Den 6 juli lämnar vi den lilla idyllen Torshälla för färd mot Danmark och okända mål med husbilen. Det vi har bestämt är att åka till Malmö för att ta bron över till Danmark, där vi bland annat ska besöka Köpenhamn och Skagen. En liten sväng in i Tyskland, för att prova på hur det fungerar utan att någon av oss kan ett enda ord tyska, är också inplanerat.
Första stopp blir Örebro där vi utförde en del ärenden bland annat bytte en gasolflaska av stål till en betydligt lättare kompositflaska. Gäller ju att tänka på vikten ifall det ska handlas något drickbart i Tyskland. Vi passade också på att njuta av solen och en kopp kaffe på en uteservering mitt i centrala Örebro. Därefter fortsatt färd på E20 mot Göteborg, eftersom dagen hunnit en bit in på eftermiddag bestämmer vi oss för att övernatta i Lyrestad, en dagsetapp på endast 18 mil.
Lyrestad som ligger där Götakanal korsar E20, tillhör en av alla de favoritplatser som vi gärna besöker minst en gång per år. Här fick vi plats längst fram vid kanalkanten och kunde se båtarna på nära håll. Många ställplatser för husbilar ligger ju vid småbåtshamnar så det känns ibland som att åka båt på landbacken. Kan ju tänkas bero på att vi dras till vatten och båtliv och väljer sådana platser.
Göta kanal är för övrigt ett av oss omtyckt resmål och vi har besökt samtliga platser längs kanalen. Vi har också cyklat samtliga sträckor utmed kanalen från Mem till Sjötorp, till och med de ”tråkiga” landsvägarna och skogsstigarna längs sjösystemen. Både fram och tillbaka eftersom husbilen varit med. Det är endast sträckan runt norra Vättern som inte har blivit av och den känns som det kvittar med tanke på trafiken.
En cykeltur längs kanalen vart det även denna dag, 14,4 km tur o retur Sjötorp. Där inhandlades rökt Vänersik och en romsås som vi sedan avnjöt utanför husbilen på kajkanten i Lyrestad.
Solnedgång över havet vid Norrebrohamn.
Nästa dag den 7 juli övernattade vi vid Norrebrohamn söder om Båstad, på en parkeringsplats och fick denna underbara utsikt vid vår lilla kvällsmåltid.
Tidigare under dagen hade vi passat på att väga bilen, vid avtagsvägen till Torsö strax före Mariestad, drygt 100 kg tillgodo vid full packning, skönt att inte starta med överlast. Efter att vi stannat till vid Jula i Skara, för ytterligare komplettering fortsatte vi till Borås där jag hälsade på en gammal bekant. Vidare till Falkenberg där vi passade på att smaka Sveriges godaste ”korvkioskmos” det vill säga en mosbricka med korv, hos Torggrillen.
Nästa dags morgon styr vi kosan mot Malmö. Först vänder vi och kör tillbaka in till Båstad för att ta en titt på Willab Gardens utställning, drömmer om ett nytt uterum därhemma. Men vad ska vi med nytt uterum till som sitter under husbilens markis på alla möjliga underbara platser. Nästa stopp blir Helsingborg för att växla till oss lite Danska kronor och handla lite ätbart. Frammåt eftermiddagen når vi Limhamn strax utanför Malmö där vi tänker övernatta.
Ställplats Limhamns småbåtshamn
Här har vi en hänförande utsikt över Öresund och cykelavstånd in till Malmö centrum. Innan dagen var slut hann vi med en cykeltur in till Malmö och tittade bland annat på Turning Torso och stadsdelarna runtomkring.
Ny stadsdel med utsikt över Öresund och Turning Torso i bakgrunden.
Leif o Berit vid en av våra trivsamma gemensamma måltider i kvällssolen.
Vi träffade Leif o Berit från Solna som var på väg till Frankrike och vi hade några trevliga dagar tillsammans, med god mat o dryck samt cykelturer in till Malmö. Tror det var årets varmaste dagar så vi till och med badade ett par gånger.
