Resa med husbilen till Moseldalen, Tyskland, andra delen.
(Första delen finns här.)
Vi lämnar Venlo och Holland på eftermiddagen söndagen den 17/7 med målsättning att hitta övernattning på andra sidan gränsen i Tyskland.
Ställplatsen i Brüggen med en liten låst friggebod som reception.
Vi hittar en plats i den lilla staden Brüggen endast 15 km kilometer från Venlo. Här var det självbetjäning och det tog en liten stund att räkna ut hur det var tänkt att fungera. Ankomstdatum och reg. nr. skrevs på en lapp som stoppades i ett kuvert tillsammans med avgiften 6 euro. Sedan stoppades det hela in i ett litet runt hål uppe under takåsen på den lilla stugan. Där fanns flera hotfulla skyltar om böter ifall man inte gjorde rätt för sig. Nästa utmaning var att hitta vattenkranen, en kanna och en nyckel hängde på väggen, men ingen vattenpost syntes till. Fick lov att fråga en Tysk granne, det visade sig ligga ett litet hus en bra bit från själva ställplatsen, där inuti bakom en låst lucka fanns en vattenkran.
Brüggen var en mysig liten stad med mycket människor ute på söndagskvällen för att äta och dricka på någon av alla uteserveringar.
I Andernach låg ställplatsen vid kanten av Rhen, med flera valmöjligheter till placering.
På måndagen fortsätter vi söderut och hamnar så småningom i Andernach vid Rhen. Ställplatsen har ett kanonläge alldeles vid kanten av floden och med stadens centrum på bekvämt gångavstånd. Elplatserna är belägna på planen vid fabriksbyggnaden längst bak på bilden här ovan, i mitten en rad med bilar som har nosen direkt mot strandkanten och närmast i bild med en gångväg samt lite gräs framför.
Vi hittade en plats med lite gräs mellan oss och Rhen, perfekt att kunna sitta på gräset och titta på pråmtrafiken.
Andernach var en trivsam plats, så där stannade vi i två dagar. Flanerade på stan, tittade på pråmar, cyklade både uppför och nerför floden. Vi bara njöt av husbilslivet när det är som bäst. Träffade också ett svenskt par som rest omkring i Tyskland i många år, de försåg oss med en hel del tips.
En stor Containerpråm passerar samtidigt som ett godståg dundrar fram på andra sidan.
Två pråmar som verkar tävla om att hinna fram först.
En del av den gamla mur som finns bevarad och går rakt genom staden.
Onsdag 20 juli fortsätter vi mot Koblenz för att sedan kunna följa Mosel upp till Trier. Vi kollar upp ett par ställplatser i närheten av Koblenz, men inget verkar vara bra så vi fortsätter uppåt efter Mosel.
Ställplatsen i Kobern-Gondorf liknade mest en vanlig parkeringsficka.
Vi åker en bra bit förbi några fina campingar men vi har tänkt oss ställplats i första hand. I Kobern-Gondorf hittar vi en plats som fick duga för en natt. Den var mer att likna vid en parkeringsficka med störande trafik från väg och järnväg. Dessutom var utsikten mot Mosel totalt igenväxt, synd för det var bara några meter till strandkanten. Priset 5 euro går däremot inte att klaga på.
När sedan ett par glada Danskar, Lotte & Svein bjuder på öl, blir platsen riktigt trevlig. Vi cyklar en bit nerför Moseldalen och tittar lite närmare på vindruvorna som odlas på sluttningarna. Tyvärr öppnar sig himlens portar och regnet bara öser ner, vilket gör turen kortare än beräknat.
Vinodlingar på sluttningarna vid Kobern-Gondorf.
En druvklase i närbild, från odlingen på bilden ovan.
Nästa dag torsdagen den 21 juli fortsätter vi vår färd i det vackra landskapet mot Cochem. I Cochem var det otroligt mycket folk och alla tänkbara platser att parkera husbilen på verkade vara upptagna, varför vi fortsätter uppströms Mosel utan att stanna.
Ett typiskt inslag i landskapet längs Mosel är alla cyklister.
