Husbilsresa till Kroatien hösten 2017

Vi startade från Torshälla måndagen den 28 augusti med sikte på Kroatien. Efter vägen besöktes även Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovenien och Italien. Här en länk till kartor över resvägen. Första etappen fick bli till Varberg, där vi träffade vännerna Ingegärd och Jan-Olof. Övernattning skedde i incheckningskön för att sedan ta färjan från Varberg till Grenå i Danmark klockan 07:00 på tisdagsmorgonen. Vi har åkt denna linje många gånger tidigare och tycker det är en bra start på resan söderut. Överfarten tar endast fyra och en halv timme. Ombord passar det bra att äta en härlig frukost, så finns det sysselsättning under resan. Därefter känns det för oss lagom att fortsätta till Flensburg för att handla lite på Scandinavian Park. Övernattningen skedde på deras parkering bland långtradare och några andra husbilar.

I Torshälla ligger den nya ställplatsen vid hamnen.

I Torshälla ligger den nya ställplatsen vid hamnen. Denna måndagsmorgon är det helt tomt när vi åker förbi.

Resans första lunchpaus sker i Lyrestad.

Resans första lunchpaus sker i Lyrestad på väg ner till Varberg.

Fikapaus på en rastplats i Danmark

Fikapaus på en rastplats i Danmark.

Tyskland

Från Flensburg fortsatte vi till Hamburg där ett besök på Miniatur Wunderland, världens största modelljärnväg var inplanerat. Egentligen hade vi bara planerat detta besök och att åka till Kroatien samt att vi skaffat en Easy Go+ för de Österrikiska betalvägarna. Det är ju det som är tjusningen med husbilslivet att inte behöva planera så mycket i förväg. Vi kommer fram till Hamburg i god tid och klarar oss utan några större trafikstockningar fram till Mixparking Fishmarkt, som var inlagd som mål i GPS:en. Härifrån var det sedan ca 30 minuters gångväg till Miniatur Wunderland. Koordinater och beskrivningar hittar du i appen Campercontakt eller direkt på deras hemsida, detta gäller nästan alla ställplatser i denna berättelse. Campingar är i de flesta fall från Acsikortets katalog med app. Några av de Tyska ställplatserna finns i BordAtlas. Observera att det är vad som gällde hösten 2017.

Mixparking Fishmarkt fick bli vår parkering och övernattingsplats.

Mixparking Fishmarkt fick bli vår parkering och övernattingsplats i Hamburg.

Huset där anläggningen finns. Den totala lokalytan är 7000 kvm.

Huset där anläggningen finns. Den totala lokalytan är 7000 kvm.

Vältrafikerad gata på en liten del av den 1490 kvm stora anläggningen.

Vältrafikerad gata på en liten del av den 1490 kvm stora anläggningen.

Vid en närmare titt på bilden så syns Pippi Långstrump lyfta sin häst.

Vid en närmare titt på bilden från den Scandinaviska delen så syns Pippi Långstrump lyfta sin häst.

Här hittar du en undersida med fler bilder från vårt besök på denna enorma modelljärnväg som är så mycket mera än bara modelltåg. Det finns bland annat ca 260000 figurer, 1040 lok, 10000 vagnar, 4110 byggnader, 9250 bilar och 50 datorer för att reglera allt.

Var 15:e minut blir det natt.

Var 15:e minut blir det natt. Antalet belysningar är 385000.

Ett tips är att boka biljetter till en vald tid via webben före besöket då väntetiderna annars kan bli långa för att få komma in. Visserligen är det välordnat med möjligheter att fika eller äta under väntetiden. Här en länk till deras hemsida där det också är välförsett med all information som behövs för att hitta dit.

Det smakar bra med en öl efter besöket på Miniature Wonderland. Termometern visade på +28°.

Det smakar bra med en öl efter besöket på Miniatur Wunderland. Termometern visade på +28°.

På vägen mellan parkeringen och Miniature Wunderland i Hamburg passerar vi den Gamla Elbetunneln från 1911, som intressant nog har hissar vid landanslutningarna!

