Lofoten i Norge och Lappland i Sverige

-samt lite västkust i Finland.

Lofoten i Norge hade hägrat under flera år som ett ställe vi absolut ville åka till med husbilen. På grund av att vi helst vill åka söderut på våra resor har det inte blivit av tidigare. Men så bestämde vi oss för att nu fick det lov att bli av och det ångrar vi absolut inte. Lofoten och de övriga delarna av resan vart en av våra bästa resor. På grund av olika omständigheter kom vi inte iväg  förrän den 19 augusti 2019 men det hade sina fördelar. Det var till exempel inte så överfullt med övriga turister.

Här finner du Googlekartor över vår resrutt. Torshälla – Å på Lofoten, Å på Lofoten – Korsnäs Finland .
De flesta övernattningsplatserna har vi hittat via Campercontact.

Gävle

Ställplatsen vid Skeppsbron i Gävle var fullbelagd men vi hittade en parkering bredvid tönimngsplatsen.

Ställplatsen vid Skeppsbron i Gävle var fullbelagd men vi hittade en parkering bredvid tömnigsplatsen.

Första dagens etapp gick till Gävle, dit vi anlände sen eftermiddag. Vart en promenad in till centrum och tillbaka utan att några bilder togs. Det var ju inte så länge sedan vi var här.

Hudiksvall

Sjöbodarna vid kanalen i Hudiksvall.

Vi stannade till för lunch och promenad i Hudiksvall.

Höga kustenbron

Vägverkets rastplats vid Höga kustenbron.

Från Vägverkets rastplats vid Högakustenbron är utsikten bedårande.

Dag 2 fortsatte vi längs kusten upp till Högakustenbron där vi övernattade. Här vart det lite letande efter Geocacher, vilket innebar en del travande i terrängen runt omkring. När man kommer upp på berget bakom parkeringen är belöningen en hänförande utsikt. Där uppe finns också en fin grillplats under tak.

Utsikt över Högakustenbron vid solnedgången.

Utsikt över Högakustenbron vid solnedgången.

 

Högakustenbron sedd från bilen när mörkret lagt sig.

Högakustenbron sedd från bilen när mörkret lagt sig.

Umeå

I Umeå stannade vi för natten på IKEA:s parkering.

I Umeå stannade vi för natten på IKEA:s parkering. Passar bra att samtidigt äta en bit mat på deras servering.

Från Höga Kustenbron till Skulebergets vackra och välordnade rastplats. Här fyllde vi på lite vatten och fikade i solen innan  resan fortsatte till Själevad och ett besök på Fjällrävens Outletbutik. Köpte varsin ny regnjacka för att vara garderade inför det förmodade regnet på Lofoten.
Vidare till Umeå där vi övernattade på IKEA:s parkering efter att ha ätit på deras restaurang.

Storuman

Några kilometer utanför Storuman finns denna naturliga rastplats.

Några kilometer utanför Storuman finns denna naturliga rastplats.

 

Här fick vi fin kontakt mellan ute och inne. Bara att kliva rakt ut i badet.

Här fick vi fin kontakt mellan ute och inne. Bara att kliva rakt ut i badet.

 

Vackra omgivningar.

Vackra omgivningar. På andra sidan sjön syns en hembygdsgård.

I Umeå var det dags att ändra riktning och lämna kusten för att åka in i landet mot Storuman. Efter ett stopp i Lycksele för en promenad och lite shopping nådde vi så småningom fram till Storuman. Hittade en enslig men vacker naturplats alldeles vid stranden några kilometer utanför Storuman.
Här fick vi en helt underbar kväll vid stranden. Solen sken och det var lagom varmt så vi kunde sitta ute.  Vi hade sällskap på platsen av ett  par Franska ungdomar i en enkel campingbil.

Tärnaby

Tärnaby kyrka.

Tärnaby kyrka.

 

Ingemarsbacken i Tärnaby.

Ingemarsbacken i Tärnaby.

