Italien med besök i Cinque Terre

Italienresan gick denna gången till Cinque Terre som vi missade förra gången. Kändes också rätt att ta vara på lite av sommarens sista dagar vid medelhavet. Gardasjön fanns också med i tankarna, för övrigt var allt oplanerat när vi startade den 24 september. För att komma lite snabbare söderut bokade vi plats på färjan från Göteborg till Kiel i Tyskland. Priset vart 2363 kronor med hytt och allt enkel resa.

Här finns kartor över resvägen: Resan ner och hemresan.

Färja Göteborg Kiel.

Färja Göteborg Kiel.

Tyskland

Efter en skön natt ombord på färjan var det bara att köra vidare söderut. Ja vi stannade ju till i Kiel för att shoppa lite först och staka ut dagens etapp. Regnet vräkte ner så det vart ingen tur på stan. Eftersom vi var lite nyfikna på Schwerin fick det bli första dagens mål.

Schwerin

Parkering vid slottsparken i Schwerin.

Parkering vid slottsparken i Schwerin.

När vi anlände till Schwerin var det fortfarande regn som gällde. Men efter att vi parkerat på den ganska centralt belägna parkeringen vid slottsparken, vart det en liten tur på stan.

Utsmyckning av parken i Schwerin

Utsmyckning av parken i Schwerin.

Vattenspegel i Slottsparken.

Vattenspegel i Slottsparken.

Schwerin ligger vackert omgiven av sjöar.

Slottet i Schwerin.

Slottet i Schwerin.

Centrumgata.

Staty

Staty

Utsikt från slottsbron i Schwerin.

Utsikt från slottsbron i Schwerin.

Magdeburg

Följande dag stannade vi i Magdeburg där det finns en fin ställplats direkt på kajkanten med utsikt över Elbe. Här var ett lite annorlunda system för avgiften som var € 8.00. Mynt stoppades i en automat och barriären försvann ner i marken, därefter var det bara att köra in och stanna i flera dagar om så önskades. Här sken solen och det vart en skön eftermiddag med promenad på stan.

Ställplats direkt på kajkanten i Magdeburg.

Ställplats direkt på kajkanten i Magdeburg.

Utsikt från bron över Elbe.

Utsikt från bron över Elbe mot Johanniskirche.

Gröna citadellet, Hundertwasser-huset i Magdeburg.

Gröna citadellet, Hundertwasser-huset i Magdeburg.

Gröna citadellet är en mycket speciell byggnad där inget fönster är det andra likt.

Gröna citadellet är en mycket speciell byggnad där inget fönster är det andra likt.

Domkyrkan i Magdeburg.

Domkyrkan i Magdeburg.

Elbe med ställplatsen till vänster i bild.

Elbe med ställplatsen till vänster i bild.

Bayreuth

Nästa stopp för övernattning vart Bayreth, där vi hittade en parkering med ställplats för husbilar ganska centralt. Nu var det åter paraply som gällde på stadsvandringen. 

Parkering och ställplats i Bayreuth.

Parkering och ställplats i Bayreuth.

Operahuset i Bayreuth byggdes 1746 - 50 och finns på Unescos världsarvslista.

Operahuset i Bayreuth byggdes 1746 – 50 och finns på Unescos världsarvslista.

Slottet i Bayreuth.

Slottet i Bayreuth.

Bakom slottet finns en  stor park.

Bakom slottet finns en stor park.

Här har Richard Wagner bott. Idag hittar du ett Museum i hans tidigare hem.

Här har Richard Wagner bott. Idag hittar du ett Museum i hans tidigare hem.

Füssen

Även denna resa vart det en övernattning i Füssen som ligger nära gränsen till Österrike. Eftersom vi tidigare har varit här och sett staden samt slottet, gick vi nu en runda ner mot sjön där det vart en fin utsikt mot det kända sagoslottet. På ställplatsen var det helt fullbelagt redan tidigt på eftermiddagen, dessutom var det många med bilar och båtar på släp som trängde sig in. Nästa gång provar vi nog någon av de övriga ställplatserna som ligger efter samma gata.

Utsikt efter vägen nära Füssen.

Utsikt efter vägen nära Füssen.

Camper's Stop Füssen .

Camper’s Stop Füssen Var inte särskilt trevlig när de klämde in en massa bilar med släpkärror.

Forggensee

Forggensee

Slottet Neuschwanstein ligger på en sluttning några hundra meter ovanför byn.