På vägen mellan parkeringen och Miniatur Wunderland i Hamburg passerar vi den Gamla Elbetunneln från 1911, som intressant nog har hissar vid landanslutningarna!

In och utfart till/från hissarna i den gamla Elbetunneln.

In och utfart till/från hissarna i den gamla Elbetunneln.

Dagen därpå lämnar vi Hamburg och fortsätter ca 21 mil till den lilla staden Kyritz där det finns en gratis ställplats mitt i byn. Här stannar vi i två nätter  och ägnar bland annat lite tid åt att leta Geocacher.

Ställplatsen i Kyritz är centralt belägen vid en park.

Ställplatsen i Kyritz är centralt belägen vid en park.

Apoteket i Kyritz.

Apoteket i Kyritz.

Banken finns i detta fina gamla hus.

Banken finns i detta fina gamla hus vid torget i Kyritz.

Efter ett par lugna men trevliga dagar i Kyritz fortsätter färden mot Dresden.

Dresden

Här blir det också två nätter först på en tråkig parkering med en massa vattensamlingar, Dresden Sachsenplatz, men sedan flyttar vi oss till en ställplats där vi stått en gång tidigare. Tiden ägnas åt att gå runt och titta på staden. Dresden ligger på båda sidorna av floden Elbe och är med sina drygt 540000 innevånare Tysklands 12:e största stad.

Wohnmobilstellplatz Am Blüherpark som vi flyttade till andra natten. Bilden är från 2012.

Wohnmobilstellplatz Am Blüherpark som vi flyttade till andra natten. Bilden är från 2012.

Zwinger i Dresden var en del av kurfurstepalatset och uppfördes 1718-1728

Zwinger i Dresden var en del av kurfurstepalatset och uppfördes 1718-1728.

Den Gyllene Ryttaren anses vara det mest kända monumentet i Dresden.

Den Gyllene Ryttaren anses vara det mest kända monumentet i Dresden.

Många pampiga byggnader i Dresden är svarta av luftföroreningar

Många pampiga byggnader i Dresden är svarta av luftföroreningar. Vilket ger en skarp kontrast till de många förgyllda figurerna som syns på taken.

En förgylld figur i närbild.

En förgylld figur i närbild.

Tjeckien

Nu bestämmer vi oss för att ta vägen via Tjeckien när gränsen ligger så nära. GPS:n ställs in på en Camping i Prag och planen är att införskaffa en elektronisk dosa vid gräsen så att betalvägar inte ska vålla några bekymmer. Eftersom vi båda har bil som väger mer än 3,5 ton duger det inte att köpa ett klistermärke, utan det är kilometeravgift som gäller. Direkt efter sista avfarten i Tyskland dyker det upp en parkering med en skylt som förkunnar att här finns ett kontor som administrerar Tjeckiska motorvägsavgifter. Efter lite om och men får vi ut varsin dosa som ska placeras i framrutan enligt bifogade instruktioner. Bilens registreringsbevis var tvunget att visas upp i original och en blankett skulle fyllas i. För dosan betalades en deposition motsvarade ca 580 Skr och den beräknade kilometeravgiften ca 373 Skr. Kilometeravgiften är olika beroende på antal axlar och motorns miljöklass. Efter gränsen pep det i dosan när en betalpunkt passerades.

Caravan Camping

Caravan Camping, Císařská louka 162, 150 00 Praha 5. Platsen är belägen på en halvö i floden.

När vi anlände till den utvalda campingen i Prag kom det några campinggäster rusande  och ville varna oss för att bo där eftersom det varit inbrott i en del fordon och tält natten före. Vi bestämde oss trots detta för att stanna eftersom sannolikheten för upprepning var liten. Denna camping ligger vackert på en halvö i floden Moldau som flyter genom Prag. ca 200 meter från campingen går en liten färja över till andra sidan där en spårvagn trafikerar de ca 3 kilometrarna in till centrum. Biljett köps på färjan och gäller sedan även för spårvagnen.