Utsikt över Öresund med bron till vänster i bild
Ny dag söndagen den 11 juli, nu kändes det skönt att åter vara på väg efter att vi varit på samma plats i tre nätter. Efter bara några kilometer så var vi uppe på Öresundsbron för första gången i vårt liv. En mäktig upplevelse att köra den långa bron för att sedan dyka ner i tunneln, och så småningom nå Danska fastlandet.
Vi bestämmer oss för att susa förbi Köpenhamn och spara det till hemvägen. Åkte mot Hundested via Roskilde för att ta en sväng runt Själland. Siktet var inställt på övernattning där uppe på norra ön, men vi hittade ingen lämplig plats tog därför färjan över till Rörvig.
Så småningom hittade vi en plats vid Nyköbings småbåtshamn. Vi lyckades köra lite fel innan vi nådde hamnen och det var då Ingrid (hon som pratar i GPS:en) hävde ur sig något hon aldrig sagt vare sig förr eller senare ”ta fågelvägen till ……………..” vi skrattade gott för det lät verkligen som hon var desperat.
Detta var en av de lugnaste platserna på denna jord, absolut ingenting hände och vi var dessutom de enda som hittat dit den natten. Kom mig inte ens för att ta fram kameran.
Nästa dag åker vi ner och tar Stora Bält bron över till Fyn förbi Odense innan vi slår läger i Middelfart strax före brofästet till Lilla Bält bron. En fin liten ställplats med små egna tomter som är inramade av häckar. Vi tar en liten cykeltur in till centrum för att inhandla smarriga danska wienerbröd, vilka vi sedan hinner njuta av ute på vår ”egen lilla tomt” innan ett hejdundrades åskväder brakar loss. Då ser vi hur våra grannar tittar rakt upp i skyn och vi upptäcker att hela ställplatsen, som nu är fullbelagd ligger under en jättestor kraftledning. Kändes inte helt bra, men inget konstigt hände.
Tidigt nästa dags morgon den 13 juli drar vi vidare över Lilla Bält och kör sedan hela vägen upp till Fredrikshavn där vi hittar en bra ställplats vid marinan.
Ställplats Fredrikshavn Marina
Här stannar vi två nätter och besöker centrum ett par gånger för att shoppa och äta lite gott. Passade också på att bara sitta i solen och njuta medan vi tittade på färjorna som kom och gick, tillsammans med lastfartyg och fritidsbåtar.
Torsdagen den 15 juli är det dax att åka vidare upp till Skagen, där vi först shoppar lite och naturligtvis köper vi även lite delikatesser bland annat Skagenröra i en liten fiskbod.
Jyllands nordligaste udde där Kattegatt möter Skagerrak.
Vi åker sedan ut till sanddynerna för att beträda Danmarks nordligaste udde. Där fick vi uppleva något väldigt positivt som husbilsåkare. En parkeringsvakt lyfte undan en avspärrning och vinkade in oss på en särskild del av parkeringen som var avsedd endast för husbilar. Mycket bra ordnat som ger många pluspoäng.
Massor av människor tog sig ut på sanddynorna både till fots och med ”Sandormen”. Vi promenerade dit och fick på så vis motion även denna dag.
Vi styr sedan mot västkusten och vänder söderut igen till Lökken.
Jag poserar framför husbilen efter badet.
I Lökken går det bra att köra ut på stranden med husbilen. En härlig känsla att bara kliva ut i sanden och hoppa i det svalkande havet. Tyvärr blåste det lite kallt och var massor av Maneter i vattnet, så det vart ett snabbt avklarat bad.
Första tanken var att stanna kvar och övernatta på stranden men med tanke på att det inte var så badvänlig dag fortsatte vi söderut efter att suttit på stranden en stund.
I Skive stannade vi till och övernattade på en parkering, för att nästa dag fortsätta söderut. Vi åkte den mycket vackra kuststräckan genom Hvide Sande förbi Esbjerg för att mot kvällningen nå den lilla vackra staden Ribe där vi hittade en fin ställplats strax utanför centrum. Här stannade vi två nätter för att hinna turista en hel dag i den vackra och mysiga lilla staden.
