 Tauberbichofsheim är en av de äldsta städerna i den vackra Tauber dalen. Här cyklade vi runt och tittade på de vackra omgivningarna och flanerade i staden.

Följande dag fortsatte vi vidare upp till Würsburg där den egentliga starten av den så kallade ”Romantiska vägen” börjar. Romantiska vägen är Tysklands mest kända och mest besökta turistväg. I Würsburg syntes den stora och högt belägna fästningen lång väg. Vi gjorde endast ett kortare upphåll här och vände sedan söderut igen. Den här gången tog vi den närmaste vägen ner till Rothenburg o.d.T. där vi sedan fortsätter ner längs den utstakade vägen.

Lägger här in en Googlekarta med alla de sevärda orterna utmärkta. Den slutar i Schongau beroende på att därifrån gjorde vi en avstickare och återkommer några dagar senare för att fullfölja resan efter Romantiska vägen ända fram till Füssen. Den väg vi åkte var den som är skyltad, vilket på vissa sträckor skiljer sig från kartan.

Visa större karta

När vi åter var tillbaka i Rothenburg o.b.T. kändes det som vi startade på riktigt med att följa denna Romantiska väg.  Nästa ställe där vi gjorde ett litet upphåll var Dinkelsbühl, där körde vi av misstag rakt in i den gamla stadsdelen och kände oss lite felplacerade med en stor husbil, men lyckades vända och komma ut igen. Dinkelsbühl verkade vara en trevlig stad med massor av gamla byggnader. Dagens slutmål blir Nördlingen där vi hittar en stor gratis ställplats, med ingången till gamla stadsdelarna på andra sidan vägen.

SP-NördlingenStällplatsen i Nördlingen var helt gratis, med WC, töming, vatten och elautomat. Plats för långa bilar.

NördlingenI Nördlingen är huvudgatan ganska hårt trafikerad innanför murarna.

Gris-NördlingenEn av alla de porslinsgrisar som fanns lite varstans i Nördlingen.

Romantiska-vägen-skylt

Mitt i centrum av Nördlingen finns en skylt som visar att här är ”Romantiska vägen”

Det var långt ifrån alla som skyltat vägen så tydligt som i Nördlingen. På vissa ställen kunde det vara svårt att följa den tänkta sträckan. Denna dags förmiddag ägnade vi åt att titta närmare på Nördlingen. En trivsam stad som är byggd i mitten av en meteoritkrater. En av de många Tyska städer som kan detta med att ordna det för husbilsturister. Gratis ställplats med tömningsstation och vatten, elstolpar och WC samt plats för långa bilar. Bara några hundra meter från porten till gamla stadsdelen.

PÅ eftermiddagen fortsatte vi vår resa söderut och hade börjat tröttna lite på alla gamla städer varför stoppen vart få. En häftig upplevelse var vid Harburg, där vägen går rakt under Fästningen som ligger ovanför på en kulle. Tyvärr hittade jag ingen lämplig plats att stanna på för ett foto. Egentligen gäller det hela resan de vackraste vyerna är inte fångade på bild.

Efter många felkörningar på grund av vägavstängningar når vi så småningom Schongau där vi tänkte slå läger för natten.

SP-SchongauStällplatsen i Schongau består av en stor grusplan med gott om plats.

Ställplatsen i Schongau kostade 5 € som betalades i automat. Där fanns servicestation för tömning och vattenpåfyllning. Möjlighet till wc och dusch genom att hämta en nyckel några hundra meter bort, mot en deposition av 30 €.

Zugspitze

Från Schongau kan man se Zugspitze längstbort vid horisonten, vilket är Tysklands högsta berg.

Högt upp ovanför ställplatsen i Schongau ligger den gamla stadsdelen innanför en ringmur. Från ställplatsen finns en gångväg uppför den branta backen som delvis består av trappor. Väl uppe har man en hänförande utsikt med Zugspitze, Tysklands högsta berg, vid horisonten. Toppen på Zugspitze kan nås från Garmisch Partenkirchen. Efter att ha beundrat utsikten gick vi in i den gamla staden genom en tornport. Denna väg är som en bakdörr, det finns bilväg från andra hållet. Men om ni kommer dit den vägen så missa inte att gå ut genom den bakre porten och titta på utsikten.

Schongau-4En bild från gamla stan i Schongau.