Den lilla färjan tog bara 11 passagerare, vilket vållade en del kaos i rusningstrafik.

Den lilla färjan tog bara 11 passagerare, vilket vållade en del kaos i rusningstrafik.

Prag är en vacker stad med alla broar.

Prag är en vacker stad med alla broar.

Pragborgen

Pragborgen

Sankt Vitus-katedralen

Sankt Vitus-katedralen är belägen innanför Pragborgen.

Vaktposter vid en av ingångarna till Pragborgen.

Vaktposter vid en av ingångarna till Pragborgen.

I Prag finns mycket spännande att upptäcka.

I Prag finns mycket spännande att upptäcka. Den här ljusreglerade gränden leder ner till en restaurang.

Från restaurangen hade vi den här fina utsikten över den berömda Karlsbron

Från restaurangen hade vi den här fina utsikten över den berömda Karlsbron.

Brovalv

Brovalv

Utsikt från Karlsbron.

Utsikt från Karlsbron.

Mängder av mysiga restauranger och cafeér.

Mängder av mysiga restauranger och cafeér.

Vid gamla stadens torg finns ett medeltida astronomiskt ur.

Vid gamla stadens torg finns ett medeltida astronomiskt ur.

Det finns mängder med gamla byggnader, många av dem har vackra väggmålningar. Prag har världens bäst bevarade och varierande samlingar av arkitektur.

Det finns mängder med gamla byggnader, många av dem har vackra väggmålningar. Prag har världens bäst bevarade och varierande samlingar av arkitektur.

Kvällsutsikten från campingen.

Kvällsutsikten från campingen.

Prag är en mycket sevärd stad och finns med på Unescos världsarvslista sedan 1992. Trots att mycket återstår att se åker vi vidare efter 2 dagar i denna vackra stad.

Österrike

Nästa mål är Wien en sträcka på ca 32 mil på betalvägar. Vid gränsen hittar vi en bensinstation där det går att lämna tillbaka kilometerdosan för de Tjeckiska vägarna. Inga konstigheter dosan lämnas in och de återför depositionen (minus en liten administrationsavgift på 30 Skr) och resterande förutbetalt belopp till betalkortet. Total kostnad för körning i Tjeckien vart 189 Skr, för oss med Euro 5 motor och två axlar. För Österrike hade vi ju skaffat Easygo+, en precis likadan dosa, genom förhandsbeställning. Den kan användas så länge vi har bilen kvar. Nya betalkort osv sköts genom att logga in via internet hur smidigt som helst. När en betalstation passeras hörs ett pip och rätt belopp dras sedan en gång per dag direkt från kopplat betalkort. Dosan ska sitta i framrutan enligt anvisningar.

Reisemobil Stellplatz Wien har ett bra läge nära tunnelbanestation, restauranger och affärer.

Reisemobil Stellplatz Wien har ett bra läge nära tunnelbanestation, restauranger och affärer.

Vi tar in på Reisemobil Stellplatz Wien som är ganska stor med 188 platser, men ändå familjär med trevlig personal. Härifrån är det bara några hundra meter till tunnelbanestationen. Biljetter köps i automat på stationen och tågen in till centrum (12 km) av Wien går ofta. Det blir här två dagar med en tur in till centrum båda dagarna.

Karlskirche är en av de mest enastående barockkyrkorna norr om Alperna.

Karlskirche är en av de mest enastående barockkyrkorna norr om Alperna.

Albertina är ett statligt konstmuseum i Wiens innerstad. Museets samling av grafik och bildkonst är en av världens största.

Albertina är ett statligt konstmuseum i Wiens innerstad. Museets samling av grafik och bildkonst är en av världens största.

Wiener Musikverein.

Wiener Musikverein som anses ha en av världens vackraste och akustiskt mest tilltalande konsertsalar. Sedan 1939 har det blivit tradition att Wienerfilharmonikerna här ger sin välkända Nyårskonsert.