Vi stannade till i Tärnaby för att handla lite matvaror och titta på skidbacken där Ingemar Stenmark lade grunden till sina framgångar. Fortsatte sedan vidare mot Norska gränsen.

Efter Tärnaby började vi se lite snöklädda toppar.

Efter Tärnaby började vi se lite snöklädda toppar.

 

På svenska sidan av gränsen hade den här matbussen hittat en försäljningsplats.

På svenska sidan av gränsen hade den här matbussen hittat en försäljningsplats.

Mo i Rana Norge

En parkeringsplats vid järnvägsstationen i Mo i Rana fick bli vår första övernattningsplats i Norge.

En parkeringsplats vid järnvägsstationen i Mo i Rana fick bli vår första övernattningsplats i Norge.

När vi anlände till Mo i Rana som var vårt första mål i Norge, så vräkte regnet ner. Sådant väder inbjuder inte till att utforska omgivningarna så det fick bli en kort promenad i en nästan folktom Norsk stad, utan kamera. Vi sov sedan gott på parkeringen utanför stationshuset, utan att bli störda av stadslivet.

Saltfjellet

Europaväg 6 går över Saltfjellet i Norge.

Europaväg 6 går över Saltfjellet i Norge.

 

Saltfjellet med byggnaden vid polcirkeln i Norge.

Saltfjellet med den speciella byggnaden som innehåller restaurang och souvenirshop vid polcirkeln i Norge.

Vid polcirkeln vart det en liten fikapaus och en promenad på fjället. Det blåste ganska kallt så det vart en kort utevistelse.

Fauske

Ställplatsen i Fauske ligger direkt vid strandpromenaden.

Ställplatsen i Fauske ligger direkt vid strandpromenaden.

 

Utsikt från ställplatsen i Fauske.

Utsikt från ställplatsen i Fauske.

 

Brygga i centrum av Fauske.

Brygga i centrum av Fauske.

Efter att ha passerat Saltfjellet nådde vi fram till Fauske där övernattning skedde. Här ligger ställplatsen direkt vid strandpromenaden som leder in till centrum. Nu sken solen och det var skönt att sitta ute en stund.

Saltstraumen

Saltstraumen

Saltstraumen

Saltstraumen

Saltstraumen

När vi lämnade Fauske följande dag gjorde vi en avstickare från E6 och åkte mot Bodö för att titta på Saltströmmen. Dit var det ca 5 mil och två bomstationer, men det var det värt, tyckte vi.
Saltströmmen (Saltstraumen på norska) är världens starkaste tidvattenström och flyter mellan öarna Knaplundøya och Straumøya cirka 30 km söder om Bodø i Nord-Norge. Den förbinder Ytre Saltenfjord med Skjerstadfjorden. Strömmen uppstår när tidvatten förflyttas mellan de båda fjordarna.

Fyren vid Saltstraumen

Fyren vid Saltstraumen

 

Vackra omgivningar vid Saltstraumen

Vackra omgivningar vid Saltstraumen i Norge.

Tanken var att vi skulle övernatta vid Saltströmmen men eftersom det regnade fortsatte vi vidare efter ett par timmar.

Sommerset

Övernattade vid det gamla färjeläget i Sommerset.

Övernattade vid det gamla färjeläget i Sommerset.

 

En Tysk granne knackade på och gav oss en nyfångad Makrill.

Sommerset bjöd på regn, precis som hela dagen tidigare hade varit ganska våt. Vår Tyska granne hade fått en Makrill på kroken och undrade om vi ville ha den. Annars var här lugnt, det fanns bara ett fåtal hus och inte en människa syntes till.

Bognes

En fjällbäck efter vägen mot Bognes.

En fjällbäck efter vägen mot Bognes.

 

Utsikt på väg mot Bognes.

Utsikt efter vägen.

 

Vy från rastplats Tömmerneset.

Vy från rastplats Tömmerneset. Här går också bra att övernatta.

 

Naturkanal vid Tömmernesets rastpats. Här finns även en hällristning och fina stigar.

