Husbilsresa till Kroatien hösten 2017
Vi startade från Torshälla måndagen den 28 augusti med sikte på Kroatien. Efter vägen besöktes även Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovenien och Italien. Här en länk till kartor över resvägen. Första etappen fick bli till Varberg, där vi träffade vännerna Ingegärd och Jan-Olof. Övernattning skedde i incheckningskön för att sedan ta färjan från Varberg till Grenå i Danmark klockan 07:00 på tisdagsmorgonen. Vi har åkt denna linje många gånger tidigare och tycker det är en bra start på resan söderut. Överfarten tar endast fyra och en halv timme. Ombord passar det bra att äta en härlig frukost, så finns det sysselsättning under resan. Därefter känns det för oss lagom att fortsätta till Flensburg för att handla lite på Scandinavian Park. Övernattningen skedde på deras parkering bland långtradare och några andra husbilar.
Tyskland
Från Flensburg fortsatte vi till Hamburg där ett besök på Miniatur Wunderland, världens största modelljärnväg var inplanerat. Egentligen hade vi bara planerat detta besök och att åka till Kroatien samt att vi skaffat en Easy Go+ för de Österrikiska betalvägarna. Det är ju det som är tjusningen med husbilslivet att inte behöva planera så mycket i förväg. Vi kommer fram till Hamburg i god tid och klarar oss utan några större trafikstockningar fram till Mixparking Fishmarkt, som var inlagd som mål i GPS:en. Härifrån var det sedan ca 30 minuters gångväg till Miniatur Wunderland. Koordinater och beskrivningar hittar du i appen Campercontakt eller direkt på deras hemsida, detta gäller nästan alla ställplatser i denna berättelse. Campingar är i de flesta fall från Acsikortets katalog med app. Några av de Tyska ställplatserna finns i BordAtlas. Observera att det är vad som gällde hösten 2017.
Här hittar du en undersida med fler bilder från vårt besök på denna enorma modelljärnväg som är så mycket mera än bara modelltåg. Det finns bland annat ca 260000 figurer, 1040 lok, 10000 vagnar, 4110 byggnader, 9250 bilar och 50 datorer för att reglera allt.
Ett tips är att boka biljetter till en vald tid via webben före besöket då väntetiderna annars kan bli långa för att få komma in. Visserligen är det välordnat med möjligheter att fika eller äta under väntetiden. Här en länk till deras hemsida där det också är välförsett med all information som behövs för att hitta dit.
Dagen därpå lämnar vi Hamburg och fortsätter ca 21 mil till den lilla staden Kyritz där det finns en gratis ställplats mitt i byn. Här stannar vi i två nätter och ägnar bland annat lite tid åt att leta Geocacher.
Efter ett par lugna men trevliga dagar i Kyritz fortsätter färden mot Dresden.
Dresden
Här blir det också två nätter först på en tråkig parkering med en massa vattensamlingar, Dresden Sachsenplatz, men sedan flyttar vi oss till en ställplats där vi stått en gång tidigare. Tiden ägnas åt att gå runt och titta på staden. Dresden ligger på båda sidorna av floden Elbe och är med sina drygt 540000 innevånare Tysklands 12:e största stad.
Tjeckien
Nu bestämmer vi oss för att ta vägen via Tjeckien när gränsen ligger så nära. GPS:n ställs in på en Camping i Prag och planen är att införskaffa en elektronisk dosa vid gräsen så att betalvägar inte ska vålla några bekymmer. Eftersom vi båda har bil som väger mer än 3,5 ton duger det inte att köpa ett klistermärke, utan det är kilometeravgift som gäller. Direkt efter sista avfarten i Tyskland dyker det upp en parkering med en skylt som förkunnar att här finns ett kontor som administrerar Tjeckiska motorvägsavgifter. Efter lite om och men får vi ut varsin dosa som ska placeras i framrutan enligt bifogade instruktioner. Bilens registreringsbevis var tvunget att visas upp i original och en blankett skulle fyllas i. För dosan betalades en deposition motsvarade ca 580 Skr och den beräknade kilometeravgiften ca 373 Skr. Kilometeravgiften är olika beroende på antal axlar och motorns miljöklass. Efter gränsen pep det i dosan när en betalpunkt passerades.