Ställplatsen i Glückestadt belägen i hamnen ute vid fyren och utsikt över Elbe.
Den 18 juli, vi satte nu kurs mot Tönder och tyska gränsen vidare mot Husum. Så småningom nådde vi fram till Glückestadt där det fanns en gratis ställplats ute på en pir vid hamnen. Vår granne var en Tysk sjöman som kunde ett par ord svenska och vi pratade en hel del fick bland annat tips om plats utanför Hamburg. Vi promenerade in till centrum och hittade en mysig restaurang.
Containerfartyg bakom en ö i Elbe
Från vår plats på piren kunde vi se containerfartyg och pråmar passera tillsammans med fritidsbåtar.
Solnedgång bakom den lilla ön i Elbe.
Även denna första kväll på Tysk mark kunde vi njuta av en vacker solnedgång. Vi var nu fast beslutna att fortsätta till den stora staden Hamburg för att titta på ett för mig lockande utflyktsmål.
Nästa morgon ställer vi in GPS:n på Vedel, en förstad till Hamburg därifrån ska vi sedan göra utflykter in till Hamburg per tåg, vilket är en resa på mindre än en halvtimme enligt vår granne på piren. Ställplatsen i Vedel har tidigare varit gratis men nu kom en man och ville ha 6 EUR, de hade börjat ta betalt under högsäsong.
Vi tar en cyckeltur in till centrum och kollar in stationen, men fattar inte riktigt hur det ska gå till, då perrongen är avspärrad. Kvinnan i kiosken bredvid pratar bara tyska, vi fattar noll. Nåväl vi lyckas i alla fall få en utmärkt måltid på en närbelägen restaurang.
Tillbaka vid ställplatsen kommer vi i samspråk med en tysk som pratar flytande engelska och skryter med att han kan även franska, spanska och italienska flytande. Denne vänliga herre erbjuder sig att följa med till stationen för att reda ut hur läget är, för han tänkte också bege sig in till storstaden dagen därpå. Det visar sig att det pågår banarbete, så tåget är ersatt av bussar första sträckan in till Blankenese. Nu har vi både avgångstider och biljetter inför nästa dag ordnade.
Detta är S-Ban tåget som tog oss till baka från Hamburg på kvällen.
Tisdagen den 20 juli tar vi så bussen från Vedel mot Blankenese och därifrån S-Ban in till centrum av Hamburg. Med kartan i högsta hugg letar vi oss gående fram till målet Miniatur Wunderland utan problem.
Inuti denna gamla tegelbyggnad döljer sig världens största modelljärnväg.
När vi kommer in visar det sig att väntetiden till nästa insläpp är ca en timma. Vi köper ändå biljetter och ställer oss i kö, under tiden vi köar går personal runt och bjuder på förfriskningar, vilken service. När vi blir insläppta i härligheten känner jag mig som en liten pojke på julafton. Nu har ju jag ett visst litet intresse för modelltåg, men jag kan garantera att hit kan vilken vuxen som helst, utan täckmantel av barn bege sig och få full valuta för inträdet. Britta som inte har minsta intresse av miniatyrer var helt begeistrad, hon sa spontant vid flera tillfällen att hon var imponerad.
Vad sägs om ca 1200 kvm modelltåg och annat i skala H0 som hela tiden utökas och planeras vara över 1800 kvm år 2014. Flera hundratusen små figurer, ca 1000 tåg som kör runt i 7-8 teman/länder. Klicka här för faktablad. Här kan du se livesändningar, video, foton mm. från anläggningen.
En bild från det första Tema/Land som byggdes föreställande Schweiz.
I ett tema fanns Sverige representerat, med bland annat Icehotellet i Kiruna.
Färja som åker omkring i riktigt vatten, vilket höjs o sänks för att simulera ebb o flod.
Från detta kontrollrum styrs och övervakas hela anläggningen.
Inte bara tåg även långtradare kör omkring med gods.
Ständig utbyggnad sker. Här planteras träd på en ny modul.