 

Färja från Bognes till Skarberget.

Färja från Bognes till Skarberget.

 

Mötande färja på väg ut från färjeläget i Skarberget.

Mötande färja på väg ut från färjeläget i Skarberget.

När E6:an når Bognes är det färja som gäller till Skarberget. En tur på ca 20 minuter. Betalning skedde med hjälp av vår Brobizz, samma som till Öresundsbron. Bizzen fungerade vid alla de bomstationer som vi passerade och gav dessutom rabatt på priset.

Narvik

Ytterligare ett fjäll innan vi når Narvik.

Ytterligare ett fjäll innan vi når Narvik.

 

I Narvik hittade vi en vanlig parkeringsplats för övernattning.

I Narvik hittade vi en vanlig parkeringsplats för övernattning.

 

Avståndsskyltar i centrum av Narvik.

Avståndsskyltar i centrum av Narvik.

 

Malmutlastningshamnen i Narvik.

Malmutlastningshamnen i Narvik.

 

Avlastade malmtåg klara för återfärd till Kiruna.

 

Svenska sjömanskyrkan i Narvik.

Svenska sjömanskyrkan i Narvik.

En liten rundvandring i ett regnigt Narvik bjöd inte på några överraskningar men kul att ha varit där. Morgonen därpå fortsatte vi mot vårt mål som var att åka till sydspetsen av Lofoten.

Lödingen

Ställplatsen i Lödingen ligger ute på en liten ö.

Ställplatsen i Lödingen ligger ute på en liten ö.

 

Färjan mellan Lödingen och Bognes passerade ställplatsen.

Färjan mellan Lödingen och Bognes passerade ställplatsen.

 

I Lödingen startar en etapp av cykelloppet Arctic Race of Norway.

I Lödingen startar en etapp av cykelloppet Arctic Race of Norway.

 

Småbåtshamnen ligger vid ställplatsen.

Småbåtshamnen med fyren och ställplatsen.

Lofoten

Vy efter vägen  när vi lämnat Lödingen  för fortsatt färd ner mot Å.

Vy efter vägen när vi lämnat Lödingen för fortsatt färd ner mot Å.

 

Många tunnlar åkte vi igenom på  Lofoten.

Många tunnlar åkte vi igenom på Lofoten.

 

Vackra vyer hela tiden längs vägen på Lofoten.

Vackra vyer hela tiden längs vägen på Lofoten.

 

Lofoten bjuder på vackra naturcener hela tiden.

Lofoten bjuder på många vackra naturcener.

 

Vi närmar oss Svolvear som är Lofotens största stad.

Vi närmar oss Svolvear som är Lofotens största stad.

 

Lofotkatedralen vars officiella namn är, Vågan kirke, ligger i Kabelvåg.

Lofotkatedralen vars officiella namn är, Vågan kirke, ligger i Kabelvåg.

 

Vår väg ner mot Å på Lofoten gick över ett antal broar.

Vår väg ner mot Å på Lofoten gick över ett antal broar.

 

Vackert landskap.

Vackert landskap.

 

Övervägande bra och fina vägar på Lofoten även om sådana här raksträckor är ovanliga.

Övervägande bra och fina vägar på Lofoten även om sådana här raksträckor är ovanliga.

 

Rastplats med en härlig utsikt.

Rastplats med en härlig utsikt.

 

Fjäll, vatten och moln.

Fjäll, vatten och moln.

Å

Här slutar bilvägen och det går inte att köra längre söderut på Lofoten.

För att komma till parkeringen i Å passerade vi den sista tunneln. Här slutar bilvägen och det går inte att köra längre söderut på Lofoten. Här gick det också bra att övernatta.

 

Utsikt över sydspetsen på Lofoten vid Å.

Utsikt över sydspetsen på Lofoten vid Å.

 

Å

Å

 

Å fiskemuseum.

Å fiskemuseum.

 

Brygga restaurang där det även finns rum att hyra.

 

Klippfisk på tork.

Klippfisk på tork.

