En upplevelse med husbil och cykel längs Göta kanal
Sommaren 2014 gjorde vi för andra gången en kombinerad tur med husbil och cykel utmed Göta kanal. Den här gången nöjde vi oss med kanalsträckorna.
Första gången var 2008-09 då vi cyklade alla sträckor från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern. Alla sträckor innebär även landsvägen förbi alla sjöar. Visserligen krävde det två somrar för att genomföra samtliga sträckor.
Vi startade med att träffa vännerna Ingegärd och Jan på den provisoriska ställplatsen vid skolan i Söderköping (öppen ca 15/6-15/8) där vi parkerat många gånger tidigare. Den stora fördelen här är att den har ett centralt läge bara ett stenkast från kanalen. Den enda servicen som finns är vatten och soptunna. Tömning kan ske på den närbelägna Korskullens camping som också inkasserar avgiften varje kväll. Ett annat alternativ är Ställplats Skeppsdockans Camping.
Efter en trevlig kväll med vännerna så startar vi vår första sträcka längs kanalen följande dags förmiddag den 29 juli. Cykelturen går ut till Mem vid Östersjön. Den här dagen bjuder på högtryck med 30 graders värme så det är lite svettigt men med plan mark hela vägen är det lätt att trampa de 6 kilometrarna längs Göta kanal.
Det är en skön känsla att i sakta mak trampa längs Göta kanal en varm sommardag. Många möten med andra cyklande turister och båtarna på kanalen som glider fram i det svenska sommarlandskapet.
Det smakade gott med en glass i värmen, sittande under ett parasoll på hamnmagasinets veranda.
Ställplatsen i Mem är belägen direkt vid inloppet från Östersjön. Där finns även den första slusstrappan. Många båtfarare som skall slussa för första gången är märkbart nervösa vid denna första slussen.
På Göta kanals egen hemsida hittar du en bättre karta samt massor av nyttig information. Karta för nedladdning hittar du här.
Längs kanalen finns ett stort antal vackra kanalstugor (slussvaktarbostäder) som är väl bevarade.
Tillbaka i Söderköping efter den härliga cykelturen har vi tillryggalagt ca 12 km, vilket får räcka för denna dagen. Tur att vi fick glass i Mem så vi slapp den gigantiska kön till Smultronstället i Söderköping. Här kan du kolla in menyn som de köande kan välja från. Framåt kvällningen firade vi första etappen med middag på Göta källare, avslutade med dans på bryggan.
Nästa etapp sker följande dag och då i riktning mot Norsholm fram till sjön Asplången. En sträcka på 11 km. Fortfarande varmt men regnet hänger i luften. På de flesta kanalsträckorna finns de gamla hästdragarvägarna kvar och de passar bra till cykelväg. På den tiden när kanalen byggdes var det ju segelskutor som färdades vattenvägen och de behövde hjälp att ta sig fram på den smala kanalen av oxar som fick agera draglok. Bygget av kanalen startade 1810 och den pampiga invigningen skedde 1832. Mer om historien hittar du här.
Den här etappen bjuder på mycket naturupplevelser med lummig grönska och öppna landskap.
Naturligtvis även några slussar och broar samt kanalstugor.
Precis där kanalen möter sjön Asplången ligger Söderköpings golfklubb och där passar det ju bra med lite förmiddagsfika. Efter en stunds vila börjar det regna och vi skyndar den dryga milen tillbaka till Söderköping. Totalt 22 km på cykel denna etapp. Eftermiddagen tar vi det lugnt och umgås i husbilarna. Senare fick tjejerna smaka den efterlängtade glassen på Smultronstället, eftersom kön helt plötsligt var väldigt kort. Pojkarna fick varsin öl.
Efter två nätter i Söderköping var det tid att flytta husbilarna till Berg. Först ett stopp i Norsholm för att cykla sträckan från Norsholm till Hulta där kanalen åter tar vid efter sjön Asplången. Vi parkerade utanför Britta och Lennarts nära kött. Gick in och handlade en del charkvaror, kan rekommenderas. Vi tyckte det var skoj att det var våra namn på skylten, så det kändes rätt att låta sig fotograferas.
Många lediga platser på Norsholms ställplats denna dag, bara två husbilar. Nu var vi på väg ut på tredje kanalsträckan som mäter 14 km tur och retur.
I Brådtom finns en miniatyr camping 2-3 platser direkt vid kanalen. Här finns också Café och vandrarhem.
Därefter var det bara att trampa den 7 kilometer långa sträckan i motvind, tillbaka till Norsholm, där fika väntade. Efter en välbehövlig kaffetår flyttade vi husbilarna till Bergs slussar.
Ställplats Göta kanal, Bergs slussar ligger direkt nedanför de övre slusstrapporna. Underlaget är gräs och det finns tillgång till toaletter och duschar om än ganska långt att gå. Vattenpåfyllning och tömning av toalettkassett.
Dessa sju kopplade slussar vid Berg är kanalens längsta slusstrappa. Den lyfter eller sänker båtarna 18,8 meter mellan Roxen och Bergs gästhamn. Vid Berg finns det sammanlagt elva slussar.
Följande dag den 1 augusti var det så tid för den 4:e sträckan med cykel längs kanalen. Nu var tanken att trampa ungefär halvvägs till Borensberg men vi kände oss pigga och starka, så det vart hela vägen 21 kilometer och 21 km tillbaka totalt 42 kilometer.