När vi anlände till den utvalda campingen i Prag kom det några campinggäster rusande och ville varna oss för att bo där eftersom det varit inbrott i en del fordon och tält natten före. Vi bestämde oss trots detta för att stanna eftersom sannolikheten för upprepning var liten. Denna camping ligger vackert på en halvö i floden Moldau som flyter genom Prag. ca 200 meter från campingen går en liten färja över till andra sidan där en spårvagn trafikerar de ca 3 kilometrarna in till centrum. Biljett köps på färjan och gäller sedan även för spårvagnen.
Prag är en mycket sevärd stad och finns med på Unescos världsarvslista sedan 1992. Trots att mycket återstår att se åker vi vidare efter 2 dagar i denna vackra stad.
Österrike
Nästa mål är Wien en sträcka på ca 32 mil på betalvägar. Vid gränsen hittar vi en bensinstation där det går att lämna tillbaka kilometerdosan för de Tjeckiska vägarna. Inga konstigheter dosan lämnas in och de återför depositionen (minus en liten administrationsavgift på 30 Skr) och resterande förutbetalt belopp till betalkortet. Total kostnad för körning i Tjeckien vart 189 Skr, för oss med Euro 5 motor och två axlar. För Österrike hade vi ju skaffat Easygo+, en precis likadan dosa, genom förhandsbeställning. Den kan användas så länge vi har bilen kvar. Nya betalkort osv sköts genom att logga in via internet hur smidigt som helst. När en betalstation passeras hörs ett pip och rätt belopp dras sedan en gång per dag direkt från kopplat betalkort. Dosan ska sitta i framrutan enligt anvisningar.
Vi tar in på Reisemobil Stellplatz Wien som är ganska stor med 188 platser, men ändå familjär med trevlig personal. Härifrån är det bara några hundra meter till tunnelbanestationen. Biljetter köps i automat på stationen och tågen in till centrum (12 km) av Wien går ofta. Det blir här två dagar med en tur in till centrum båda dagarna.
Den 9:e september fortsätter resan mot Graz där vi tänker oss en övernattning på Reisemobil-Stellplatz Graz. Som sedan visar sig bli två. Vi hinner se oss om lite i ställplatsens omgivningar första dagen och eftersom solen skiner och det är varmt och skönt, plockas grillen fram. Nästa dag tar vi en cykeltur ca 10 km in till centrum av Graz. Tyvärr öser regnet ner denna dag men med regnkläder funkar det också.
Graz som är Österrikes näst största stad med sina 320000 innevånare fick bli vårt sista stopp i detta land. När färden går vidare mot Kroatien blir det via Slovenien som vi når genom att först passera Karawankentunneln. Det är en 7 864 meter lång tunnel, med mötande trafik som är avgiftsbelagd.
Om vi summerar motorvägsavgifterna för de tre sträckor vi körde i Österrike blir totalen 1150 Skr.
Slovenien
Vårt mål för dagen var det vackra Bled i Slovenien, bara några mil från Österrikiska gränsen. Regnet har vräkt ner hela dagen idag liksom igår och det innebär att Camping Bled är ganska lerig på många platser men efter lite letande finner vi någorlunda torra platser. Dagens körsträcka var endast 215 km hit från Graz men på grund av vädret så blir det inomhusaktiviteter som gäller resten av dagen.
Efter regn kommer sol och vi fick en härlig dag vid Bledsjön. Bergsklättring på förmiddagen och en cykeltur runt sjön på eftermiddagen med ett fikastopp i Bled. Efter två nätter den 14 september åker vi vidare. Vi bestämde oss för att fortsätta på icke betalvägar och göra en övernattning strax före gränsen till Kroatien. Förbi Ljubljana var det mycket trafik och tog lång tid annars inga problem. Däremot hittar vi inte den utsedda övernattningsplatsen så vi fortsätter fram till Plitvicka i Kroatien som var det egentliga målet.
Kroatien
Vi når Camping Korana efter ca 7,5 timmar och sista biten valde GPS:n en mycket smal väg där vi bland annat mötte en turistbuss. Detta innebar en hel del trasslande där bussen fick backa en lång bit och med en marginal på ett par centimeter lyckades vi så småningom mötas.
Från Camping Korana går en gratisbuss till Nationalparken på morgonen och åter till campingen på eftermiddagen. Plitvicesjöarna är en nationalpark i Kroatien. Här har floden Korana format 16 insjöar längs ett mycket kalkrikt område. Mellan sjöarna finns det mängder av vattenfall. Vi tog bussen till parken följande dag och tillbringade hela dagen där i regnväder. Men tror att regnet förstärkte upplevelsen åt det positiva hållet. Hur som helst vill jag rekommendera ett besök här.