 

Här smakade vi på Klippfisken i form av  Bacalao en specialite på Lofoten och i Portugal.

Här smakade vi på Klippfisken i form av Bacalao en specialité på Lofoten och i Portugal.

 

Fiskestugorna innehåller numera uthyrningsrum.

Efter en snabb färd ner till Å fick vi vår belöning i form av vackert väder. Nu sken solen och vi kunde njuta av vår vistelse fullt ut. Ett besök på restaurang Brygga för att äta den speciella fiskrätten Bacalao som är gjord på torkad klippfisk. Trots att priset, ca 325 kr per portion, var i överkant för en svensk husbilsturist smakade det bra i denna miljö. Rundvandring i byn för att insupa atmosfären. Nu var vi så långt söderut på Lofoten som det går att komma med bil och efter en övernattning på parkeringen vände vi tillbaka norrut några kilometer till Reine.

Reine

Parkering med utsikt över Reine.

Parkering med utsikt över Reine.

Reine var den plats på Lofoten som gjorde störst intryck på oss. Vi hade turen att få en plats på parkeringen som ligger mittemot själva Reine. Härifrån hade vi en helt fantastisk utsikt och kunde följa de olika scenarier som erbjöds när ljuset skiftade i takt med regnskurar och sol.

Reine bjöd på vacker utsikt.

Reine bjöd på vacker utsikt.

 

Vägen förbi Reine var fin och bjöd på vackra vyer.

Vägen förbi Reine var fin och bjöd på vackra vyer.

 

Utsikten från parkeringen ändrades med olika molnformationer och ljusförhållanden.

 

Reine sedd från parkeringen på andra sidan fjorden.

 

Röda fiskestugor med torvtak.

 

Torkställningar för klippfisken.

 

Brandstation

 

Reine centrum.

Reine centrum.

 

Reinebringen

Parkeringen där vi står med det mäktiga Reinebringen bakom.

Vid Reinebringen finns en stig som leder upp till en utsiktsplats, 400 meter över havet. Den är delvis mycket brant med hala stenar. Efter att ha pratat med några ungdomar som kom uppifrån avstod vi från att försöka ta oss upp i den fuktiga väderleken.

Så här inbjudande ser början på stigen ut som leder upp till utsiktsplatsen på Reinebringen.

 

En sista bild från det vackra Reine.

Ramberg

Vit sandstrand i Ramberg.

Vit sandstrand i Ramberg.

Vi stannade till för att titta på den vita sandstranden i Ramberg. Här är säkert en fin badvik sommartid men nu var det kyligt och folktomt. Siktet var nu inställt på att göra en liten avstickare till Nusfjord som våra vänner tipsat oss om.

Nusfjord

Nusfjord är en Norges äldsta och bäst bevarade fiskebyar och ett UNESCO världsarv.

Nusfjord är en Norges äldsta och bäst bevarade fiskebyar och ett UNESCO världsarv.

 

Fiskebåt vid kaj i den lilla fiskebyn.

Fiskebåt vid kaj i den lilla fiskebyn.

 

Ockragula byggnader i kontrast till de rödmålade.

Ockragula byggnader i kontrast till de rödmålade.

 

Måsarna tränger ihop sina bon på varje möjlig plats.

 

Lanthandel mitt i byn som fungerar som museum.

 

Utsikt från parkeringen som ligger högt upp i Nusfjord.

Utsikt från parkeringen som ligger högt upp i Nusfjord.

 

Fiskebodar i viken vid Nusfjord.

Fiskebodar i viken vid Nusfjord.

Nusfjord är en Norges äldsta och bäst bevarade fiskebyar och ett UNESCO världsarv. Här låg parkeringen högt ovanför byn med en ganska brant stigning, vilket kan innebära problem för bilar med stort överhäng bak. Det finns en bussparkering på höger sida strax före parkeringen som lämpar sig bättre för stora bilar. Hur som helst så är Nusfjord väl värd ett besök, även om vägen dit är ganska smal och stundtals kan vara blockerad av fårflockar, så kör sakta.