I Neef hittade vi en trevlig ställplats med stora gräsytor och gott om plats. Alldeles bakom var en sluttning med vinodlingar och en järnväg som kom ut ur en tunnel. Framför fanns Mosel med alla pråmar och utsikten mot nästa ort Bremm var som en vacker tavla. Dessutom bara några 100 meter in till Neef, där det fanns några vinkällare och ett par restauranger. Pris 6 EUR inkl vatten, el 2 EUR.
Ställplatsen i Neef har stora gräsytor och sluttning med vinodling bakom.
Härlig utsikt över Mosel och generösa ytor för bord o stolar.
Från ställplatsen var det en vacker vy mot Bremm.
I Neef stannade vi två dagar, tillsammans med våra nyfunna vänner från Danmark, Lotte och Svein. Vi cyklade åt båda riktningarna längs med Mosel, vandrade runt i byarna, drack en och annan öl samt provsmakade viner, var på restaurang och åt Wienersnitzel. Köpte vitt vin som var gjort på druvor från sluttningen bakom, o.s.v. En kväll grillade Lotte och Svein en hel kyckling i sin Cobbgrill den vart otroligt saftig och god. Med andra ord vi hade ett par riktigt sköna dagar i Neef, med trevligt sällskap och en plats vi trivdes utmärkt på.
En vinbonde i Neef använder en gammal druvpress till skyltfönster för sina viner.
Aldegrund på andra sidan Mosel sett från Neef. I förgrunden dammen i samband med slussen.
När vi lördagen den 23 juli åker vidare, tar vi farväl till Danskarna som har lite färre dagar på sig att uppleva Mosel än vad vi har. Vi stannar till i Zell, där det finns en stor Supermarket uppe på höjden, för att fylla på matförrådet. Tanken var nog att vi skulle stanna till på ställplatsen i Zell, men efter att ha legat stilla i två dygn, var vi sugna på att åka lite längre. Därför fortsatte vi till Groach, där ställpatsen har internetuppkoppling samt bara ett par kilometer in till Bernkastel-Kues. Ställplatsen i Groach var välordnad och el betalades efter förbrukning. Däremot upplevde vi personalen som mindre kundvänliga. Vi stannade här i två nätter och betalade 12 EUR per natt inkl el, vatten och tillgång till internet samt toalett och dusch.
Ställplatsen i Groach, en välordnad plats med bara 2,5 km in till Bernkastel-Kues.
Vi tar en promenad runt byn på kvällen, men där var det stendött och regnet hängde i luften så det fick bli en lugn ”hemmakväll”. Söndag morgon vräkte regnet ner så det passade ju bra att utnyttja internetuppkopplingen. Frampå eftermiddagen sken det upp och vi cyklade de 2,5 kilometrarna in till Bernkastel-Kues som visade sig vara en trevlig stad med affärer och en massa serveringar. Vi strosade runt där några timmar och handlade en del kläder bland annat. Trampade sedan tillbaka efter kameran som inte hade fått följa med på grund av regnrisken. Här följer några av bilderna från Bernkastel-Kues.
Fina korsvirkeshus i Bernkastel.
Smal gränd och smalt hus i Bernkastel.
Vy mot Graach, från bron Bernkastel-Kues.
Vinstockar på raka led i sluttningarna efter vägen mellan Graach och Bernkastel-Kues.
Måndagen den 25 juli förflyttar vi oss ytterligare en liten bit längs Mosel och hamnar i Neumagen-Dhron som har en omtalad och populär ställplats. Ställplatsen i Neumagen-Dhron har den lyxigaste servicebyggnaden jag sett nyrenoverat och fräscht, med en standard som på ett bättre hotell till och med handdukar ingick. Med ett pris på 13 Eur per dygn, var det dock det högsta pris vi betalade under vår vistelse i Tyskland denna sommar. Men då ingick både el och internet i priset.
Ställplatsen i Neumagen-Dhorn med grusad yta. Platserna längst ner ligger på kanten av Mosel.
Lotte o Svein kom förbi och fick en varsin kall öl.
Tänk vad lyckat det kan bli ibland. Precis när vi ställt oss tillrätta i Neumagen-Dhorn, kom Lotte o Svein Danskarna som vi skilts från några dagar tidigare, cyklande in på ställplatsen för att kolla hur det såg ut. Vi hade inte hörts av sedan våra vägar skildes, de låg nu på en plats ett par mil längre bort och var ute på en långtur med cyklarna i det vackra vädret. Vi bjöd på törstsläckare och fick en trevlig pratstund i solskenet, innan det var tid att ta farväl ännu en gång.