Slottet Neuschwanstein ligger på en sluttning några hundra meter ovanför byn.

Österrike

En vy från Österrike.

En vy från Österrike.

Italien

Lago-Di-Resia Italien

Från Füssen i Tyskland åkte vi genom Österrike och stannade bara för ett par raster. Kommer fram till Lago-Di-Resia i Italien och får en fantastiskt fin eftermiddag vid sjön. En cykeltur längs med stranden till platsen där klockstapeln sticker upp ur vattnet var given. Förra gången vi var här var det så lite vatten i den konstgjorda sjön att en del av det mystiska med tornet inte fanns, eftersom botten syntes nära tornet. Annars var det bara att njuta av den vackra utsikten från parkeringen samt lite vandring uppför backarna vid liften bakom parkeringen.

Vid Lago-Di-Resia parkerade vi vid en skidbacke.

Vid Lago-Di-Resia parkerade vi med denna utsikt.

Det romanska klocktornet står kvar i den konstgjorda sjön.

Det romanska klocktornet står kvar i den konstgjorda sjön.

Cykelturen längs med Lago di Resia bjuder på vackra vyer.

Cykelturen längs med Lago di Resia bjuder på vackra vyer.

Lago di Resia är en konstgjord sjö i norra Italien.

Lago di Resia är en konstgjord sjö i norra Italien.

Utsikt på väg ner från  1500 meters höjd.

Utsikt på väg ner från 1500 meters höjd.

På väg ner mot Gardasjön passerar vi många Äppleodlingar och några slott.

Riva del Garda

På väg från Lago di Resia ner till Riva Del Garda är det mycket utförsbacke. Vägen går genom äppelodlingar med många små traktorer som transporterar skörden. Det gör att det är ganska tidskrävande att köra denna sträcka.

Framme i Riva del Garda hittar vi plats på den centralt belägna ställplatsen med promenadavstånd in till centrum. Här får vi vår första Pizza på en restaurang med utsikt över hamnen. Det har blivit lite av en tradition nu när vi är här för tredje gången inom ett par år. Får nog lov att kalla Riva del Garda för en av favoriterna i Italien, mycket beroende på det fina ljuset i norra änden av sjön.

Ställplatsen ligger ganska centralt i Riva Del Garda.

chwerin

Längs strandpromenaden finns härliga grönytor.

Riva del Gardas centrum har fin kontakt med sjön.

Riva del Gardas centrum har fin kontakt med sjön.

Många restauranger med utsikt över vattnet.

I den rätta miljön smakar det extra gott med Pizza.

Utsikt från centrum.

En härlig badvik vid strandpromenaden i Riva del Garda.

En härlig badvik vid strandpromenaden i Riva del Garda.

På väg söderut längs den östra stranden av Gardasjön.

Lazise

Redan nästa dag lämnar vi Riva del Garda och följer sjöns östra sida ner till Lasize. Anledningen till brådskan är att i Lasize pågår det marknad på onsdagar och då är det omöjligt att ta sig fram till den mycket centralt belägna Camping Lasize i rimlig tid för att få en plats. Förra gången vi var här cyklade vi hit från Peschiera del Garda just en onsdag när det var marknad. Då såg vi denna camping och tyckte det skulle vara trevligt att bo där för att kunna uppleva staden både med och utan marknad på nära håll. Här fick vi njuta av ett par sköna dagar med sol, värme, promenader, cafeér och så vidare.

Campegio Municipale, ligger direkt vid centrum och strandpromenaden i Lazise.

Campegio Municipale, ligger direkt vid centrum och strandpromenaden i Lazise.

Från vår plats direkt vid infarten kunde vi se ut över strandpromenaden och sjön.

Strandpromenaden direkt utanför campingen.

Strandpromenaden direkt utanför campingen.

Hamnen med restauranger i centrum av Lasize.

Hamnen med restauranger i centrum av Lasize.

Gamla stadsmuren.

Södra stadsporten i Lasize.

Södra stadsporten i Lasize.

Innanför murarna.

Pizzeria innanför den gamla stadsmuren.

Svalkande dryck med tilltugg och utsikt över Gardasjön.

Svalkande dryck med tilltugg och utsikt över Gardasjön.

Strandpromenad med restauranger.

Solnedgång över Gardasjön i Lasize.

Solnedgång över Gardasjön i Lasize.

