Moseldalen och Holland 2011


Holland och Moseldalen i Tyskland 1:a delen.
Vi lämnar Torshälla på eftermiddagen fredagen den 8/7 för färd till Spikens fiskehamn vid Vänerns södra strand, där vi ska träffa vänner. Rolf o Astrid fick ställa in sin resa till Moseldalen i sista stund i år på grund av arbetet. Annars var tanken att vi skulle ses där nere. Men nu fick vi en trevlig helg tillsammans vid Spiken, innan vår resa till Holland och Tyskland påbörjades.

Här har man valt att förlägga husbilsplatserna längst bak vid skogskanten.

Spiken är en mycket idyllisk och trevlig plats med många fiskebodar och matställen. Nyrökt vänersik och annan fisk kan inhandlas på flera olika ställen. Priset är 150 kr plus eventuell el som kostar 30 kr extra, bra att det finns en valmöjlighet.

Rolf o Astrid övervakar när Britta lägger köttskivor på deras grill i Spiken.

Söndagen den 10 juli är det så dax för oss att lämna Spiken för vidare färd mot Malmö och ställplatsen i Limhamn, där vi stannade till även vid förra årets resa. Vart lite besvikna att den då helt nya platsen alldeles vid kajkanten inte fick användas i år. Där var istället fullt med allehanda bråte och några båtkärror, vi fick den sista platsen på det andra stället lite längre in vid den bruna servicebyggnaden. Priset var dock det samma 200 kr inkl. el, ingen möjlighet att välja utan. Vi hann med en liten cykeltur innan det var slut på dagen.

 Överfarten på Öresundsbron är en magnefik upplevelse, vid vackert väder.

 Vi startar tidigt måndag morgon vår färd över Öresundsbron och fortsätter vidare över Stora Bält innan vi stannar för att rasta en stund. Någon gång mitt på dagen når vi Åbenrå, som är dagens mål.

I Åbenrå ligger ställplatsen bara några meter från den härliga sandstranden.

Vi hinner med att både njuta av solen och badlivet en stund på eftermiddagen. En liten tur upp på staden för att kolla in affärsutbudet och få en kall öl hinns också med. Senare på kvällskvisten intar vi en måltid med grillat utanför husbilen.

Nästa dags morgon startar vi färden mot tyska gränsen och första rast blir vid shoppingcentret Scandinavian Park. Där får vi fika och inhandlar lite dryckesvaror bland annat innan färden fortsätter. Målet är Groningen i Holland och trafiken är inte allt för tät vilket gör att det flyter på bra. Till och med Hamburg passeras utan problem, via den något otäcka tunneln (min uppfattning) under Elbe.

Campingen i Stadsparken Groningen, Holland.

Vi når Groningen i Holland ganska sent på eftermiddagen och solen skiner, precis som den gjort hela dagen när vi suttit i bilen. Är därför snabb med att få ut stolar och bord för att kunna njuta av en kall pilsner efter den ganska långa daxetappen. Hinner precis sätta mig tillrätta innan de första regndropparna börjar smattra på mitt kala huvud. Regnandet tilltog i styrka under kvällen och den tänkta grillningen fick ske i stekpannan inomhus. Kvällspromenaden vart en kort tur, iförd regnkäder, inom området för att inspectera campingen.

Denna bild är från 2011, men det såg likadant ut då för 40 år sedan.

Jag har ett speciellt förhållande till Stadsparkscampingen i Groningen. Det var här jag någon gång i början på 70 talet bestämde mig för att aldrig mera tälta, om det skulle campas var det i husvagn. Anledningen till beslutet var att just här på denna plats satt jag i stort sett hela natten ute i ösregn och höll i yttertältet för att det inte skulle blåsa bort i den starka vinden. Under den sena kvällen satt husvagnsägarna inne i sina torra varma husvagnar och tittade ut genom fönstret på den unga svensken som mera liknade en dränkt katt när han kämpade med sitt tält i stormen.

Den här tältaren höll 2011 på att krossas av en nerblåst gren och finner det säkrast att packa ihop pinalerna.

Morgonen därpå slet jag ner resten av tältet, stuvade in allt i bilen och sträckkörde till södra Danmark, stannade på en parkering sov några timmar i bilen fortsatte sedan direkt hem via Fredrikshamn-Göteborg. Väl hemma köpte jag en begagnad SMW årsmodell 1965 utrustad med fotogenvärme, oj oj vilken go värme det var.

Några år senare återvände jag till Groningen med SMW:n men då var det ju naturligtvis soligt och fint. Men denna gång 40 år senare fick jag uppleva regn o storm inne i en varm ombonad husbil, oj vad det smattrade gott på taket den natten.

Synen som mötte oss när vi tittade ut efter nattens oväder liknade på pricken hur det var för ca 40 år sedan. En Holländare upptäckte att hans husvagn stod i vatten upp till hjulcentrum, men hade varit med förr så han drog på sig storstövlar och vadade ut, kopplade för bilen och drog upp vagnen på torrare mark. Stora vattensamlingar överallt och så den stackars tältaren som höll på att krossas under den stora trädgrenen. Regnet fortsatte dessutom att vräka ner och ingen ljusning fanns i sikte varför vi bestämde oss för att åka vidare mot Amsterdam, utan att titta närmare på Groningen.

Fikapaus uppe på skyddsvallen vid den 30 km långa dammen Afsluitdijk.