Här tar vi farväl av Lotte o Svein innan de trampar vidare till sin lägerplats.
Efter att vi klarat av lite praktiska saker som att handla och äta var det våran tur att ta en cykeltur uppströms Mosel. Att cykla längs floden är verkligen ett trevligt sätt att se och uppleva landskap och byar. Dessutom ger det ju motion på köpet, vilket verkligen behövs med all god mat och vin samt en och annan öl. Här nedan följer några bilder från dagens cykelutflykt.
Här ansas druvstockarna frå överfödiga skott.
Rader med välansade druvstockar.
En ensam kyrka bland vindruvorna.
I Neumagen-Dhorn träffade vi flera svenskar, vilket vi inte varit bortskämda med hitintills under resan. Bland annat träffade jag Inger och Bertil som numera är bosatta i Frankrike. De hade varit i Sverige och hämtat en ny husbil så nu var de på väg hem igen efter några veckor i Sverige. Vi fick en mycket trevlig och givande pratstund om hur det var att utvandra till Frankrike bland annat. Bertil har en egen blogg där han skriver om hur de har det. Du hittar länken under husbilslänkar i min länksamling. Eller du kan kolla här Inger & Bertils Frankrikesida.
Inger o Bertil som numera är bosatta i Frankrike, vid sin nya Rapido.
Dagen därpå fortsatte vi med siktet inställt på Trier. Men solen sken så vi stannade till i Schweich på en parkering utanför campingen för att sitta ute i solen en stund och ta en fika. Det visade sig att parkeringen, även fungerade som en så kallad ”Quickstop” som campingen tillhandhöll. Vi tyckte där var fint så vi stannade där över natten. Priset var 5.50 EUR för att stå på grusparkeringen utanför campingen, ingen tidsbegränsning som annars är brukligt på sådana ställen. Där fanns en restaurang och turbåt som avgick från bryggan, samt att man kunde följa med upp i ett flygplan för att se Mosel från ovan.
Utsikt mot Restaurangen, från Ställplatsen (Quickstop) i Schweich.
På eftermiddagen tar vi våran dagliga cykeltur, efter att först kollat in centrum i Schweich. Centrum visar sig innehålla en hel del affärer, men vi nöjer oss med att handla lite färskt bröd.
Tyvärr så vart cykelturen ganska kort på grund av att Britta körde rakt in i en av två grova metallstolpar som var placerade mitt i cykelbanan. De fanns väl där för att förhindra bilar att ta den vägen, problemet var bara att de placerats så tätt, att det var förenat med precisionskörning för att ta sig förbi. Eftersom jag var först så hann Britta inte upptäcka dom i tid. Som tur var landade hon ganska mjukt i ett buskage vid sidan av vägen, men under flygturen skrapade hon upp ett stort skrubbsår på ena knät och vart lite mörbultad. Vi vände därför åter till bilen för att rengöra såret och plåstra om det hela.
Dagen därpå onsdagen den 27 juli fortsätter vi till Trier och parkerar vid brofästet till Konrad Adenauer bron. Där finns en stor parkering och även en ställplats. Därifrån cyklade vi sedan ca 4 km in till centrum. Vädret var lite opålitligt med regnskurar så det var inte läge att prova någon av uteserveringarna. Vi promenerade bara runt och tittade oss omkring, bland annat såg vi det berömda Porta Nigra, samt var in i några stora varuhus när det regnade som mest. Trampade tillbaka till husbilen med en påse gott fikabröd.
Centrum av Trier som är Tysklands äldsta stad.
Porta Nigra i centrum av Trier.
Ett av alla gamla hus i Trier.
Det ostadiga vädret fortsatt med täta regnskurar så vi bestämde oss för att inte stanna i Trier. Fortsatte istället mot Konz där bifloden Saar ansluter till Mosel. Därefter vidare mot Saarburg, det visade sig vara vägbygge så höga fordon leddes en lång omväg. Den var smal och slingrig med mycket backar och gick genom små byar och ledde oss bara längre o längre bort åt fel håll, men långt om sider nådde vi till slut Saarburg.