I Borensberg finns två ställplatser, dels Ställplats Borensberg Göta kanal, Glasbruket som kan nås vi den smala cykelvägen. Det är ungefär 1 km jättesmal väg fram, så med stor bil är det säkrast att kontrollera att det finns plats först. Endast 8 platser varav 4 med el. En liten idyll.
Ställplatser Kaffeteriet vid Göta Kanal, Borensberg vart utsedd till årets ställplats 2015 och tillhandahåller en servicebyggnad utöver det vanliga.
Vi strosade runt i Borensberg en lång stund, fikade och åt glass. Därefter vart det enskild färd tillbaka så att var och en kunde trampa i sin egen takt. Sedan vart det dusch och lite vila innan det var tid att tända grillen.
Följande förmiddag lämnade vi Berg och Göta kanal för att åka till Linköping där vi var bjudna på lunch hos Ingegärds dotter med familj följande dag, som var en söndag.
I Linköping slår vi läger på en vanlig parkering som inte används på helgerna. Framåt kvällningen tar vi en promenad in mot staden och följer sedan Stångån/Kinda kanal fram till Tannefors slussar.
Här finns Café Tannefors slussar där det serveras lite av varje, dessutom är öppet tiderna generösa. Vad sägs om öppet alla dagar 11-19 eller när ni eller vi vill gå hem, maj-augusti.
På Café Tannefors slussar avnjöt vi en räkmacka och en Mariestad med utsikt över slussarna och det spektakel som pågick där. Ett stort antal ungdomar hade mött upp för att genomföra en slussning med gummiflottar. Det vart en färggrann tavla med alla inne i slussen samtidigt.
Kvällen avslutas med en liten krogrunda i Linköping. Söndagen ägnade vi åt besök hos Ingegärds dotter med familj, där vi vart bjudna på lunch.
Måndag 4 augusti är det åter tid för cykeltur längs Göta kanal. Förflyttade oss därför till Borenshult, varifrån vi cyklade sträckan Borenshult – Motala endast 7 kilometer tur och retur. Fortfarande visar termometern ca 30 grader varmt.
Här passade vi på att inta förmiddagsfika på bryggan med utsikt över Motalaviken och Ställplats Södra hamnen. Därefter vände vi tillbaka mot Borenshult eftersom vi tidigare har besökt Motala vid ett flertal tillfällen.
Efter avslutad cykeletapp är det tid att åka vidare med husbilarna till Karlsborg. Mest för att vi är nyfikna på den nya ställplatsen som ska finnas där.
Ställplats i centrala Karlsborg. Ställplatserna ligger vid Bottensjön bredvid CSS klubbanläggning, ca. 200 m från Karlsborgs centrum. El, vatten, grå och svartvattentömning, toaletter, dusch, tvättmaskin och torktumlare. Grillplats med bord och bänkar. I Karlsborg finns också en camping med fint och bra läge. Karlsborgs Camping. I Karlsborg finns det bara en kort kanalsträcka som förbinder Vättern med Bottensjön, lagom för en liten promenad.
Följande dag åker vi vidare och väljer medvetet bort den korta kanalsträckan som finns vid Forsvik eftersom tiden börjar bli knapp. I Forsvik finns annars en liten fin ställplats direkt vid kanalen. Ställplats Göta kanal – Forsvik. Vi siktar istället in oss på Töreboda camping som har ett bra läge för våra återstående cykelsträckor.
Denna dag den 5 augusti bjuder på regn vilket gör att vi får avvakta med cykelturen tills det hunnit bli kväll. Men då avtar regnet och vi trampar iväg den 17 kilometer långa vägen till Tåtorp och tillbaka, totalt 34 kilometer.
Innan vi hunnit lämna Töreboda upptäcker vi Färjan Lina. Den är Sveriges minsta reguljära färja och trafikerar Göta kanal på tvären, inne i Töreboda. Den korta färden tar bara 20-25 sekunder. Färjan dras för hand över kanalen.
Vid Tåtorp finns sista slussen innan kanalen ansluter till sjön Viken. Här finns dessutom Café och Vandrarhem.
Tillbaka vid campingen efter 34 kilometer cykeltur kändes det skönt att bara slappa. På grund av att vi startade så sent på dagen vart det lite stressigt men ändå en härlig tur med vackra vyer.
Dagen därpå onsdagen den 6 augusti ger vi oss ut på sista sträckan för den här gången Töreboda – Sjötorp. Nu lyser solen åter från en klarblå himmel och vi känner oss peppade för denna cykeltur, där delmålen är Hajstorp, Norrkvarn och Lyrestad en sträcka på 19 kilometer och tillbaka 38 kilometer sammanlagt.
Den här gången vart det Räkmacka från fiskaffären i Sjötorp. Många gånger har vi stått på Ställplatsen i Lyrestad och cyklat hit för att köpa Rökt Vänersik och romsås.
Efter att vi fullbordat denna sista etapp på våran kanalfärd, firar vi med en kaffetår och Budapeststubbe från konditori. Gäller ju att ersätta de kalorier som eventuellt gott till spillo. Efter ytterligare en natt på Töreboda camping skils våra vägar, Ingegärd och Jan åker hem och vi far först till Lidköping för ett besök hos Husvagns Svensson med övernattning i Östra hamnen och därefter till Kristinehamns ställplats för att träffa vänner.
10 dagars semester utmed Göta kanal med både vila och motion samt massor av upplevelse och trevlig samvaro. Totalt 157 kilometer på cykel. Mycket information finns hos Göta kanal.