 

Cinque Terre

Efter Lasize vid Gardasjön fortsatte resan mot det område som kallas Cinque Terre och ligger i Ligurien. Cinque Terre är en tolv kilometer lång kuststräcka som ligger strax väster om La Spezia, inte långt från Toscana. Här finns fem fiskebyar: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola och Riomaggiore.
Det finns även många olika vandringsleder längs med kusten eller in i inlandet och varifrån man kan njuta av detta vidunderligt vackra landskap. Byarna finns sedan en tid tillbaka upptagna på Unescos världsarvslista.
Byarna nås smidigast via tåg eller båt, vi valde att ta tåget och att starta i Levanto. Ett annat alternativ är att utgå från La Spezia.

PÅ väg från Gardasjön mot  Cinque Terre.

PÅ väg från Gardasjön mot Cinque Terre.

Levanto

För att komma till Levanto var det en hel del klättrande över höga berg den väg som vi valde. Funderade en stund på vart vi skulle övernatta, alternativen var nere vid stranden på en camping eller på en parkering vid stationen. Fastnade för parkeringen på grund av närheten till stationen även om den var i dyraste laget, ca 442 kr via EasyParkappen.
Även om vi anlände ganska sent på eftermiddagen hann vi med att ta en promenad ner genom byn till stranden samt kolla in vart tåget skulle gå och köpa biljett. Vi köpte en biljett som kallades dagpass och gällde en dag för både tåg och vandringsleder. Följande dag startade vi tidigt och var på stationen när första tåget avgick mot Monterosso vid ca 8.30.

Parkering nära stationen i Levanto

Parkering nära stationen i Levanto

Utsikt över Levanto från stationen.

Stranden i Levanto.

Monterosso

Första stopp från Levanto var Monterosso.

Första stopp från Levanto var Monterosso.

En trappa ner från perrongen och en liten tunnel så kommer du direkt ut på strandpromenaden.

Strandpromenaden i Monterosso är ganska öde tidigt på morgonen.

Utsikt mot norr från klippan som delar byn.

En tunnel genom berget leder fram till den södra delen av byn.

Dags att fortsätta rakt genom berget söderut mot Vernazza.

Vernazza

I Vernazza var det mer stadslikt när vi klev av tåget.

I Vernazza var det mer stadslikt när vi klev av tåget.

Vid stranden finns en liten badvik.

Hamnen i Vernazza.

Hamnen i Vernazza.

Corniglia

Långt där borta syns Corniglia. Fotat från Manarola.

Långt där borta syns Corniglia. Fotat från Manarola.

Corniglia ligger högt uppe på en klippa med branta stup mot havet.

Corniglia ligger högt uppe på en klippa med branta stup mot havet.

Manarola

Från stationen leder en lång gångtunnel in till centrum av Manarola.

Från stationen leder en lång gångtunnel in till centrum av Manarola.

Huvudgatan med båtarna parkerade utanför dörren.

Huvudgatan med båtarna parkerade utanför dörren.

Husen klättrar längs bergsväggen.

Husen klättrar längs bergsväggen.

På väg upp mot restaurang med utsikt.

Detta är säkert det mest välkända landmärket för hela Cinque Terre.

Detta är säkert det mest välkända landmärket för hela Cinque Terre.

Ett bra sätt att besöka byarna i Cinque Terre är via båt.

Ett bra sätt att besöka byarna i Cinque Terre är via båt.

Riomaggiore

När vi knallat runt i Riomaggiore och ätit en lasagne som var smaklös på en uteservering slog tröttheten till. Eftersom vi nu besökt 4 av byarna kände vi oss nöjda och tog tåget tillbaka till Levanto. Visserligen hade vi inte besökt Corniglia där vi egentligen tänkte stanna på återvägen, men tror vi sett tillräckligt. Egentligen är säkert vandringslederna i Cinque Terre en upplevelse. Tyvärr så var den kortaste, som vi hade haft en chans att klara av, stängd på grund av rasrisk.

Riomaggiore blir den sista byn på tågresan i Cinque Terre.

Riomaggiore blir den sista byn på tågresan i Cinque Terre.

Den första delen av Riomaggiore vid stationen.

På andra sidan klippan ligger själva centrum.

Mellan stationen och centrum finns en vackert utsmyckad gångtunnel.

En smal trappgränd leder ner till stranden.

Här i Riomaggiore åt vi den sämsta lasagne vi smakat.

Här i Riomaggiore åt vi den sämsta lasagne vi smakat.