Ställplatsen i Saarburg var helt ok, pris 7 EUR.
När vi ställt oss tillrätta på ställplatsen i Saarburg slutade det regna och molnen lättade något. Vi tog en promenad längs floden Saar in mot centrum. Centrum i Saarburg visade sig vara mycket vackert med vattenfall, uteserveringar, mycket blommor och vinodlingarna inpå knutarna. Vi strosade runt en stund och såg oss omkring, därefter åt vi en utsökt måltid på en uteservering i den vackra miljön. När det var dax att återvända till husbilen hade det börjat skymma och på floden gled pråmarna stilla fram. Saarburg var helt klart den vackraste staden vi såg på resan, kan verkligen rekommendera ett besök där.
Tunnel under berget med kyrkan ovanpå, var infart till centrum i Saarburg.
En liten å flyter rakt genom centrum.
Vattenfall och mycket blomsterprydnader samt uteserveringar i centrun av Saarburg.
Det smakade bra med lite mat och en öl i den vackra miljön.
Stor nivåskilllnad efter vattenfallet i centrum av Saarburg.
Vinodlingarna sträcker sig ända in i centrum.
Flodkryssare glider fram på Saar vid Saarburg, i skymningen.
Torsdag 28 juli fortsätter vi följa Saar till Merzig, i en mycket vacker dalgång. Från Merzig tar vi motorvägen högt upp över bergen till Luxenburg och precis på andra sidan gränsen vid Schengen svänger vi av för att tanka. Det var jättelånga köer till pumparna och det lite billigare bränslet 1,19 EUR per liter. Vi var nu åter vid floden Mosel som här utgör gräns mellan Luxenburg och Tyskland.
Vi följer sedan Mosel på Luxenburgsidan tillbaka mot Trier. Mycket vackra vyer efter vägen och så småningom är vi framme i Trier, men fortsätter sedan ända till Urzig där vi stannar på ställplatsen. Det vart en förhållandevis lång dagsetapp ca 20 mil.
En stund i solen på ställplatsen i Urzig, medan en kolpråm jobbar sig uppför Mosel.
På eftermiddagen njuter vi av solen som äntligen visat sig en stund, innan vi cyklar mot Traben Trarbach, som vi inte besökte på hitvägen.
Utsikt från en bro som vi cyklade över på väg till Traben-Trarbach.
Utsikt från den restaurang där vi åt en pizza i Traben-Trarbach.
Det visade sig var något längre än vi räknat med ca 15 km enkel väg. Så efter att vi gått runt och tittat på staden var vi tvungna att stärka oss med en pizza och en öl, innan vi trampade tillbaka till Urzig.
Ställplatsen i Urzig låg bra till, med byn bakom och Mosel framför, pris 6 EUR.
Fredag den 29 juli återvänder vi till shoppingcentret i Zell och sedan vidare till Neef och den ställplats vi var på tidigare. Vi hann med en cykeltur till Alf innan vi kunde koppla av. Det kändes nu tydligt att resan började lida mot sitt slut och att vi var på väg i riktning hemåt, trots att det återstår en hel vecka av semestern. Kanske delvis beror på att vi just nu åker samma väg tillbaka och till och med bor på samma ställplats.
Cykeltur till Alf. På andra sidan Mosel syns Bullay.
Ställplatsen i Neef, från infartsvägen.
Efter ytterligare en övernattning i Neef åker vi vidare till Koblenz, som ligger precis där Mosel ansluter till Rehn. Vi hittade ingen ställplats i Bord Atlas utan åkte till campingen som verkade ligga ganska centralt. Vi hade hoppats på att kunna parkera där någonstans över dagen medans vi tittade på staden.
När vi kommer fram visar det sig finnas en nyanlagd Quickstop utanför staketet och där står en husbil uppställd. En alldeles utmärkt plats, med priset 7 EUR, tyckte vi och knallar in till receptionen för att anmäla vår ankomst. Men det vart kalla handen för där fick man inte parkera före kl 17.00 och nu var kl bara 10.00. Men vi var ju i första hand intresserade av dagtidsparkering och hade ingen lust att leta upp en sådan för att sedan återvända kl 17 för övernattning. Jag försökte få hyra den plats som ändå skulle stå tom fram till kl 17, men det var helt omöjligt.
