Från Rigas historiska gator till Alpernas majestätiska toppar och vidare till Gardasjön i Italien.
Att resa med husbil erbjuder en unik frihet att utforska och upptäcka Europa. Denna resa tar oss genom sex olika länder – Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Österrike och Italien – där varje land bjuder på sin egen charm och kulturella rikedom. Från Rigas historiska gator till Alpernas majestätiska toppar och vidare till Gardasjön i Italien. Häng med när vi upptäcker oförglömliga minnen längs vägen.
Lettland
Kuldiga
Kuldiga Resan startade med att vi körde till Nynäshamn den 19 augusti 2024 för att ta färjan över till Ventspils i Lettland. Avgången var klockan 21.30 och vi anlände 7.30 lokal tid efter en stabil frukost ombord. Från Ventspils åkte vi till Ventas Rumba i Kuldiga, en unik naturföreteelse i Lettland och Europas bredaste vattenfall. Efteråt promenerade vi till utsiktstornet ”Skatu torna”. Vattenfallet i Ventafloden är cirka 250 meter brett med en fallhöjd på endast cirka 2 meter.
Riga
Vi fortsatte sedan 164 km till Citycampingen i Riga där vi stannade i två nätter. Solen sken, vilket gav oss ett par härliga dagar med cykelturer över Daugavafloden in till centrala Riga. Vi strosade runt på kullerstensgatorna i den vackra gamla stadsdelen, som är ett UNESCO världsarv.
Litauen
Korskullen
Från Riga fortsatte vi sedan cirka 13 mil till Korskullen i Litauen, en mycket märklig plats att besöka. Miljontals kors, stora och små, täcker kullarna och numera finns kors och andra religiösa symboler från världens alla hörn. Korsen började sättas upp på kullen 1831 efter att upproret mot den ryske tsaren slogs ner hänsynslöst. Många kors stod på kullen när Sovjetunionen ockuperade Litauen 1940. Sovjeterna rensade bort alla kors 1961, men snart kom nya kors upp. Samma sak hände 1973 och 1975, men historien upprepade sig och nya kors sattes upp på kullarna. Till slut tröttnade de. Påven Johannes Paulus II besökte platsen 1993.
Kurtuvénai
Efter den märkliga upplevelsen bland alla kors hittade vi en lugn och fin liten camping i en liten by som heter Kurtuvénai.
Vilnius
Nästa mål i Baltikum var Vilnius, Litauens huvudstad, en sträcka på cirka 25 mil via Kaunas. Där valde vi Vilnius citycamping för att vara så nära centrum som möjligt. En vanlig parkering som var omgjord till ställplats med ett enkelt servicehus och serviceplats. Dag två cyklade vi in till centrum via en bro med den smalaste cykelbana vi sett.
Benediktas Gylys, en konstnär i Vilnius, har skapat en ”portal” som förbinder Vilnius med Lubin, en stad i Polen, och låter människor se den andra staden i realtid. Portalen har stora skärmar och kameror som sänder livebilder av städerna, utanför Vilnius tågstation och Lubins centrala torg, cirka 600 kilometer bort.
Trakai
När vi lämnade Vilnius tog vi vägen förbi Trakai och det berömda slottet Trakai Castle. Därefter fortsatte vi till Druskininkai, en sträcka på cirka 13 mil.
Druskininkai
I Druskininkai fick vi plats på en fin och välordnad camping med centralt läge. Vi cyklade först cirka 6 km på delvis slingriga grusvägar till Antanas Cesnulis Sculpture Park. Väl tillbaka strosade vi runt lite i centrum och upplevde bland annat en spelande vattenfontän. Här befann vi oss bara någon kilometer från gränsen till Belarus.
Polen
Elk
Från Druskininkai lämnade vi Litauen och passerade gränsen över till Polen, där vi stannade för övernattning i Elk. Där sökte vi upp en ställplats, Mosir Caravan park 62, som kanske inte var den allra trevligaste men fungerade för en natt. Vi tog en liten promenad i centrum av Elk och provianterade i den närbelägna affären.
Warszawa
Från Elk fortsatte vi följande morgon 25 mil till Warszawa och camping 184, som låg cirka 15 km söder om centrum. Från campingen åkte vi sedan Bolttaxi in till centrum, ett smidigt och billigt alternativ som tog oss direkt till gamla stadsdelarna. Tyvärr var det rusningstrafik, så de 15 kilometrarna tog 1,5 timme, men kostade trots det bara de förbetalda 133 kronor. I Warszawa gick vi sedan runt och tittade på en del sevärdheter och smakade på den polska specialiteten Zurek, en soppa som serveras i ett stort bröd.