Zadar
Efter gårdagens naturupplevelser åker vi så vidare ut mot kusten i Kroatien, närmare bestämt till Zadar. Där söker vi upp Autokamp Borik som är en camping där ACSI kortet gäller och den ligger bara ca 3 km från centrum. Här finns en egen badstrand och bra bussförbindelser om man inte vill cykla eller gå. Servicehusen är väldigt slitna men renovering lär ska vara på gång.
Nu skiner solen och termometern visar 25 grader varmt i skuggan. En dag cyklar vi in till centrum och tittar på den mysiga gamla staden. Nästa dag blir det strandpromenad och strandhäng med bad.
Split
Efter tre nätter i Zadar fortsätter vi 165 km söderut i Kroatien till Split. När vi kommer fram till Camping Stobrec Split vid kl 11.30 är det redan fullbelagt men efter att ha väntat en halvtimme blir en plats ledig. Vi får tränga ihop oss med båda bilarna på samma plats, det gick bra för en natt och nästa dag ordnades varsin plats åt oss. På eftermiddagen utforskar vi omgivningarna där campingen ligger och nästa dag tar vi bussen in till Split där vi vandrar runt i regn och lite kyligt väder. De två följande dagarna skiner solen igen och det blir till att slappa på stranden båda dagarna. På kvällarna promenad och utemat på restauranger i omgivningen.
Nu vänder vi norrut
Efter några dagar i Split vänder vi norrut igen den 23 september. Liksom på nervägen från Zadar följer vi den vackra kustvägen, men nu är siktet inställt på Paklenica några mil norr om Zadar. Där vi sett ut en liten ställplats/camping vid stranden som heter Paklenica National Park. De tyckte våra bilar var i längsta laget eftersom de hade en gräns på max 7 meters längd. Våra var 7,40, men vi fick ändå köra in, kanske på grund av lågsäsong. Väl på plats kunde vi njuta av den vackra eftermiddagen med sol och värme. Det vart en promenad i omgivningarna och fram på kvällen lite grillat i solnedgången.
Färden fortsätter i regn direkt nästa morgon till Senj som är dagens mål, en tur på endast 11 mil. I Senj finns en ställplats, Autokamp Skver som ligger direkt vid strandkanten. Det här är säkert en fin plats när vädret är någorlunda, men regnet bara öser ner och vinden är hård. Det lockar inte alls till att gå ut för att utforska omgivningarna. Dessutom fortsätter det regna även nästa dag, så därför fortsätter vi direkt vidare mot norr trots att tanken var att stanna här ett par nätter.
Vi fortsätter således vidare i regn och målet är Pula, där tar vi in på Camping Village Stoja som är med i ACSI. Det här är en stor camping som stänger för säsongen några dagar senare den 2/10. Härifrån tog vi buss in till Pula följande dag, för att kolla in stan.
Vår sista stad att besöka i Kroatien denna gång blir Rovinj dit vi styr i full sol den 27 september. Färden dit från Pula är endast 5 mil och vi anländer till Camping Polari i god tid. Här har vägen nära campingen ändrats utan att gps kartorna uppdaterats. Kör efter vägskyltningen sista kilometrarna. På eftermiddagen kollar vi in campingen och plockar fram grillen för att ta vara på det vackra vädret. Tre fjärdedelar av sällskapet passar dessutom på att bada, vilket visade sig bli resans sista dopp i Kroatien.
Nästa dag gjorde vi en tur per cykel 4 km in till Rovinj och strosade runt för att insupa atmosfären, åt lunch, fikade, och hade det allmänt trevligt.
Underbart är kort, så den 30 september lämnar vi Kroatien och åker genom Slovenien ännu en gång men denna gång mot Italien och Trieste.
Italien
Vi tar in på Camping Mare Pineta Sistiana som är en ACSI camping. Promenad i omgivningarna och beundrar utsikten från campingen.
Nästa morgon skiljs vi från våra vänner Ingegärd och Jan-Olof som vi har åkt tillsammans med i fem veckor. Dem åker norrut till Cortina för att påbörja hemresan och vi åker mot Venedig.
Venedig
Följande dag åker vi båt över till Venedig. Hamnen ligger ca en kilometer från ställplatsen och båtbiljetten gäller hela dagen även för båtturer inne i Venedig på kanalerna. Det går även att köpa flerdagarsbiljett. I området runt Punta Sabbioni finns flera ställplatser och campingar med bra bussförbindelser till hamnen.