När vi kommer tillbaka till bilen är där en vakt som är i färd med att köra iväg den bil som redan stod där när vi kom och han tittade hotfult på oss. Annars övervägde vi ett tag att ta in på själva campingen, men med det bemötandet struntade vi i det och åkte vidare till Urmitz.
Campingen i Koblenz är vackert och centralt belägen, alldeles där Mosel möter Rehn.
Tidigare på vår resa när vi låg vid Andernach och var ute på en cykrltur, hade vi sett en mycket fin ställplats i Urmitz, det var dit vi nu åkte.
Ställplatsen i Urmitz är helt nyanlagd och har bland annat en stor platta för tömning.
Ställplatsen rymmer 14 bilar och är utformad som en halvmåne, med utsikt över Rehn.
Ställplatsen i Urmitz fanns inte med i Bordatlas, men alla 14 platserna vart upptagna innan kvällen. Några som kom sent ställde sig på en närbelägen parkering. Avgiften om 5 EUR per dygn betalades i parkeringsautomat. För den som ville ha el fanns också ett myntsystem, liksom för vatten. En fantastisk utsikt över Rehn med alla pråmar som gled förbi.
Härifrån cyklade vi in till Koblenz, det vart en tur på ca 25 km sammanlagt fram och tillbaka, men det var en lagom eftermiddagsutflykt.
Den här statyn utanför ett hotell efter vägen in till Koblenz får symbolisera vårt cyklande.
Utsikt mot Mosels mynning ut i Rehn och Deutsches Eck.
Jag mitt i turistvimlet, framför monumentet vid Deutsches Eck, i Koblenz.
Vi såg oss omkring i Koblenz och trampade sedan tillbaka till Urmitz. Nu kändes det som vi var klara med Moseldalen för denna gången, men vi återvänder säkert hit många gånger framöver.
Vid 9 tiden söndagen den 31 juli lämnar vi Moseldalen och sätter kurs upp genom Tyskland, med siktet inställt på att hinna passera Hamburg innan kvällen. Det var mycket trafikstockningar efter vägen och krypfart långa sträckor så det hann bli kväll innan vi nådde Hamburg. Norr om Hannover hittade vi en ställplats i Hodenhagen, en liten by 6 km från Autobahn. Här var det lugnt och stilla, dessutom var själva platsen helt gratis. Elen kostade 2 EUR och betalades i automat, för den som hade sådana behov.
Hodenhagens ställplats, mitt i byn men ändå i utkanten, helt gratis.
Efter en lugn och skön nattvila i Hodenhagen kör vi vidare mot Hamburg och vårt mål som var Schleswig där vi hade tänkt övernatta före Danska gränsen. När vi närmar oss Hamburg var det tvärstopp i trafiken trots mitt på förmiddagen. Ingrid i GP:sen varnade för trafikolycka och föreslog en liten omväg. Vi hakade på och körde som hon föreslog och kom så småningom fram till motorvägen igen. Problemet var bara att där var också tvärstopp och vägarbeten. Vi hittade inte rätt utan körde fel flera gånger, varpå Ingrid gav upp och ledde oss rakt genom centrum av Hamburg och sedan vidare på smågator innan vi var ute på motorvägen norr om stan. Allt gick helt smärtfritt, men utan GPS vet jag inte hur vi skulle hittat, i vilket fall som helst hade det blivit en helt annan väg.
Ställplatsen i Schlesvigs hamn var ganska trång, men centralt belägen.
När vi kom fram till Schleswig och ställplatsen som ligger alldeles vid centrun i hamnen var det fullt på varenda plats. Men det visade sig att många dagparkerade där när de var på stan och shoppade så det var en bil som gav sig iväg nästan direkt. Lite konstig ordning men så är det ju ibland. Det var trångt och sikten över hamnen skymdes av byggnader dessutom ganska dyrt 14 EUR, men då ingick allt, el, vatten, toa, dusch, diskrum och till och med 2 frallor till frukost. Dessutom nära till centrum och all shopping, där fanns en lång gågata med en massa affärer. Där fanns en annan ställplats, vid den lilla hamnen alldeles vid infarten men där var bara en bil, vad vi kunde se på håll.