Krakow
Vi fortsatte redan nästa morgon söderut till Krakow på S7, en mycket bra gratis motorväg. Camping Adam som ligger närmast centrum var tyvärr fullbokad, så vi fortsatte en liten bit till Camping Smok. Här fanns det gott om plats. Det var cirka 4 km in till centrum, mestadels på cykelbanor. Krakows gamla stad är sedan 1978 ett världsarv.
Oswiecim
När vi nu var i dessa trakter var det svårt att undvika ett besök i Auschwitz-Birkenau, trots hemskheterna som skett där. Vi siktade på en camping som heter Centrum Dialogu i Modlitwy (Centre for Dialogue and Prayer) i staden Oswiecim. Härifrån tog det bara 20 minuter med cykel till Auschwitz II lägret, vilket kändes som det räckte för oss. Vi hade inget behov av att titta på högar av skor och hår med mera. Det är ändå svårt att inte bli påverkad när man vet vilka hemskheter som har hänt där.
Wroklaw
Nästa dag fortsatte vi till Wroclaw, Polens fjärde största stad, vid floden Oder, och camping Olimpijski nr 117. Något som är unikt för staden är att den är full av bronsstatyer som föreställer dvärgar eller vättar från olika sagor och legender. Ingen vet idag hur många dvärgar (eller vättar) det finns i Wroclaw, men de blir fler och fler. Vi cyklade från campingen till Gamla stan, som till största delen ligger vid flodens södra strand, medan en stadsdel ligger på en ö mitt i floden.
Tyskland
Dresden
I Wroclaw gick toakassetten sönder, och vi åkte runt till några handlare utan att hitta vad vi sökte. Vi beslutade därför att åka över till Dresden i Tyskland, där vi hittade en handlare med ställplats som kunde förse oss med det vi sökte samt erbjuda övernattning. Dresden hade vi besökt tidigare vid ett par tillfällen, så därför blev det inget stadsbesök denna gång.
Regensburg
Nu hade det hunnit bli den 3 september, och vi körde 33 mil från Dresden till Regensburg. Här hittade vi en liten privat ställplats inne på en trång gård med den enda fördelen att det var nära till centrum. Vi tog cyklarna den korta biten in till Steinernebron som går över Donau till ön Stadtamhof. Där finns bland annat Wurstkuchl: Världens äldsta korvkök. Restaurangen – officiellt döpt till ”Historic Sausage Kitchen of Regensburg” – är också en av utmanarna att hålla titeln ”Den äldsta kontinuerligt öppna offentliga restaurangen i världen”. Förutom att vara en av de äldsta platserna i världen där du kan köpa korv, är det också en av världens äldsta restauranger. Den sägs ha funnits i cirka 500 år.
Österrike
Salzburg
Nästa övernattning var i Salzburg på Reismobilplatze-stellplatz. Här har vi tidigare övernattat, så vi kände oss lite hemma. Termometern visade på +29 grader, och det regnade lite på kvällen. Vi var nöjda med att besöka storstäder, så det blev en vilodag.
Hallstatt
Från Salzburg åkte vi till Hallstatt, som stått på listan över platser att besöka länge. Vi hittade en ställplats med tömning på andra sidan sjön, Wohnmobilstellplatz Obertraun. Härifrån fanns det en cykelbana in till Hallstatt, dessutom med fin utsikt över Hallstätter See mot stan. Hallstatt sägs vara Österrikes vackraste stad, vilket innebar att det var överfullt med turister.
Weer
Efter besöket i Hallstatt bestämde vi oss för att åka till Gardasjön ännu en gång. På väg dit övernattade vi i den lilla byn Weer i Österrike på Alpencamping Mark.
Italien
Bolzano
Vi åkte via Innsbruck och Brennerpasset. Efter att ha passerat den italienska gränsen tog vi sikte på Bolzano och Camping Montiggl, som har en ställplats. Här finns stora fält med vinodlingar i omgivningarna.
Riva del Garda
Efter endast 9 mil på slingriga vägar nådde vi Riva del Garda, beläget i norra änden av Gardasjön. Som tur var fanns det plats på den kommunala ställplatsen bredvid polisstationen. Eftersom vi har varit här flera gånger kändes det som att komma hem. Eftermiddagen och kvällen bjöd på regn, men följande dag var det solsken vilket gjorde det trevligt att flanera lite i centrum. Mot kvällen njöt vi av vår premiärpizza i Italien på en favoritrestaurang. Den smakar alltid bra, kanske mycket på grund av den härliga miljön.