Tillbaka på stationen i Levanto.

Tillbaka på stationen i Levanto.

 

Ligurien

Sestri-Levante

Direkt när vi återkom till Levanto efter utflykten bland byarna lämnade vi den dyra parkeringen och åkte vidare. Ställde in GPS:n på en gratisparkering i Sestri-Levante ca 3 mil bort. Dessa 3 mil tog en dryg timme att färdas på grund av klättring över ett berg på en smal slingrig väg. Här övernattade vi bara för att sedan fortsätta till Celle Ligure följande morgon.

Stor grusparkering i Sestri-Levante.

Celle Ligure

I Celle Ligure var alla husbilsplatser upptagna men här var inga problem med att få plats i en vanlig P-ruta. För att nå stranden och centrum är det en lång brant backe. Så det vart en rejäl motionstur på tillbakavägen efter vår upptäcktsfärd i byn.

Parkering/Ställplats i Celle Ligure.

Parkering/Ställplats i Celle Ligure.

Utsikt över Celle Ligure.

Utsikt över Celle Ligure.

Centralt belägen badstrand.

I Celle Ligure finns flera badstränder.

I Celle Ligure finns flera badstränder.

Sanremo

Så nådde vi Sanremo som var ett kärt återseende. När vi anlände till parkeringen som vi ställt in siktet på var där blockerat med avstängningar på största delen av planen. Det pågick provborrningar för framtida byggnationer. Men det var fortfarande plats för två rader med husbilar närmast stranden och vi hittade en lucka som tur var. Denna parkering ligger granne med en camping så många står här för att invänta plats där. 
Här stannade vi i flera dagar för att njuta av sol, värme, cykelturer, Pizza, Aperol spritz och atmosfär. Med andra ord här trivs vi, mycket beroende på den fina cykelbanan längs med stranden.
Vi hade också tänkt göra ett besök i Villa Nobel som var stängd på grund av tekniska problem senast vi var här. Den här gången var det stängt på grund av renovering.

Den stora parkeringen i Sanremo .

Fontänen hade nu försetts med färgat vatten.

I Sanremos hamn finns en del lyxbåtar.

I Sanremos hamn finns en del lyxbåtar.

Från vårt bord på restaurangen i hamnen kunde vi följa detta cykellopp.

Här finns en cykelväg längs en gammal banvall ca 25 km längs stranden.

Från cykelvägen har man stundtals fin utsikt över kustlinjen.

Villa Nobel syns från cykelvägen.

Villa Nobel syns från cykelvägen.

En dag övervinner vi de mödosamma backarna upp till de gamla stadsdelarna.

Smala branta gränder i gamla delarna av Sanremo.

Smala branta gränder i gamla delarna av Sanremo.

Alessandria

Från Sanremo var tanken att vi skulle fortsätta mot Franska rivieran med besök i Cannes och Saint Tropez bland annat. Efter hand mognade så ett annat alternativ fram, nämligen att åka tillbaka en liten bit för att sedan ta vägen rakt upp mot Milano och vidare till Comosjön. För att dela upp den resan lite stannade vi för natten på en parkering strax utanför Alessandria. Det var ganska långt in till centrum så det fick räcka med en liten promenad i kvarteren runt parkeringen. Dagen därpå passerade vi Milano på vår väg mot Lecco vid Comosjön som var målet.

Övernattning på en parkering i Alessandria.

Comosjön

Lecco

Vid Comosjön hade vi sett ut ett par alternativa platser att övernatta på i Campercontact. Förstahandsvalet var en parkering med endast två platser för husbilar och vi hade turen att en var ledig. Bättre läge är svårt att hitta, här hade vi utsikt mot Lecco och över sjön. Nära in till centrum bara en kort promenad över en bro. På morgnarna kryllade det av Kitesurfare på sjön under ett par timmar när vinden var lämplig. Vi kunde också bevittna ett cykellopp från första parkett när de trampade förbi. Stort pådrag med poliseskorter och följebilar bland annat ett 10 tal ambulanser.
Efter två dagar fortsatte vi norrut efter Comosjön på den östra sidan. Här var det motorväg som gick i tunnlar precis hela vägen.

Parkering i Malgrate med utsikt över Comosjön och Lecco.

Parkering i Malgrate med utsikt över Comosjön och Lecco.

Strandpromenad framför parkeringen.

Lecco i kvällsbelysning.

Lecco i kvällsbelysning.