Haukland

Hauklandstranda, är en av Lofotens mest berömda stränder.

Hauklandstranda, är en av Lofotens mest berömda stränder.

Vi gör ytterligare en avstickare denna dag till ett par berömda stränder som ligger ca 12 km norr om Leknes. Den vita sanden och det kristallblå vattnet gör Haukland till ett populärt turistmål sommartid. Sista dagen i augusti inbjöd inte till bad i det kalla vattnet. Efter en liten promenad i sanden fortsatte vi genom en smal krokig tunnel med mötesplatser till nästa berömda strand som heter Uttakleiva.

På andra sidan denna smala tunnel med mötesplatser ligger Uttakleiva. En strand med gräsbeklädda sanddynor.

Eggum

Fiskebyn Eggum  ligger mellan hav och fjäll på Lofoten.

Fiskebyn Eggum ligger mellan hav och fjäll på Lofoten.

 

Parkeringen vid Eggums naturreservat sedd från den lilla borgen.

 

Nedre Heimredalsvatnet en liten insjö vid Eggum.

Nedre Heimredalsvatnet en liten insjö vid Eggum.

 

skulptur av Markus Raetz.

En 900 meters promenad hoppandes mellan fårskit ledde oss till denna skulptur av Markus Raetz.

 

Skulpturen på Eggum ändrar sin form

Skulpturen på Eggum ändrar sin form – och därmed också dess innehåll – 16 gånger när tittaren går runt skulpturen. Från en betraktningsvinkel ser det ut som ett klassiskt porträtt, och från en annan ses huvudet upp och ner.

 

Ett får försökte gömma sig bakom en sten.

Ett får försökte gömma sig bakom en sten.

 

Kvällsutsikt från parkeringen i Eggum.

Kvällsutsikt från parkeringen i Eggum.

Naturreservatet i Eggum är en vacker plats som lämpar sig utmärkt för att titta på Midnattssolen vid rätt årstid. På hösten kan man säkert spana efter norrsken. Men framför allt är en betraktelse av statyn Hode värd besöket. Det kostade 30 NKR för att åka in i naturreservatet (kontant betalning i en låda) och 100 NKR (betalas i Cafeét) för att övernatta på parkeringen.

Svolvear

Utsikt efter vägen mot Svolvear.

Utsikt efter vägen mot Svolvear.

 

Utsikt

 

Hamnen i Svolvear.

Hamnen i Svolvear.

Från Eggum åkte vi till Svolvear där vi inte stannade på vägen ner. Vi parkerade vid det centralt belägna Biltema och gick en sväng på stan medan regnet öste ner.
Svolvear är centralort på Lofoten och här angör bland annat Hurtigruttens fartyg. Flygplatsen ligger ca 6 km utanför staden. Efter en fika fortsatte resan mot Sigerfjord.

Sigerfjord

Rastplatsen vid Sigerfjord fick fungera som övernattningsplats.

 

Kvällsutsikt från rastplatsen mot Sortland.

Siktet var egentligen inställt på en övernattningsplats som låg centralt i Sortland men det visade sig vara en byggarbetsplats. Alternativ två var en ställplats alldeles vid stranden i Sigerfjord, men där tyckte vi det blåste för mycket. Åkte därför tillbaka till en rastplats där det stod ett par husbilar. Följande dag fortsatte vi direkt upp till Andenes.

Andenes

I Andenes kunde vi parkera och övernatta direkt på kajen.

 

Utsikt över en del av hamnen i Andenes.

 

Vägvisning till Valmuseét.

Vi bestämde oss för att boka plats på en Valsafari direkt när vi kom till Andenes, som ligger längst upp i norra delen av Andöya. Vi fick plats på eftermiddagsturen och det var en helt fantastisk upplevelse att se de stora djuren på nära håll. På hemfärden serverades soppa med bröd till, vilket smakade bra efter drygt 2 timmar på havet. Väl i hamn igen fick vi en guidad tur på Valmuseét. Hela kalaset kostade 1200 Nkr per person.