Vi tillbringar en stor del av dagen med att studera denna fantastiska skapelse. Här finns en restaurang med hyfsad mat så vi fick oss lite lunch för att kunna stanna några timmar till. Den måttligt intresserade klarar sig säkert med 2-3 timmars besök, beräkna en halv dag allt som allt om ni tänker göra ett besök och studera information här i förväg Miniatur Wunderland.
Frammåt eftermiddagen kände vi oss nöjda och återvände med tåget tillbaka till ställplatsen och husbilen.
Nästa dag tog vi återigen tåget in till centrala Hamburg denna gång för att shoppa i de exklusiva affärerna.
Dagen var varm ca +33 grader, så det vart många törstsläckare på uteserveringar.
Fördelen med en kort bil är att det går lika bra att parkera på tvären om P-rutan är för kort.
Vi stannade hela dagen på affärsgatorna och avslutade med en pizza på en mysig uteservering. Åter på ställplatsen så kom det lite regn på natten, vilket var otroligt uppfriskande efter de varma dagarna.
Ny dag 22 juli nu hade vi fått nog av Wedel och Hamburg för denna gång och bestämde oss för att åka vidare. Vi hade funderingar på att göra en sväng till Holland men kom fram till att tiden skulle bli knapp så det får bli nästa resa. Vi vände därför norrut mot Lübeck.
Efter lite kringelkrokar nådde vi Lübeck på eftermiddagen och slog läger på ställpatsen vid St. Gertrud Sportpalatz, vi cyklade sedan in till centrum för en liten stadsvandring och en öl.
Vi återvände in till centrum dagen därpå för lite shopping och en fika på förmiddagen. Åter på ställplatsen beslutade vi att dra vidare på grund av att det kändes instängt och ingen utsikt.
Färden gick till Travemünde där vi hittade en bra och trevlig plats i fiskehamnen. Vi hade turen och fick en av de få platserna närmast kajen med fin utsikt över alla färjor på andra sidan och fiskekajen. Bara några hundra meter in till den långa affärsgatan och alla restauranger. Här trivdes vi bra och planerade för att stanna ytterligare en natt. Tyvärr vart vi lite besvikna när det visade sig att den plats vi stod på bara fick användas en natt, så vi var tvugna att flytta på oss.
Vi lämnade därför Lübeck och åkte till Kiel där vi hittade en plats hos wohnmobil-stellplatz-kiel.de inte första parkett men helt okey.
Containerfartyg på väg in i slussen vid Keilkanalen.
Vi tittade på båtarna en stund för att sedan ta en cykeltur de 6 kilometrarna in till centrum. Flanerade en stund på shoppinggatan. Åter på ställplatsen träffade vi ett trevligt par från Karlstad, Astrid o Rolf. Vi satt och språkade hela kvällen om husbilar och resor, samtidigt som vi kollade båtarna som passerade förbi i en strid ström.
Dagen därpå var det tänkt att vi skulle åka vidare mot Dannmark, men när det vart en plats ledig på första parkett bredvid Karlstadsparet, bestämde vi oss för att stanna en natt till. Vi umgicks i stort sett hela dagen medan vi kollade in omgivningarna och spanade på båtar.
Inte bara lastbåtar, här en gammal Hjulångare på söndagsutflykt.
Kryssningsfartyg på väg ut från Kiel.
Måndag den 27 juli är det åter dax för uppbrott. De nyfunna vännerna från Karlstad har nu bestämt sig för att avboka sin färjebiljett och slå följe med oss landvägen till Köpenhamn. Första stopp Scandinavian park utanför Flensburg för att bunkra dricka innan vi passerar gränsen till Danmark. Vi finner nattläger i den lilla Danska staden Åbenrå på en liten ställplats i utkanten av stan. Efter att ha grillat och ätit, tar vi en sväng på stan men det visar sig att allt var stängt och helt folktomt på gator o torg.
Nästa dag fortsätter vi i lugn takt och når den lilla byn Skælskør som är en liten mysig stad med ställplats i hamnen. Vi avnjuter senare på kvällen en utomordentligt god plankstek på en uteservering i den varma sommarkvällen.