En liten marina i Malgrate mitt emot Lecco.

En liten marina i Malgrate mitt emot Lecco.

Utsikt från bron över till Lecco.

I centrum av Lecco finns rester från den gamla fästningen.

Azzone Visconti-bron, även känd som Ponte Vecchio byggdes 1336 över floden Adda.

Azzone Visconti-bron, även känd som Ponte Vecchio byggdes 1336 över floden Adda.

Lecco har ett vackert läge vid Comosjön.

Lecco har ett vackert läge vid Comosjön.

Schweiz

Efter tunnlarna vid Comosjön tog vi vägen rakt upp mot Chiavenna och in i Schweiz via Malojapass. Passerade Sankt Moritz via ett landskap som bjöd på serpentinvägar och många vackra vyer. Tycker vi färdats i en hel del branta backar genom åren, men Malojapasset är nog det brantaste vi åkt. 

Brant serpentinväg vid Malojapass.

Brant serpentinväg vid Malojapass.

Uppe på 1800 meters höjd över havet.

Parkeringen vid utsiktsplatsen saknade räcke, tur att handbromsen fungerade.

Ett tåg djupt nere i den grönskande dalen.

Härliga vyer på väg genom Schweiz.

Sjö efter vägen.

På väg mot Österrike.

Österrike

Pfunds

Direkt efter gränsen mot  Schweiz ligger Pfunds i Österrike där vi stannade till för natten på ställplatsen vid Camping Via Claudiasee. Följande dag fortsatte vi mot Tyskland och under färden var GPS:n lite vrång och ville få oss ut på omvägar. Den påstod att det var vägar som var avstängda, vilket de inte var. Troligen något gammalt som låg kvar i trafikvarningen. Nåväl härliga vyer efter vägen här också, tyvärr omöjligt att stanna för foto när det är som vackrast.

Ställplats/Camping i Pfunds Österrike.

Ställplats/Camping i Pfunds Österrike.

Gammal bro nära campingen.

Vy över campingområdet.

Lador på åkrarna är en vanlig syn i Österrike.

Rastplats med utsikt mot Zugspitze som är Tysklands högsta berg

Rastplats med utsikt mot Zugspitze som är Tysklands högsta berg

Utsikt mot Zugspitze som är 2962 meter på högsta punkten.

Tyskland

Kempten

Kempten fick bli vårt första övernattningsställe i Tyskland. Det vart en positiv överraskning i form av en vacker och trevlig stad. Visserligen var ställplatsen väldigt trång, tömningen blockerade in och utfart när den användes. Men för oss med liten bil funkar det bra.

Trångt på ställplatsen/parkeringen i Kempten.

Trångt på ställplatsen/parkeringen i Kempten.

Floden Iller i Kempten.

Gågata i centrum.

Fin stadsmiljö med många vackra byggnader.

Fin stadsmiljö med många vackra byggnader.

Fulda

Från Kempten gick färden via Rothenburg o. d. t. och Würzburg till Fulda. En tur på stan för att fota lite var vad vi hann med denna eftermiddag.
Nästa dag fortsatte vi upp till Flensburg via Kassel, Hanover och Hamburg. Provianterar på Scandinavian Park i Handewitt och sover sedan över på deras parkering. Följande dag går turen genom Danmark upp till Grenå där vi tar färjan över till Varberg.

Ställplatsen i Fulda.

Ställplatsen i Fulda.

Fulda Cathedral, till höger syns Michaelskirche.

Fulda Cathedral, till höger syns Michaelskirche.

Det finns många vackra korsvirkeshus i Fulda.

Det välkända korsvirkeshuset Altes Rathaus.

Det välkända korsvirkeshuset Altes Rathaus.

Sverige

Kinna

Från Varberg åker vi de få milen upp till Kinna och sover över på gratisställplatsen vid stationen. Fortsätter sedan till Dalsjöfors för att hälsa på vänner. Därefter till ett regnigt och kyligt Lyrestad där vi tillbringar sista natten för att inte komma hem för sent på dagen.

Ställplatsen i Kinna med 4 gratis elplatser.

Så var denna resa slut, en liten tripp på 26 dagar.

De allra flesta övernattningsplatserna hittade vi som vanligt i appen Campercontact.

Föregående Italienresa finns beskriven här Italien försommaren 2018.

Hemvägen från Kroatien som gick via Venedig och Gardasjön finns här Kroatien hösten 2017.