Vi väljer att köra A7 (E22) för att få åka på den 30 km långa fördämningsvallen Afsluitdijk. Milt uttryckt vräkte regnet ner och vinden var hård, så jag tvekade ett par minuter att ta den vägen. Men det var inga som helst problem eftersom det är en hög vall mot havssidan, så vägen ligger i lä för den starka blåsten. Trots att allt bara är ett grått töcken bestämmer vi oss för en liten paus mitt på och viker av motorvägen till en parkering. Upptäcker då en liten ficka uppe på vallen med havsutsikt, där vi stannar till för att känna på vinden. Brygger vårt kaffe, men det ruskar så hårt i bilen att vi låter det vara kvar i termoskannan och fortsätter till en lugnare plats för att fika i lugn o ro. Målet för dagen blir Hoorn några mil utanför Amsterdam, belägen vid Ijsselmeer, den insjö som bildades när den stora fördämningen byggdes.

Ställplatsen vid hamnen i Hoorn, ligger innanför staket med stängda grindar nära till centrum.

Vi går en sväng fram på stan, där finns en trevlig gågata och mycket affärer. Regnet fortsätter skvala så kameran får inte följa med och vädret inbjuder inte till att prova någon av uteserveringarna heller. Går till centralen och kollar in tågtider. Det visar sig vara bra förbindelser in till Amsterdam så vi bestämmer oss för att ta tåget dit följande dag om vädret är någorlunda. Kvällen och natten fortsätter med regn och blåst.

En handfull människor trotsar det ruggiga vädret och sitter på en uteservering i Amsterdam.

Följande dag är det uppehållsväder, vi tar cykelarna den lilla biten genom stan till centralen. Detta land vet verkligen hur man ordnar cykelvägar med egna korsningar och allt för att underlätta. Tågresan tar ca en halvtimme och vi hinner precis gå en liten bit till centrum i Amsterdam när regnet startar igen. Efter några rundor i ett par stora varuhus flyr vi in på vaxkabinettet Madame Tussauds.

Madame Tussaud i egenhög person i naturlig avbildning.

Visst är det fascinerande hur naturtrogna avbildningar det går att göra.

Kön för att komma in till Madame Tussaud ringlade lång i ruskvädret.

Äntligen något att äta och dricka. Tunnpannkaka med bacon och ost, smakade verkligen bra.

Träskor både högt och lågt för att locka turisterna att köpa.

Ett besök i en souvenirbutik fick avsluta dagen i Amsterdam. Tyvärr tappade vi lusten att fortsätta rundturen i Amsterdam, det får bli en annan gång med hopp om bättre lycka med väder o vind. Tåget tillbaka till Hoorn gick smärtfritt och cykelturen likaså även om vi vart våta. Vi stannar en andra natt på ställplatsen i Hoorn.

Ett tulpanfält om sommaren ser ödsligt ut, liknar just ingenting. Till och med traktorn verkar övergiven.

Fredagen den 15 juli åker vi vidare mot okänt mål. Sätter kurs mot Leiden för att se tulpandistrikten, tar en sväng förbi Kuekenhof den berömda blomsterparken. Vi visste att den bara är öppen på våren när lökväxterna blommar, men ville ändå kolla hur det såg ut. Till och med parkeringen var stängd. Vi började fundera på ställplats och kollade in Delft bland annat men åkte vidare till Gouda.

 Ställplatsen i Gouda ligger mycket centralt, bara ett par minuters promenad till torget.

När vi kommer fram till ställplatsen i Gouda blir vi osäkra på om vi kommit rätt. Ser ut som en helt vanlig parkering med bom och parkeringsbiljett. Men det visar sig vara rätt, husbilsplatserna ligger längst bort innanför bilparkeringen. Däremot var servicestationen placerad i anslutning till bilparkeringens in o utfart.
Tro det eller ej men solen skiner och vi tar en cykeltur för att bekanta oss med staden som visar sig vara väldigt trevlig med många kanaler. Vi återvänder till bilen för att sitta ute och njuta av solen samt grilla en köttbit.

 I Gouda hissas slussportarna rakt upp. Vilket innebär att det droppar vatten ner på båtarna när de passerar.

Mitt på torget i Gouda står detta pampiga stadshus.

I denna ostbutik fanns det en stor mängd olika ostar att smaka på.

Lördag är det torgdag i Gouda och vi fyndar bland ostar och grönsaker. Flanerar runt och bara njuter av uppehållsväder och folkvimlet samt den mysiga staden. Vi går in i en ostbutik och smakar på så många olika sorter vi bara orkar. Kommer ut med en kasse med lite olika smaker, som vi tränger in i husbilens kyl. Synd att vi inte är på hemväg för då hade vi kunnat köpa mera och placera i kylväska.

Söndag morgon den 17 juli lämnar vi Gouda med siktet inställt på Venlo strax före Tyska gränsen. Det är i Venlo som den stora blomsterutställningen Floriaden äger rum vart 10:e år, 2012 är det dax nästa gång.

Nytt inför nästa års Floriad är linbanan som går tvärs över hela utställningsområdet.

Utställningen börjar redan nu ta form. Här ett litet hörn av det som såg mest färdigt ut.

Vi avslutar vår Hollandsvistelse med att åka linbana över det område som är under uppbyggnad, för att bli nästa års Floriad 2012. Det är en  mäktig syn att från ovan se hela denna gigantiska trädgård, där det mesta fortfarande saknas. Jag kan verkligen rekomendera ett besök där nästa år, för den trädgårdsintresserade. Jag var själv där 1992 och det gav mycket inspiration till den trädgård jag då höll på att anlägga. Här finns information om Floriade 2012.

Här slutar första delen av berättelsen. Fortsättningen Tyskland med Moseldalen och resan hem via Köpenhamn hittar du här.

Andra delen Moseldalen.

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lämna gärna en kommentar eller en hälsning. Det är alltid roligt med respons från läsarna. Berätta tex. något om dina egna resor eller roliga minnen från husbilslivet.