Nu bestämmer vi oss för att lämna den Romantiska vägen för en ”liten” avstickare till bland annat Königssee längst ner i syd östra hörnet av Tyskland. Vi återkommer hit om några dagar för att slutföra resan efter denna väg ner till Füssen.

Landskap-södra-TysklandMånga vackra vyer med alperna i bakgrunden passeras efter vägen.

Vi hade ställt in GPS:en på snabbaste vägen till ställplatsen i Berchtesgaden, som är högt belägen en bit utanför staden. Resan går snabbt på motorväg och sedan en lite mindre väg sista biten. När det bara är ett par mil kvar lurar GPS:en in oss på en liten genväg som ser rätt hyfsad ut i början men smalnar av och blir som en cyckelbana med branta stigningar och serpentinväg. Brant stup ner på ena sidan och brant uppför på den andra.smala träbroar och helt öde. Efter som det kändes en hel evighet, är vi nere från berget på andra sidan och kommer ut på en större väg som visar sig vara i Österrike.

Stannar och tittar på kartan, det ser bra ut bara att fortsätta frammåt så vi förlitar oss på GPS:en dags att svänga av mot ställplatsen. Visar sig vara ännu en genväg med om möjligt ännu smalare och brantare väg. Tillslut blir vi stoppade av en inföding som undrar om vi verkligen är på rätt väg. Denna vänliga kvinna lovar att lotsa oss rätt men menar att det finns en mycket bättre väg till ställplatsen. Helt plötsligt när vi bara har en km kvar till målet dyker det upp en skylt med max vikt 1,5 ton, vågar inte fortsätta så det är bara att vända. Hela långa vägen tillbaka men sedan ingen konst alls att hitta rätt. Lita inte på GPS i dessa trakter.

SP-BerchtergardenStällplats  Berchtesgaden-Oberau reismobilplatz-Rasp ligger högt upp med 14 graders väglutning upp.

SP-Berchtergarden-UtsiktHärlig utsikt från den högt belägna ställplatsen i  Berchtesgaden.

Vi hinner med en liten promenad i backarna, cykla var inte att tänka på i denna terräng. Priset för denna plats är 8 € plus 2 € för elanslutning.

Nästa morgon var det planerat en tur på Königssee med båt på förmiddagen och en tur upp till Örnnästet på eftermiddagen, men för första gången på resan regnar det. Tidigare har det bara regnat nattetid, men här i bergstrakterna är vädret lite opålitligt. Vi bestämmer oss för att trotsa vädret och genomföra båtturen i alla fall.

Königssee-båthus

En av turistbåtarna på väg in i hamnen framför båthusen.

Königssee-dimmaDimma och regn, dålig sikt på Königssee idag.

Königssee-StBartholomewSt. Bartholomew kyrka vid Könnigssee, där båtarna stannar till.

Königssee-bortre-ändenLängst bort i änden på Königssee finns det möjligheter att kliva av för att vandra i bergen.

Königssee-Båt-Vattenfall

Små vattenfall störtar ner längs sluttningarna på många platser.

Königssee-TrumpetareTrumpetblåsning för att demonstrera ekot mellan bergen.

Trots det tråkiga vädret med regn och dimma, vilket gjorde att sikten inte var den bästa och att kameralinsen fick torkas flera gånger vart det en fin upplevelse. Det var skönt att det fanns både tak och fönster på båten. Kan verkligen rekommendera en båttur på Königssee oavsett väder. Det är en häftig syn med de branta bergen som omger sjön och mycket vackra scenarier med små vattenfall. Mitt ute på sjön stannar båten och demonstrerar ekot som uppstår mellan bergen, genom att en man spelar trumpet. Königssee är Tysklands högst belägna sjö och hela området är en nationalpark. De omgivande bergen är ett verkligt paradis för Tyska vandrare.

Königssee-solFrammåt kvällningen lättade regnmolnen över Königssee.

Königssee-affärsgataPå väg ner till sjön har det växt upp många souvernirbutiker.

Königssee-parkeringParkeringen vid Königssee kostar 4 €/dygn och det går bra att övernatta.

Trots att molnen lättade lite frammåt eftermiddagen kunde vi från vår parkeringsplats se att Örnnästet låg insvept i moln. Medan vi väntade tog vi en promenad vid sjön men molnen hängde envist kvar över topparna. Frågade i informationen och det gick bra att stanna på parkeringen en natt, vilket vi gjorde tillsammans med några andra husbilar. Vi hoppades på bättre väder nästa dag.