Tisdagen den 2 augusti var vi redo att lämna Tysk mark för den här gången och körde mot Flensburg, där vi stannade till vid Scandinavia Park. Vi handlade på oss en del dryckesvaror och lastade bilen innan färden gick vidare. Vi nådde snart Lilla Bält där det var dax att ordna med lite mat och fundera över vart nästa övernattning skulle ske.
Tanken från början var att övernatta någonstans halvvägs till Malmö. Beslutet vart istället att fortsätta till Köpenhamn och hoppas på en ledig plats vid Citycampingen. Vädret var varmt och soligt, så en matbit på en krog i Nyhavn skulle sitta fint i kvällssolen. Det var enkelt att hitta fram till Citycampingen och där fanns platser lediga. Priset var 190 DKR utan el och då ingick toalett, dusch och vatten.
Citycampingen i Köpenhamn har ett mycket centralt läge.
Vi fick en plats på kajen, med utsikt över husbåtarna.
En kall öl smakade bra under en liten promenad i de närmaste omgivningarna.
Alldeles nära ställplatsen avgick den här turbåten till Nyhavn.
Följande förmiddag var det så här tomt på restaurangen där vi trängdes kvällen innan.
En bild från folkvimlet på Ströget en vanlig förmiddag.
Trots att det fanns en turbåt som gick till Nyhavn, fick det bli en cyckeltur dit. Köpenhamn har fina cyckelvägar så det gick smidigt. Det var otroligt mycket folk ute i den varna och sköna kvällningen, men efter lite letande hittade vi ett par lediga platser på en av alla de mysiga uteserveringarna i Nyhavn. Här är det inte maten som är det viktiga, utan att få insupa lite miljö och folkvimmel.
Följande förmiddag tar vi en tur upp till Ströget och hinner med en fika på en uteservering mitt i vimlet. Återrvänder sedan till husbilen för att åka över bron till Malmö. Känns som vi börjar dra oss hemöver i allt snabbare takt trots att vi har några dagar tillgodo.
Vi stannar och provianterar lite i Falkenberg. Eftersom vädret fortfarande är varmt och skönt åker vi ner till Skreastrand. Tar ett dopp i Kattegatt och solar ett par timmar.
Därefter åker vi vidare till Ullared och övernattar på ställplatsen vid lagret. En jättestor otrivsam, dammande, bullrig, grusparkering mitt i skogen. Här tänder vi grillen och äter en bit mat till tonerna från en motorkrosscykel, som inte tycks tröttna i första taget. Efter att ha samtalat med några andra i husbilarna bredvid är det så dax att sova en stund, för att orka med en dag på det stora varuhuset.
Tänk vilka skiftande miljöer och vad mycket det går att uppleva på samma dag med husbilen och hela tiden är ”hemmet” med på resan.
Ullareds stora grusparkering, som nattetid förvandlas till ställplats med avgift om 90 kr.
Efter att ha tillbringat förmiddagen med att köpa en massa ”nödvändiga” saker i trängseln på det ”lilla” varuhuset mitt ute i ödemarken, åker vi mot Borås. Där blir vi bjudna på middag hos en bekant och övernattar på parkeringen hos en granne.
Nu sjunger denna resa på sluttampen och efter ett stopp i Hjo och Karlsborg är vi åter hemma i Torshälla på kvällen fredagen den 5 augusti. Det vart en tripp på totalt 464 mil och 29 dygn, samt massor av trevliga möten med människor längs vägen.
Torsbockar med Holmberget i bakgrunden, ett välkänt inslag i Torshälla.
Om du missade första delen som handlar om resan genom, i första hand Holland så hittar du den här.
Vill du läsa om resan till Danmark och Tyskland sommaren 2010 finns den här.
–
Hej där!
Tack för ett jättetrevligt ”reportage” från Moseldalen. Jag sitter här i smällkalla vintern och planerar vår resa till Moseldalen i sommar. Ni kan säkert ana att vi ska följa många av era resmål och tack för alla förslag på ställplatser. Det ska verkligen bli spännande att besöka dalen i sommar. Vi hade inte tänkt ha cyklar med oss men kommer nu att planera för det.