Utsikt från bron över Donaukanalen vid Schwedenplatz.

Utsikt från bron över Donaukanalen vid Schwedenplatz.

Hofburgpalatset

Huvudingången till Hofburgpalatset som innehåller bland annat kapell, museer, kejserliga biblioteket, skattkammaren, nationalbiblioteket, nationalteatern och Spanska ridskolan.

Spanska ridskolans stallgård.

Spanska ridskolans stallgård.

En Lipizzanerhäst tittar ut genom stalldörren.

En Lipizzanerhäst tittar ut genom stalldörren.

Den 9:e september fortsätter resan mot Graz där vi tänker oss en övernattning på Reisemobil-Stellplatz Graz. Som sedan visar sig bli två. Vi hinner se oss om lite i ställplatsens omgivningar första dagen och eftersom solen skiner och det är varmt och skönt, plockas grillen fram. Nästa dag tar vi en cykeltur ca 10 km in till centrum av Graz. Tyvärr öser regnet ner denna dag men med regnkläder funkar det också.

Reisemobil-Stellplatz Graz med 160 platser.

Reisemobil-Stellplatz Graz med 160 platser. Här finns bra kapacitet för tömning av gråvatten mm.

Utsikt från kyrkan strax bakom ställplatsen.

Utsikt från kyrkan strax bakom ställplatsen.

Hauptplatz Graz

Hauptplatz Graz

Stiegenkirche och Slotsbergets berömda klocktorn.

Klocktornet uppe på Slottsberget.

Klocktornet uppe på Slottsberget.

Klocktornet uppe på Slottsberget.

Det annorlunda konstmuseét i Graz dominerar.

Konstmuseét sticker fram på en bakgata i centrum.

Konstmuseét sticker fram på en bakgata i centrum.

En kontrast till det moderna är denna vackra träfasad på ett bageri.

En kontrast till det moderna är denna vackra träfasad på ett bageri.

Graz som är Österrikes näst största stad med sina 320000 innevånare fick bli vårt sista stopp i  detta land. När färden går vidare mot Kroatien blir det via Slovenien som vi når genom att först passera Karawankentunneln. Det är en 7 864 meter lång tunnel, med mötande trafik som är avgiftsbelagd.
Om vi summerar motorvägsavgifterna för de tre sträckor vi körde i Österrike blir totalen 1150 Skr.

Slovenien

Vårt mål för dagen var det vackra Bled i Slovenien, bara några mil från Österrikiska gränsen. Regnet har vräkt ner hela dagen idag liksom igår och det innebär att Camping Bled är ganska lerig på många platser men efter lite letande finner vi någorlunda torra platser. Dagens körsträcka var endast 215 km hit från Graz men på grund av vädret så blir det inomhusaktiviteter som gäller resten av dagen.

Camping Bled, där ACSI kortet gäller.

Vi hittade en plats på den högsta avsatsen på Camping Bled, där ACSI kortet gäller.

Campingen ligger vackert vid en sjö med badstrand.

Campingen ligger vackert vid en sjö med badstrand.

Från det höga berget bakom campingen är det en härlig utsikt.

Från det höga berget bakom campingen är det en härlig utsikt.

Efter den ganska jobbiga klättringen uppför berget vart vi belönade med den här utsikten.

Efter den ganska jobbiga klättringen uppför berget vart vi belönade med den här utsikten.

En bild utan människor som stör förgrunden. På andra sidan sjön syns Bled och på ön den lilla kyrkan.

En bild utan människor som stör förgrunden. På andra sidan sjön syns Bled och på ön den lilla kyrkan.

Med livet som insats lyckades jag fånga en bild på campingen uppifrån berget.

Med livet som insats lyckades jag fånga en bild på campingen uppifrån berget.

En tur på drygt 6 km bjuder på en hel del vackra vyer. Efter ungefär halva vägen ligger Bled med restauranger.

En tur på drygt 6 km runt sjön, bjuder på många vackra vyer. Efter ungefär halva vägen ligger Bled med restauranger och cafeér.