Båten som tar oss ut på havet för att spana efter Valar.

Båten som tar oss ut på havet för att spana efter Valar.

 

Oväder på gång precis när turen startar.

 

Så småningom kan vi sikta en Kaskelotval på långt håll.

Så småningom kan vi sikta en Kaskelotval på långt håll.

 

Kapten stängde av motorn så vi kunde driva närmare den mäktiga valen.

Kapten stängde av motorn så vi kunde driva närmare den mäktiga valen.

 

Efter några minuter skriker guiden “diving”

Filmen visar en Kaskelotval som hämtar luft i ca 7-8 minuter och sedan dyker ner till 700 meters djup. Om du inte vill se hela filmen snabbspola till slutet för att se när den dyker. Det är hanarna som kommer upp hit till de kalla vattnen för att äta upp sig, honor och ungar stannar på varmare breddgrader. En hane kan bli 20 meter lång och väga 50 ton, en imponerande syn.

Förväntansfulla passagerare som är beredda att fota.

Grindvalarna visade upp sig i stim om som mest fem stycken.

De betydligt mindre Grindvalarna var lekfulla och följde båten.

Guiden ritade en tavla som sammanfattade vad vi sett och hur vi åkt.

På väg tillbaka in mot Andenes började det regna.

Tillbaka vid hamninloppet efter en upplevelserik båttur.

Härifrån Andenes var tanken att ta färjan över till Gryllefjord på Senja, för att slippa åka samma väg tillbaka. Tyvärr gick sista färjeturen för säsongen samma dag som vi anlände till Andenes. Så det fick bli att göra ett lappkast och köra tillbaka.

Risöyhamn

nnan vi lämnar Andöya blir det en fikapaus vid bron i  Risöyhamn.

Innan vi lämnar Andöya blir det en fikapaus vid bron i Risöyhamn.

I Risöyhamn fick vi oväntat besök av Hurtigruttens Polarlys.

I Risöyhamn fick vi oväntat besök av Hurtigruttens Polarlys.

Naturbild på väg från Andöya.

Lödingen

Tillbaka vid ställplatsen i Lödingen.

Tillbaka vid ställplatsen i Lödingen.

Vi fann det lämpligt att ännu en gång stanna till för en natt på ställplatsen i Lödingen, där vi övernattade på vägen ner mot Å. Här är trevligt att stå och lagom promenad in till byn. Detta fick bli sista natten i Norge, så härifrån satte vi kurs förbi Narvik och över till Sverige via Riksgränsen och fram till Tornehamn.

Vid fyren ovanför ställplatsen i Lödingen hittade vi en Geocach.

Utsikt från fyren i Lödingen.

Riksgränsen

Naturen när vi passerat Narvik på väg mot Riksgränsen.

Sjöbodar på norska sidan av gränsen.

Hytter i Norge strax före Riksgränsen.

Lägenhetshotell i Riksgränsen.

I Riksgränsen kunde vi stanna till och handla i en Svensk ICA affär vars kundunderlag till 80% bestod av Norrmän. Priserna är märkbart lägre i Sverige.

Tornehamn

Övernattning på rastplats i Tornehamn vid stranden av Torneträsk.

Utsikt mot Lapporten från rastplatsen vid Torneträsk.

Utsikt mot Lapporten från rastplatsen vid Torneträsk.

Tornehamns kyrka.

Tornehamns kyrka.

Bredvid kyrkan i Tornehamn finns ett utomhuskapell.

Bredvid kyrkan i Tornehamn finns ett utomhuskapell.

Från kyrkan leder denna stig ca 2 km uppför fjället till Rallarkyrkogården .

Från kyrkan leder denna stig ca 2 km uppför fjället till Rallarkyrkogården .

Rallarkyrkogården där många av de rallare som avled i samband med bygget av Malmbanan Riksgränsen - Kiruna ligger begravda.

Rallarkyrkogården där många av de rallare som avled i samband med bygget av Malmbanan mellan Riksgränsen – Kiruna ligger begravda.