Peschiera del Garda
Efter två dagar lämnade vi Riva del Garda, främst på grund av att det är begränsat till max 48 timmar på ställplatsen. Vi fortsatte från norra till södra Gardasjön och Peschiera del Garda, en annan favorit. Turen längs Gardasjöns östra strand är cirka 6,5 mil och bjuder på många vackra vyer. Vi körde tidig förmiddag, vilket tog cirka 2 timmar, men det kan ta längre tid senare på dagen på grund av mer trafik. Vi stannade ett par dagar och bara njöt av det vackra vädret, många promenader och några drinkar på serveringar. Det var skönt att bara njuta av miljön.
Lazise
Efter ett par dagar vände vi norrut igen, endast 10 kilometer längs Gardasjön till Lazise, vilket var vårt slutmål för denna resa. Vi fick plats på den kommunala campingen, vår favorit på grund av läget vid strandpromenaden och centrum. Vi lyckades få en skuggig plats, vilket kändes bra i värmen. Det vi inte visste var att det redan samma kväll skulle bli väderomslag med regn och blåst, som sedan fortsatte med nästan dagliga regnskurar under våra 10 dagar i Lazise. Trots det var det också många soliga stunder, så vistelsen blev bra ändå. Vi trivs verkligen i Lazise och detta var vår fjärde gång där.
Riva del Garda
Den 22 september lämnade vi Lazise och återvände till Riva del Garda och ställplatsen vid polishuset. Vi stannade bara en natt denna gång innan vi påbörjade hemresan.
Lago di Resia
Färden fortsätter norrut mot Reischenpass och Lago di Resia. Övernattningen sker på en parkering vid en skidbacke. Cyklar till klocktornet på andra sidan dammen. Vi har varit hit flera gånger förut ock fotat klocktornet men vattenståndet är lite olika varje gång. Hur som helst lite konstigt att klockstapeln fick vara kvar när resten av byn jämnades med marken. Hela byn utplånades för att kunna skapa den stora dammen.
Tyskland
Füssen
Vi fortsatte genom Österrike mot Füssen i Tyskland, men vägen var avstängd på grund av brorenovering. Det ledde till en omväg på smala vägar via Schweiz. Slutligen nådde vi vårt mål, Wohnmobilstellplatz Füssen. Här tog vi en kort promenad och övernattade.
Dinkelsbühl
Efter övernattningen i Füssen fortsatte vi cirka 20 mil till Dinkelsbühl. Vi valde samma ställplats som förra gången, Wohnmobilstellplatz P5 Larrieder Straße. Efter att ha parkerat och betalt i automaten, tog vi en promenad på stan för att beundra de vackra korsvirkeshusen.
Melsungen
Dagen efter körde vi 28 mil till Melsungen, söder om Kassel, vid floden Fulda. Staden är känd för sina många korsvirkeshus och hade en bra ställplats med centralt läge. Norra Hessen är känt som ett sagoland, där Bröderna Grimm samlade sina berömda sagor. Gänseliesel är en av dessa sagor och handlar om en ung kvinna som tog hand om gässen åt sin herre. Skulpturen bredvid slottet i Melsungen är tillägnad henne. Vi strosade runt i staden där det pågick ett evenemang med försäljning av mat och det fanns öltält med mera.
Höxter
Norr om Kassel ligger Höxter, beläget vid floden Weser. Den charmiga staden hade en utställning, ”Alltagsmenschen” (”vardagsmänniskor”), med ett femtiotal betongfigurer utspridda över staden som utstrålade en känsla av belåtenhet. Vad vi förstår så var det en utställning som varade under en begränsad tid år 2024.
Handewitt
Från Höxter körde vi 40 mil till Handewitt vid Flensburg, nära den danska gränsen. Elbetunneln var avstängd i norrgående riktning och trafiken leddes genom centrala Hamburg, vilket resulterade i tidskrävande köer. Resan på 40 mil tog totalt 10 timmar inklusive raster. Efter lite proviantering på Scandinavian-Park övernattade vi på parkeringen. Nästa dag körde vi 25 mil genom Danmark till Grenå och färjan till Halmstad.
Sverige
Falkenberg
Efter att vi åkt av färjan i Halmstad körde vi några mil till Falkenberg för övernattning på parkeringen vid Engelssons. Följande dag vart det lite shopping i deras affär. På vägen hem passerade vi Dalsjöfors där vänner bjöd på fika.
Ulricehamn
Den sista övernattningen på denna resa var i Ulricehamn, vid kallbadhuset med utsikt över Åsunden. Vi var hemma i Torshälla igen den 1 oktober. Totalt spenderade vi sex veckor på att utforska sex länder i Europa, varav Lettland, Litauen och Polen var helt nya för oss.