Här uppe ska det finnas en restaurang för de med stinna plånböcker berättade en ortsbo.

Här uppe ska det finnas en restaurang för de med stinna plånböcker berättade en ortsbo.

Efter regn kommer sol och vi fick en härlig dag vid Bledsjön. Bergsklättring på förmiddagen och en cykeltur runt sjön på eftermiddagen med ett fikastopp i Bled. Efter två nätter den 14 september åker vi vidare. Vi bestämde oss för att fortsätta på icke betalvägar och göra en övernattning strax före gränsen till Kroatien. Förbi Ljubljana var det mycket trafik och tog lång tid annars inga problem. Däremot hittar vi inte den utsedda övernattningsplatsen så vi fortsätter fram till Plitvicka i Kroatien som var det egentliga målet.

Kroatien

Vi når  Camping Korana efter ca 7,5 timmar och sista biten valde GPS:n en mycket smal väg där vi bland annat mötte en turistbuss. Detta innebar en hel del trasslande där bussen fick backa en lång bit och med en marginal på ett par centimeter lyckades vi så småningom mötas.

Camping Korana vid Plitvicka nationalpark är stor och rymmer ca 500 platser som är utspridda över ett stort område.

Camping Korana vid Plitvicka nationalpark är stor och rymmer ca 500 platser som är utspridda över ett stort område. Vi valde en liten asfaltplats på grund av regn.

Från Camping Korana går en gratisbuss till Nationalparken på morgonen och åter till campingen på eftermiddagen. Plitvicesjöarna är en nationalpark i Kroatien. Här har floden Korana format 16 insjöar längs ett mycket kalkrikt område. Mellan sjöarna finns det mängder av vattenfall. Vi tog bussen till parken följande dag och tillbringade hela dagen där i regnväder. Men tror att regnet förstärkte upplevelsen åt det positiva hållet. Hur som helst vill jag rekommendera ett besök här.

Här finns mängder av små vattenfall.

Här finns mängder av små vattenfall.

Stora vattenall.

Stora vattenall.

Mellanstora vattenfall.

Mellanstora vattenfall.

Vattnet forsar fram lite varstans.

Vattnet forsar fram lite varstans.

Bilder granskas på plats.

Ingegärd, Jan och Britta granskar en bild. Vi hade lätt duggregn hela dagen.

En sträcka över en lite större sjö trafikeras med båtar.

En sträcka över en lite större sjö trafikeras med båtar.

Stämningsfulla platser bildas av vattenfall och lövverket samt vassruggar.

Stämningsfulla platser bildas av vattenfall och lövverket samt vassruggar.

Zadar

Efter gårdagens naturupplevelser åker vi så vidare ut mot kusten i Kroatien, närmare bestämt till Zadar. Där söker vi upp  Autokamp Borik som är en camping där ACSI kortet gäller och den ligger bara ca 3 km från centrum. Här finns en egen badstrand och bra bussförbindelser om man inte vill cykla eller gå. Servicehusen är väldigt slitna men renovering lär ska vara på gång.
Nu skiner solen och termometern visar 25 grader varmt i skuggan. En dag cyklar vi in till centrum och tittar på den mysiga gamla staden. Nästa dag blir det strandpromenad och strandhäng med bad.

Autokamp Borik har stora öppna ytor så här i lågsäsong.

Autokamp Borik har stora öppna ytor så här i lågsäsong. Närmare stranden där platserna hade ett högre pris var det däremot trångt.

På väg in mot centrum får man en fin utsikt mot själva centrumkärnan av Zadar.

På väg in mot centrum får man en fin utsikt mot själva centrumkärnan av Zadar.

På väg in till gamla stadens centrum.

På väg in till gamla stadens centrum.

Kyrkan mitt i centrum.

Kyrkan mitt i centrum.

Havsorgeln är en arkitektoniskt konstinstallation i Zadar Kroatien. I trapporna till en av bryggorna har man låtit bygga in ett experimentellt musikinstrument.