De vita träkorsen är noggrant underhållna.

Rallarkyrkogårdens hållplats, ligger strax ovanför kyrkogården.

Utsikt över Torneträsk från stationshuset vid Tornehamn Kyrkogård.

Utsikt över Torneträsk från stationshuset vid Tornehamns Kyrkogård.

Malmtåg på väg mot utlastningshamnen i  Narvik.

Malmtåg på väg mot utlastningshamnen i Narvik.

Vid rastplatsen i Tornehamn fanns en hel del att titta på. Vackra omgivningar vid Torneträsk och utsikt mot Lapporten. En vandring uppför berget ca 2 kilometer längs en stig för att titta på Rallarkyrkogården och Malmbanans äldsta bevarade stationshus, är mödan värd. På vägen upp passerar man Tornehamns kyrka och utomhuskapellet.

Kiruna

Rälsbäraren vid järnvägsstationen i Kiruna.

Rälsbäraren vid järnvägsstationen i Kiruna.

Malmtåg klart för avgång från Kiruna till Narvik.

Malmtåg klart för avgång från Kiruna till Narvik.

Kyrkan i Kiruna.

Kiruna kyrka är formad som en lappkåta och är en av Sveriges vackraste byggnader.

Kyrkoskeppet med altaret. Tänk att hela kyrkan ska plockas ner och återuppstå på annan plats.

Kyrkoskeppet med altaret. Tänk att hela kyrkan ska plockas ner och återuppstå på annan plats.

Gamla brandstationen från 1910.

Gamla brandstationen från 1910.

En centrumgata i Kiruna.

En centrumgata i Kiruna.

Från Tornehamn fortsatte vi till Kiruna där det vart en liten rundvandring i staden. Det som gjorde störst intryck var den otroligt vackra och ovanliga kyrkan. Imponerande att den troligen skall plockas ner och byggas upp på en ny plats.
Nästa mål på resan var Ishotellet i Jukkasjärvi.

Jukkasjärvi

Icehotel 365 stod färdigt 2016, först i världen med att kunna erbjuda isupplevelser året om.

Icehotel 365 stod färdigt 2016, först i världen med att kunna erbjuda isupplevelser året om.

Receptionen i det åretruntöppna hotellet där allt är gjort av is.

Receptionen i det åretruntöppna hotellet där allt är gjort av is.

Rummen är handgjorda och unikt designade av konstnärer från världens alla hörn.

Rummen är handgjorda och unikt designade av konstnärer från världens alla hörn.

Totalt finns det tjugo olika rum som är unikt utformade.

Totalt finns det tjugo olika rum som är unikt utformade.

I anslutning till receptionen finns ett galleri.

I anslutning till receptionen finns ett galleri.

Vid isbaren serveras drinkar ur glas som är tillverkade av is.

Till vänster det åretruntöppna hotellet och till höger det vinteröppna.

Formarna som används för att bygga upp vinterhotellet.

Formarna som används för att bygga upp vinterhotellet.

Här bearbetas stora isblock för att bli bland annat glas och tallrikar.

Här bearbetas stora isblock för att bli bland annat glas och tallrikar.

Vi övernattade på rastplatsen vid Laxforsen.

Vi övernattade på rastplatsen vid Laxforsen.

Efter en mycket intressant och givande guidning på Ishotellet övernattade vi på rastplatsen vid Laxforsen. För den som vill veta mer om Ishotellet finns information på deras hemsida.

Laxforsen i Torneälv vid rastplatsen.

Laxforsen i Torneälv vid rastplatsen.

Gällivare

Järnvägsstationen i Gällivare.

Järnvägsstationen i Gällivare.

Spårområdet från gångbron vid stationen.

Kyrkan i Gällivare.

Kyrkan i Gällivare.

En avstickare till Gällivare fick det också bli. På grund av regn så vart det ett  kortvarigt besök. Fortsatte därefter till Överkalix där det också tyvärr regnade.