Efter en heldag i Venedig, tog vi båten tillbaka till ställplatsen. Egentligen hade vi tänkt att återvända följande dag men väderprognosen lovade regn så det får bli en annan gång. Morgonen därpå den 3 oktober fortsätter vi mot vårt nästa mål i Italien som blir Peschiera del garda, vid Gardasjöns södra strand. I Italien körde vi icke betalvägar och då vart sträckan ca 22 mil. Tanken var att övernatta på en centralt belägen ACCICamping men där var det fullbelagt när vi anlände vid ca kl 14. Vi valde därför ställplatsen Area Camper Peschiera del Garda som också hade ett centrumnära läge och där fanns det plats.
Följande dag tog vi en cykeltur norrut till Lazise, en sträcka på ca 10 km efter en hårt trafikerad väg. Väl framme upptäckte vi att det var marknadsdag, vilket innebar att hela den pittoreska staden var belamrad med marknadsstånd. En liten besvikelse eftersom det var svårt att uppleva den rätta atmosfären. Nåväl var ju ändå trevligt med folkvimlet och att vädret var vackert så det kunde bli en fika i solen med vacker utsikt mitt i marknadskaoset. Hit återvänder vi troligen, vid nästa tur till Gardasjön och då kanske den centralt belägna campingen som vi såg. Tillbakavägen gick något lättare eftersom vi hittade en cykelväg på en liten bit av de 10 kilometrarna.
Följande dag den 10 oktober lämnar vi Peschiera del garda för den här gången och åker vidare upp efter den östra sidan av sjön. Vi kommer iväg ganska tidigt och i den norra delen av sjön är det fantastiskt vackra vyer längs vägen med solbelysta bergssidor på den motsatta stranden. Efter ca 6 mil når vi fram till Riva del Garda i norra änden av Gardasjön och parkerar på ställplatsen Motorhome parking Riva del Garda.
Eftersom vi anlände till Riva del Garda tidigt på förmiddagen kände vi oss nöjda och fortsatte därför följande dag resan med att ta oss över Alperna genom Österrike. På första delen genom Italien passerade vi massor av äppelodlingar, där skörden var i full gång. Tanken var att ta en övernattning i Österrike men när vi kom fram till platsen var det så skuggigt och kallt att vi fortsatte till Füssen i Tyskland via Fernpasset.
Efter ca 34 mil når vi fram till Wohnmobilplatz Füssen campers stop. Utan att tänka mig för kliver jag ut klädd i shorts och kortärmat, för att betala i automaten och får en liten överraskning. Temperaturen är endast +6° i Füssen, när vi lämnade Gardasjön var det sommar med +23°. På med varma kläder och en snabb promenad in till centrum och tillbaka, bara för att få lite luft och röra på kroppen efter den långa färden över alperna. Eftersom vi varit här tidigare kände vi inget behov av att titta närmare på något. Finns att läsa i denna berättelse Tyskland runt med husbil.
Fortsätter norrut ca 26 mil till Rothenburg ob der Tauber en liten mysig stad där vi också varit tidigare. Blir bara en liten runda på stan i det småkyliga vädret.
Söndag 8 oktober rullar vi vidare ca 30 mil till Göttingen. +10° och lätt duggregn inbjuder inte till några större utsvävningar så en promenad till centrum på eftermiddagen får bli dagens aktivitet.
Härifrån åker vi vidare till Scharnebeck nordost om Lüneburg, en sträcka på 256 km, för att titta på en båthiss.
Nu återstår sista målet på resan vilket är Flensburg. Vi åker förbi Hamburg på den östra sidan via Trittau. Sedan vanliga rutiner med inköp av godsaker och övernattning på parkeringen till Scadinavian park i Flensburg. Följande morgon vidare till Grenå i Danmark för att ta färjan kl 14.15 till Varberg.
Färjeturen tar 4,5 timmar och det har hunnit bli mörkt när vi anländer till Svensk mark. Kör i mörker och regn en stund men stannar sedan till i Svenljunga för att sova. Dagen därpå fortsatt färd hem till Torshälla. Totalt vart det 46 övernattningar och vi har kört 621 mil på denna resa. Detta var en av våra absolut bästa resor med husbilen, kan ju bero på att vi hade trevligt sällskap en stor del av resan. Stort tack till Ingegärd och Jan-Olov.
-Slut-