Frankrike och vägen hem från Italien
Här fortsätter berättelsen om resan till Italien och Frankrike försommaren 2018.
Första delen ”Italien och Frankrike med husbil försommaren 2018″ hittar du här.
Här finns kartor över den ungefärliga resvägen.
Villeneuve Loubet
Vårt första mål i Frankrike efter att vi lämnade Italien är Villeneuve Loubet, där det finns en liten mysig camping som ligger mitt emellan Nice och Antibes. Här fanns det en skylt med begränsningen 3,5 ton, där gatan börjar som går förbi campingen. Vilken tur att vi bytt till en lättare bil så vi slipper vara olagliga. De flesta platserna låg i skugga, men en hade en öppning i lövverket som gav sol en del av dagen till solcellerna på taket, skönt att klara sig utan elanslutning. Campingen är försedd med en inomhuspool och ligger nära stranden och ett stort shoppingcenter. Här stannade vi 5 dygn och gjorde cykelutflykter till Nice och Antibes.
Nice
En härlig cykeltur efter den fina strandpromenaden in till Nice, från campingen i Villeneuve-Loubet, en sträcka på 13 kilometer. Efter rundvandring i de äldre stadsdelarna och en bit mat trampar vi tillbaka i motvind, då känns det långt med 13 kilometer. På hemvägen fick vi se något nytt, en fartkontroll på cykelbanan, vilket verkade vara befogat. Några mötande tävlingscyklister som var ute på en träningsrunda hade fastnat i kontrollen där det var begränsat till 10 km i timmen.
Antibes
Nästa dag som är en söndag cyklar vi åt andra hållet från Villeneuve-Loubet till Antibes. Nu var det inte så fin cykelbana utan vi fick vara på kanten av den trafikerade vägen största delen av den 7 kilometer långa sträckan. I Antibes finns en berömd chokladgrotta skapad av Jean Luc Pelés, som använt 1,5 ton choklad för att klä väggarna i ett rum så att det liknar en grotta. Vägg i vägg finns en butik där man kan köpa godsaker för att sedan sitta i grottan och avnjuta bakverken med en kopp kaffe i den annorlunda miljön.
Castellane
Efter några fina dagar med härliga cykelturer längs stranden, på campingen i Villeneuve-Loubet åker vi vidare. Tanken är att åka Route de Napoleon som startar i Cannes och går till Grenoble. Istället för att fortsätta utmed stranden till Cannes, tar vi närmaste vägen och ansluter till den historiska rutten en bit ovanför Villeneuve-Loubet. Första etappen går till Castellane där vi övernattar på en ställplats, som ligger vid foten av en hög klippa med ett litet kapell på toppen.
Gorges du Verdon
Efter en övernattning i Castellane viker vi av från Route de Napoleon, för att åka den 45 kilometer långa vägen längs Gorges du Verdon, till Moustiers-Sainte-Marie. Gorges du Verdon är en djup ravin som ibland kallas för Europas Grand Canyon. Vägen bjuder på vackra vyer och en del trånga tunnlar. Ibland smalt och svårt att mötas. Vi åkte tidigt på morgonen och då var det mest ett fåtal lastbilar att väja för. Lite längre fram på dagen kryllar det ofta av motorcyklister som gillar de kurviga vägarna och naturligtvis husbilar.
Moustiers-Sainte-Marie
Här ligger ställplatsen nedanför själva byn och högt ovanför byn finns ett kapell. Trots att eftermiddagen är varm med stekande sol bestämmer vi oss för att försöka ta oss upp till kapellet.
Gap
Istället för att åka samma väg tillbaka genom ravinen, för att fortsätta på Route de Napoleon tar vi närmaste vägen och ansluter i Chateauredon (strax före Digne) för vidare färd mot Grenoble. Vi stannar till i Gap för en övernattning på en gratis ställplats. Här blir det bara lite proviantering och en promenad.
Grenoble
Följande dag bjuder på en slingrig väg med 12% lutning via Col Bayard 1246 meter över havet. Målet är Grenoble där Route de Napoleon slutar. Vi hittar en ställplats i Sassenage som ligger 7 km från centrum. Därifrån finns en fin cykelväg längs med floden in till centrum.
Annecy
Efter ett kort besök i Grenoble och en övernattning på parkeringen i Sassenage, fortsätter resan mot Annecy. Första vägsträckan verkar GPS:n ha gjort ett vägval som inte kändes så bra. Smalt, krokigt och uppförsbacke men så småningom kom vi ut på bättre väg. När vi når fram till Annecy som har ett vackert läge i norra änden av Lac d’Annecy, visar det sig att det är fullt på tre av de campingar som ligger söder ut längs sjön. Men så får vi syn på en pytteliten camping på andra sidan vägen och där fanns det plats. Här trivdes vi i delvis skugga under ett träd, 3,5 km in till centrum via en cykelväg som gick längs med stranden. Cykelvägen fortsatte även söderut så här fanns det möjligheter till sköna cykelturer med sjöutsikt.
Colmar
På grund av ett krånglande kylskåp lämnar vi Annecy ett par dagar tidigare än beräknat och åker 42 mil till Colmar i Alsace. Alsace är full av romantiska blomsterdekorerade städer med korsvirkeshus och naturupplevelser vid Rhen. En av de vackraste städerna är Colmar. På vägen hit hoppade kylskåpet igång så nu kunde vi ta det lite lugnt och titta på staden som vi missade förra gången vi var i denna region.
Ladenburg
Vi stannade två nätter i Colmar och den 19 juni fortsatte vi in i Tyskland med mål Heidelberg. Så småningom hamnade vi på en ställplats i Ladenburg 13 kilometer från Heidelberg.
Heidelberg
Nästa dag tar vi en cykeltur de 13 kilometrarna in till Heidelberg i 30 graders värme. Det fanns en väg där endast jordbruksredskap och cyklister var tillåtna nästan hela vägen in till staden. Skönt att slippa övrig trafik. Efter en härlig dag i Heidelberg återvänder vi till husbilen sent på eftermiddagen för att upptäcka att kylskåpet lagt av igen. Fattar då beslut om att åka vidare nästa dag och försöka ta oss hem med det snaraste.
Kaltenkirchen
Från Ladenburg körde vi 60 mil till vårat ”vanliga” ställe Kaltenkirchen för en övernattning. Det var en hel del köer förbi Hamburg så det kändes skönt med lite vila. Härifrån bokade vi färjebiljetter och följande dag, midsommarafton körde vi upp till Grenå och tog färjan kl 14.20 till Varberg.
Hemma i Sverige
Färjan landar i Varberg på kvällen så en övernattning på ställplatsen i Kinna passar bra. Dagen därpå inleder vi sista etappen hem via Dalsjöfors och ett besök hos vännerna Ingegärd o Jan. Anländer till Torshälla 23/6 på kvällen efter ett fikastopp vid Brahehus. Totalt ca 44 dagar på rull som fick ett lite tidigare slut på grund av problem med kylen.
Detta var andra delen av resan den första hittar du här