Överkalix

Vi passerar åter Polcirkeln, nu på väg söderut.

Övernattade på restaurangens parkering i Överkalix, efter att vi ätit Pizza.

Från Överkalix gick färden vidare mot Övertoneå och ner längs Torneälv till Kukkolaforsen.

Kukkolaforsen

Kukkolaforsen från svenska sidan av gränsen mot Finland.

Kukkolaforsen från svenska sidan av gränsen mot Finland.

Sikhåvaren vid Kukkolaforsen.

Sikhåvaren vid Kukkolaforsen.

Klockstapel som är placerad på taket till en fiskebod i kulturbyn vid Kukkolaforsen.

Klockstapel som är placerad på taket till en fiskebod i kulturbyn vid Kukkolaforsen.

Utsikt från ett fönster inne i Museét.

Utsikt från ett fönster inne i Museét.

Haparanda

IKEA:s parkering i Haparanda fick bli övernattningsplats.

Efter några timmar vid Kukkolaforsen åkte vi ner till Haparanda och åt en bit mat på IKEA. Sov sedan över på deras parkering innan det var dags att passera Finska gränsen för färd mot Uleåborg som första mål i Finland. 

Stadshotellet i Haparanda.

Stadshotellet i Haparanda.

Uleåborg Finland

En centralt belägen parkering vid en marina för övernattning i Uleåborg.

En centralt belägen parkering vid en marina för övernattning i Uleåborg.

När vi kom till Uleåborg var det lagom att stanna till för första övernattningen i Finland. Hittade en centralt belägen parkering som finns med i Campercontact. Eftermiddagen ägnade vi åt en liten stadsvandring och leta några Geocasher.

Uleåborg är en stad som ligger vackert omgiven av vatten.

Uleåborg är en stad som ligger vackert omgiven av vatten.

Strandpromenad i Uleåborg.

Utsikt från parkeringen.

Kalajoki

Kalajoki är känd för sin härliga sandstrand.

Kalajoki är känd för sin härliga sandstrand.

Förutom den oändliga sandstranden finns här dessutom många strandrestauranger och nattklubbar.

Förutom den oändliga sandstranden finns här dessutom många strandrestauranger och nattklubbar.

På väg söderut längs Finska västkusten svängde vi av för att titta på sandstranden i Kalajoki. Därefter var turen kommen till Karleby.

Karleby

Nationalfilosofen Johan Vilhelm Snellman på Kokkostenen under ett grönt äppelträd.

Nationalfilosofen Johan Vilhelm Snellman på Kokkostenen under ett grönt äppelträd .

Nära centrum av Karleby finns en av Finlands bäst bevarade historiska trästadsdelar.

Nära centrum av Karleby finns en av Finlands bäst bevarade historiska trästadsdelar.

Jakobstad

Strengbergs tobaksfabrik grundades 1762 i Jakobstad.

Strengbergs tobaksfabrik grundades 1762 i Jakobstad.

Kikar in genom portalen vid tobaksfabriken.

Jakobstad fick bli sista stopp före Korsnäs som var vårt egentliga mål i Finland.

Korsnäs

Bukettens äldreboende i Korsnäs, där vi kan stå på parkeringen.

I Korsnäs stannade vi en vecka för att hälsa på Brittas mor och släktingar. Därefter vår gamla vanliga tur till Nådendal och färjan till Kapellskär för vidare färd hem till Torshälla.

Korsnäs kyrka.

Korsnäs kyrka.

I en park bredvid Korsnäs kyrka står en bronsstaty föreställande Stenbrytaren och hans hustru.

I en park bredvid Korsnäs kyrka står en bronsstaty föreställande Stenbrytaren och hans hustru.

Färjan till Sverige

Färjeterminalen i Nådendal, Finland.

Färjeterminalen i Nådendal, Finland.

Finnline fraktar i huvudsak långtradare men husbilsantalet har ökat stadigt.

Oväder på gång över Ålandshav.

Hemma igen efter 29 dagar på tur.