Havsorgeln är en arkitektoniskt konstinstallation i Zadar. I trapporna till en av bryggorna har man låtit bygga in ett experimentellt musikinstrument.

Hälsning till Solen är en arkitektonisk konstinstallation i Zadar, Kroatien.

Hälsning till Solen är en arkitektonisk konstinstallation i Zadar, Kroatien.

En lite enklare utsmycking av strandpromenaden.

En lite enklare utsmycking av strandpromenaden.

På väg ut från gamla staden i Zadar.

På väg ut från gamla staden i Zadar.

Split

Efter tre nätter i Zadar fortsätter vi 165 km söderut i Kroatien till Split. När vi kommer fram till Camping Stobrec Split vid kl 11.30 är det redan fullbelagt men efter att ha väntat en halvtimme blir en plats ledig. Vi får tränga ihop oss med båda bilarna på samma plats, det gick bra för en natt och nästa dag ordnades varsin plats åt oss. På eftermiddagen utforskar vi omgivningarna där campingen ligger och nästa dag tar vi bussen in till Split där vi vandrar runt i regn och lite kyligt väder. De två följande dagarna skiner solen igen och det blir till att slappa på stranden båda dagarna. På kvällarna promenad och utemat på restauranger i omgivningen.

Camping Stobrec Split liger i direkt anslutning till stranden och campingtomterna är väl tilltagna.

Camping Stobrec Split ligger i direkt anslutning till stranden och campingtomterna är väl tilltagna.

Från campingen kan man se de svarta områdena uppe i berget som eldhärjades tidigare i somras.

Från campingen kan man se de svarta områdena uppe i berget som eldhärjades tidigare i somras.

Vid hamnen i Split finns en lång bred boulevard fylld med restauranger och cafeér.

Vid hamnen i Split finns en lång bred boulevard fylld med restauranger och cafeér.

Republikens torg i centrala Split är på tre sidor omgivet av byggnader i nyrenässansstil. Den södra sidan öppnar sig mot Adriatiska havet.

Republikens torg i centrala Split är på tre sidor omgivet av byggnader i nyrenässansstil. Den södra sidan öppnar sig mot Adriatiska havet.

I centrum av Split finns många gamla byggnader och gränder.

I centrum av Split finns många gamla byggnader och gränder.

Katedralen i Split Kroatien.

Katedralen i Split Kroatien.

Det lilla torget vid Diocletian's Palace kryllar av turister.

Det lilla torget vid Diocletian’s Palace kryllar av turister.

Diocletian's Palace

Varje dag kl 12 hålls ett litet spektakel för turisterna vid Diocletian’s Palace.

Diocletian's Palace

Under Diocletian’s Palace döljer sig denna galleria med mängder av små turistshoppar.

En av alla butiker.

En av alla butiker.

Nu vänder vi norrut

Efter några dagar i Split vänder vi norrut igen den 23 september. Liksom på nervägen från Zadar följer vi den vackra kustvägen, men nu är siktet inställt på Paklenica några mil norr om Zadar. Där vi sett ut en liten ställplats/camping vid stranden som heter  Paklenica National Park. De tyckte våra bilar var i längsta laget eftersom de hade en gräns på max 7 meters längd. Våra var 7,40, men vi fick ändå köra in, kanske på grund av lågsäsong. Väl på plats kunde vi njuta av den vackra eftermiddagen med sol och värme. Det vart en promenad i omgivningarna och fram på kvällen lite grillat i solnedgången.

Utsikt vid fikapaus.

Utsikt vid fikapaus.

Ställplats Paklenica National Park ligger direkt vid stranden.

Ställplats Paklenica National Park ligger direkt vid stranden.

Ställplatsen sedd från strandpromenaden.

Ställplatsen sedd från strandpromenaden.

Strandpromenaden och det lilla centrumet i Paklenica.

Strandpromenaden och det lilla centrumet i Paklenica.

En paus i skuggan på promenaden i Paklenica.