Dagen därpå den 14 juli var det strålande solsken på morgonen och nu hade det gått två veckor sedan vi åkte hemmifrån. Nu var det läge att anta utmaningen att åka uppför berget för att kunna njuta av utsikten från det berömda Kehlsteinhaus (Örnnästet). Vi gjorde oss iordning för att komma iväg direkt när de öppnade för dagen. Den 5 km långa vägen upp till parkeringen var riktigt brant, 24% lutning. Serpentinväg och mestadels gick det att köra på tvåan, men i en av de skarpa kurvorna krävdes det att gå ner på ettans växel, lite nervöst med personbilar liggande tätt bakom.

Från parkeringen gick det sedan bussar i skytteltrafik uppför bergssluttningen. Vägen var så smal att de inte kunde mötas, så de körde i kollonner om 5 bussar upp som stannade på halva vägen och släppte fram 5 bussar uppifrån. På den 6,4 km långa vägen passerade vi 5 tunnlar. Vändplanen när vi kom upp precis så stor att alla 5 bussarna fick plats. För att få logistiken att fungera var alla passagerare tvungna att bestämma i förväg vilken tid de ville åka ner igen.

Kehlstein-på-väg-uppI bussen på väg upp genom molnen.

Kehlstein-tunnelporten

Tunneln som leder rakt in i berget till hissen är 124 meter lång.

Sista biten var det promenad genom en 124 meter lång tunnel rakt in i berget fram till hissen. Hissen vars insida var helt klädd i spegelblank mässing, tog oss den sista biten rakt upp och in i Kehlsteinhaus.

Kehlsteinhaus-ovanifrånKehlsteinhaus lite från ovan.

Kehlsteinhause-utsikt-königUtsikt från nästet. Långt där nere syns en del av Königssee.

Som tur var hann vi ta ett par bilder precis innan nästet sveptes in i ett stort moln och sikten vart lika med ca tio meter. Efter att studerat byggnaden och tagit del av lite historia var det dax att ta sig tillbaka ner från det 1834 meter höga berget. Inga som helst problem, gällde bara att lita på att busschauffören var nykter och kunde sin sak.

Här slutar första delen av Tyskland runt med husbil. Vi är nu längst bort på vår resa och härifrån vänder vi så att säga tillbaka hem. Lägger här in en Googlekarta som i stora drag visar vår resväg så här långt. Det är bara på ett ungefär närmaste vägen mellan övernattningsplatserna vår färdväg var betydligt krokigare än så med många avstickare.

Tyskland runt med husbil, direktlänk till fortsättningen del 2


Visa större karta

Del två handlar om besök i Füssen, några platser vid Bodensjön, Rehnfallen, Rüdesheim, Andernach, Köln och Minden bland mycket annat. Tyskland runt med husbil, fortsättning följer i del 2 här >>>.

 

 


Kommentarer

Tyskland runt med husbil — 7 kommentarer

  1. Tack för trevlig läsning. Tyskland är verkligen underskattat som resmål; de flesta passerar tyvärr bara.
    (En del av bilderna föreföll ”stympade”, bara övre halvan syntes.)

  2. Tack för intressant läsning. Blir till att ta en liknande tur när ungdomarna är utflugna. Tyvärr är de inte så intresserade av den sortens upplevelser :(.
    God fortsättning / Micke

  3. Hej en mycket intressant läsning och fina bilder. Vi har besökt många av platserna mycket väl och kände igen oss. Satt och smålog igenkännandenär jag läste om alla era små avstickare på nästan oframkomliga vägar. Vi har rest mycket i Tyskland, Frankrike, Kroatien bland annat och blivit inlockade på dessa underliga genvägar. Köpte en ny GPS förra året där man ställer in vikt, längd, bredd och höjd och sedan dess har vi aldrig hamnat i knipa. I Tyskland väljer den bundestrasse och har även varnat att det inte är ett lämpligt mål vi valt. Det var värt pengarna och slippa alla dessa felkörningar som de gamla GPS:erna valde. Ser fram mot att följa er resa.

  4. En sådan fin resa med omväxlande vyer! Husbil har länge varit lite av en dröm. Tror inte den blir av nu mer fastän vi bara är 50 och 54, men man kan ju resa på många andra sätt också.
    Det finns SÅ mycket att se ute i världen, och hemma i Finland och Sverige för den delen också 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lämna gärna en kommentar eller en hälsning. Det är alltid roligt med respons från läsarna. Berätta tex. något om dina egna resor eller roliga minnen från husbilslivet.