Med vänlig hälsning
Anita
Visst är det härligt att planera för kommande resa. Att ta med cykel till Moseldalen tycker jag är ett klokt beslut. Där är helt underbart att cykla längs floden och uppleva allt på nära hand. Ta god tid på er. Önskar er en trevlig resa redan nu. /Lennart
Hejsan!
Vilken trevlig sammanfattning och bilder från er resa. Det verkar finnas många fina ställplatser som ni har beskrivit. Nu blir vi ännu mer sugna på att fara iväg när sommaren kommer. Jag har lagt allt som ett bokmärke för att kunna gå tillbaka och kolla. Tack igen för en fin resa.
Hälsningar
Göran Wred
Uppsala
Tack för de positiva raderna. Trevligt att du uppskattar informationen./Lennart
Mycket trevligt att läsa om er resa ifjol !
Vi resor ner till Mosel varje år sedan 1997 och har hittat Tysklands bästa ställplats (den har vunnit detta pris vid åtskilliga omröstningar som gjorts av läsarna till Europas största husbilstidning, PROMOBIL) i en lilla byn Minheim. Den ligger nån mil norr om Neumagen Dhron, som ni övernattade i – hoppas ni besökte restaurangen Cäptn Cook !
Ställplatsen i Minheim har plats för 90 husbilar och samtliga platser har el. Vi vill varmt rekommendera denna ställplats, som har mycket stora inrutade platser med trästaket runt varje plats bakom och på sidorna om varje plats – du parkerar på grus och har en stor gräsmatta utanför dörren !!!
Välkommen att läsa vår husbilsblogg – där finns åtskilliga bilder på just denna ställplats i Minheim och på flera restauranger i byn. Vi återvänder dit som vanligt i mitten av augusti i år (2013).
http://www.varahusbilsresor.blogspot.com
Mvh
Bosse och Gerd
Tack för tipset!
Vi får titta på den nästa gång./LN.
Tack för den fina reseberättelsen. Vi planerar just att ta oss med vår HB dit ner nu i juni 2013. Innan har det varit rena ”badresor” till Ungern och Kroatien
De bilder som ni visar har barat ökat på resefebern.
Tack än en gång
Tack för visad uppskattning! Det ger motivation att fortsätta med berättandet i framtiden. /Lennart
Kul att läsa er fina berättelse. vi tänker oss att åka i början av september och vara borta kanske 17 dagar, det är den tid vi har till förfogande. Ska anteckna era övernattningsplatser.
Vore kul att få kontakt med Gerd och Bosse som planerar sin sedvanliga? resa i augusti.
Vad gäller vädret kan jag säga att vi hade ”ert” väder i maj 2013 när vi skulle möta våren och blommorna i Holland. Men ni verkar ha haft mycket mer regn än vi – det var bara sen vår och blåsigt och kyligt. Men blommor hann vi se och njuta av.
Vad gäller det där med tält och husvagn hade vi samma känsla när vi var på tältande bröllopsresa i augusti – 68. När vi huttrande och blöta knallade till toa på kvällen satt de där i sina vagnar med små lampor och fikade….Men vi hade inte samma energi utan det dröjde till våren 1971 när vi hade fått vårt första barn som husvagn inhandlades. Så har det fortsatt men återgick till tält, denna gång ett fjälltält, ett antal år sedan vi började åka själva. Men men husvagnen togs till heders igen och nu har vår husbil firat 3 år i vår tjänst.
Vi har besökt ställplatsen i Minheim nu i sommar och kommer att skriva om den i vår kommande berättelse som handlar om Frankrikeresan. Kan nu bara hålla med om att den är välordnad med stora fina platser. Vi hade tur och fick en plats närmast Mosel./L.
Hej Lennart,
tack för fina bilder och trevliga beskrivningar. Jag cyklade själv för första gången i Mosel -96 när jag bodde i Trier. Kommer ffa ihåg en helg vi cyklade just mellan Trier och Schweich samtidigt som det pågick vinfester i var och varannan by. Friterad Camembert och ett glas vin…
/Mvh Erik
Tack för en bra inperation inför planering av en resa till Mosel med mera.
Har aldrig gjort en sådan resa men nu efter läst om er resa så ska vi också testa.
Tack så mycket för ert reportage.
Tack för inspiration till vår första tysklandsresa, verkar trevligt att testa nu.