En paus i skuggan på promenaden i Paklenica.

Färden fortsätter i regn direkt nästa morgon till Senj som är dagens mål, en tur på endast 11 mil. I Senj finns en ställplats, Autokamp Skver som ligger direkt vid strandkanten. Det här är säkert en fin plats när vädret är någorlunda, men regnet bara öser ner och vinden är hård. Det lockar inte alls till att gå ut för att utforska omgivningarna. Dessutom fortsätter det regna även nästa dag, så därför fortsätter vi direkt vidare mot norr trots att tanken var att stanna här ett par nätter.

Utsikt inifrån bilen mot restaurangen på Autokamp Skver.

Utsikt inifrån bilen mot restaurangen på Autokamp Skver.

Utsikt åt andra hållet, mot norr.

Utsikt åt andra hållet från bilen, mot norr.

Vi fortsätter således vidare i regn och målet är Pula, där tar vi in på Camping Village Stoja som är med i ACSI. Det här är en stor camping som stänger för säsongen några dagar senare den 2/10. Härifrån tog vi buss in till Pula följande dag, för att kolla in stan.

Utsikt längs vägen mot Pula.

Utsikt längs vägen mot Pula.

På Camping Village Stoja hittade vi bara skuggiga platser som var någorlunda torra efter allt regn.

Camping Village Stoja hittade vi bara skuggiga platser som var någorlunda torra efter allt regn.

Mot ett litet tillägg på avgiften gick det bra att stå här på klippkanten med solnedgången i havet som kvällsvy.

Mot ett litet tillägg på avgiften gick det bra att stå här på klippkanten med solnedgången i havet som kvällsvy.

En gammal port in till staden är bevarad.

En gammal port in till staden är bevarad.

Många mysiga uteserveringar i centrum av Pula.

Det finns många mysiga uteserveringar i centrum av Pula.

Här sitter James Joyce på Café Uliks.

Här sitter James Joyce på Café Uliks.

På väg mot Amfiteatern i Pula.

På väg mot Amfiteatern i Pula.

Amfiteatern.

Amfiteatern.

Läktarna inne i amfiteatern.

Läktarna inne i amfiteatern.

Utsikt mot havet genom teatern.

Utsikt mot havet genom teatern.

I denna skulpturpark finns bland annat Tito avgjuten i brons.

I denna skulpturpark finns bland annat Tito avgjuten i brons.

Vår sista stad att besöka i Kroatien denna gång blir Rovinj dit vi styr i full sol den 27 september. Färden dit från Pula är endast 5 mil och vi anländer till Camping Polari i god tid. Här har vägen nära campingen ändrats utan att gps kartorna uppdaterats. Kör efter vägskyltningen sista kilometrarna. På eftermiddagen kollar vi in campingen och plockar fram grillen för att ta vara på det vackra vädret. Tre fjärdedelar av sällskapet passar dessutom på att bada, vilket visade sig bli resans sista dopp i Kroatien.
Nästa dag gjorde vi en tur per cykel 4 km in till Rovinj och strosade runt för att insupa atmosfären, åt lunch, fikade, och hade det allmänt trevligt.

Våra platser på Camping Polari.

Våra platser på Camping Polari i Rovinj.

På Camping Polari finns det även platser med detta underbara lge mot en liten tilläggskostnad.

Camping Polari finns det även platser med detta underbara läge mot en liten tilläggskostnad.

Rovinj en vacker och mysig stad.

Rovinj är en vacker och mysig stad.

Tornklockan på stora torget byggdes på 1700 talet.

Tornklockan på stora torget byggdes på 1700 talet.

Porten till gamla staden i Rovinj.

Porten till gamla staden i Rovinj.

En uteservering på en öppen plats i en gränd.

En uteservering på en öppen plats i en gränd.

Gå genom denna port och du finner en restaurang med havsutsikt.

Gå genom denna port och du finner en restaurang med havsutsikt.

Gränden leder upp till kyrkan.

Gränden leder upp till kyrkan.