Onsdagen den 28 juli tar vi in på Vallö camping i Köge för att tvätta och dona. Nästa dag kollar vi in Köge bland annat. Det visar sig finnas bra tågförbindelser in till Köpenhamn så planen blir att följande dag ta tåget in till stora staden och låta husbilarna vara kvar på campingen.
Sill och potatis med lilla nubben, under Rolf o Astrids markis i Köge.
Följande dag har himlens portar öppnat sig och regnet vräker ner, prognosen förutspår att dagen ska fortsätta vara våt. Detta innebär att vi skjuter upp Köpenhamnsbesöket en dag och tillbringar i stort sett hela dagen med bokläsning och småpyssel inne i husbilarna.
Efter att ha upplevt en hel dags regn för första gången denna resa är det skönt när solen tittar fram och vi kan ta tåget in till Köpenhamn tidig förmiddag lördag den 31 juli.
Levande vattensprutande fontän på ströget i Köpenhamn.
Rolig gubbe spatserar i folkvimlet på ströget.
Trångt om saligheten i Nyhavn.
Vi flanerade bland utklädda gubbar och levande fontäner, samt massor av folk på ströget i Köpenhamn en stor del av dagen. Naturligtvis vilade vi benen mellan varven vid något lämpligt vattenhål.
Lite senare på dagen var det dax för ett besök på Tivoli.
Vad är det denna trio spanar på med sådant intresse?…
… tittar de på människorna som snurrar i slänggungorna högt uppe i skyn eller…
… de som skrikande susar förbi i den vindlande bergodalbanan.
Senare på kvällen hinner vi avnjuta en liten avskedsmåltid på en restaurang innan vi tar tåget tillbaka till campingen i Köge. Dagen därpå är det nämligen tänkt att våra vägar skall skiljas åt när vi ska återvända till svenska sidan av sundet.
Söndagen den 1 augusti lämnar vi Köge och sätter kurs mot Malmö via Öresundsbron. Astrid o Rolf tar färjan via Helsingör – Helsingborg och tänkte sedan övernatta i Höganäs. Vi åker till Limhamn för att leta ett tanklock som vi tappade där på nervägen, men inte fanns det kvar. Det kändes lite tomt och ensamt nu när vi var vana att ha sällskap, vi hade ju åkt i följe i 8 dagar.
Vi bestämmer oss för att åka mot Falkenberg och övernatta där, under resans gång pratar vi om att göra ett studiebesök på GK:s i Ullared följande dag, Britta hade aldrig varit där och mitt senaste besök var för ca 20 år sedan.
När vi svänger av mot Falkenberg ringer Karlstadsborna och säger att de ändrat sina planer och nu var på väg till Ullared, de befann sig nu strax söder om Falkenberg. Så föll det sig att vi åter en gång återförenades och provianterade lite livsmedel på ICA. Därefter bestämde vi oss för att slå följe upp till Ullared redan samma dag för att kunna hänga på låset när de öppnade. Campingen var överfull så vi fick plats på ställplatsen vid centrallagret.
Följande dag gick i shoppingens tecken med allt vad det innebär på ett sådant ställe, vi gubbar satt mestadels på ett café och fikade. När dagen var slut åkte Karlstadsborna vidare mot Hjo dit dom hade tänkt sig. Vi stannade en natt till i Ullared för att vila efter den ansträngande dagen.
Tisdagen den 3/8 startar vi den sista lilla etappen hem till Torshälla med endast ett litet stopp i Gränna.
Det vart totalt 29 dagar på resande fot och vi körde totalt ca 380 mil.
En sak är säker, det gav mersmak.
Jättebra tips och snygga foton 🙂 Håller på att kolla för fullt inför en liten minitripp med husbilen och 4 vuxna på 4 dagar med mysiga ställen i Danmark och Tyskland. Väninnan vill se vackra slott, men det kanske är skralt med dom i norra Tyskland 🙂
Hej husbilsvänner…fick tips om denna sida av en kompis..som såg vår bild. Vilken trevlig tid vi hade i Limhamn..väldigt fin sida med så klart fina bilder.
Hoppas att allt är bra med Er.
Leif å Berit i Solna