Gamla stadsdelarna i Rovinj.

Gamla stadsdelarna i Rovinj.

Underbart är kort, så den 30 september lämnar vi Kroatien och åker genom Slovenien ännu en gång men denna gång mot Italien och Trieste.

Utsikt i Slovenien.

Utsikt i Slovenien.

Italien

Vi tar in på  Camping Mare Pineta Sistiana som är en ACSI camping. Promenad i omgivningarna och beundrar utsikten från campingen.

Camping Village Mare Pineta

Camping Village Mare Pineta

Utsikt över havet från campingen.

Utsikt över havet från campingen.

Utsikt från campingen över hanen.

Utsikt från campingen över hamnen.

Nästa morgon skiljs vi från våra vänner Ingegärd och Jan-Olof som vi har åkt tillsammans med i fem veckor. Dem åker norrut till Cortina för att påbörja hemresan och vi åker mot Venedig.

Venedig
Area Parking Alighieri, Punta Sabbioni.

Vi valde att ta in på ställplatsen Area Parking Alighieri, Punta Sabbioni.

Följande dag åker vi båt över till Venedig. Hamnen ligger ca en kilometer från ställplatsen och båtbiljetten gäller hela dagen även för båtturer inne i Venedig på kanalerna. Det går även att köpa flerdagarsbiljett. I området runt Punta Sabbioni finns flera ställplatser och campingar med bra bussförbindelser till hamnen.

Själva båtturen in till Venedig bjuder på många vackra vyer.

Själva båtturen in till Venedig bjuder på många vackra vyer.

Suckarnas bro.

Suckarnas bro.

Fullt med turister och Gondoler överallt.

Fullt med turister och Gondoler överallt.

Marcusplatsen

Marcusplatsen

Rialtobron som går över Canal Grande.

Rialtobron som går över Canal Grande.

Liten mysig restaurang med utsikt över en sidakanal och en liten bro.

Liten mysig restaurang med utsikt över en sidokanal och en liten bro.

Det fanns också ödsliga gränder som var som labyrinter. Svårt att hitta rätt väg när vi letade efter en Geocach.

Det fanns också ödsliga gränder som var som labyrinter. Svårt att hitta rätt väg när vi letade efter en Geocach.

Efter en heldag i Venedig, tog vi båten tillbaka till ställplatsen. Egentligen hade vi tänkt att återvända följande dag men väderprognosen lovade regn så det får bli en annan gång. Morgonen därpå den 3 oktober fortsätter vi mot vårt nästa mål i Italien som blir Peschiera del garda, vid Gardasjöns södra strand. I Italien körde vi icke betalvägar och då vart sträckan ca 22 mil. Tanken var att övernatta på en centralt belägen ACCICamping men där var det fullbelagt när vi anlände vid ca kl 14. Vi valde därför ställplatsen Area Camper Peschiera del Garda som också hade ett centrumnära läge och där fanns det plats.

Area Camper Peschiera del Garda med plats för ca 80 husbilar.

Area Camper Peschiera del Garda med plats för ca 80 husbilar.

Dimman låg tät över Gardasjön denna dag.

Dimman låg tät över Gardasjön denna dag.

Blomsterprydd bro över en av kanalerna.

Blomsterprydd bro över en av kanalerna.

Ponte dei Voltoni med sina vackra valv av terrakotta sträcker sig över Canale di Mezzo.

Ponte dei Voltoni med sina vackra valv av terrakotta sträcker sig över Canale di Mezzo.

Porta Verona från 1500 talet.

Porta Verona från 1500 talet.

Följande dag tog vi en cykeltur norrut till Lazise, en sträcka på ca 10 km efter en hårt trafikerad väg. Väl framme upptäckte vi att det var marknadsdag, vilket innebar att hela den pittoreska staden var belamrad med marknadsstånd. En liten besvikelse eftersom det var svårt att uppleva den rätta atmosfären. Nåväl var ju ändå trevligt med folkvimlet och att vädret var vackert så det kunde bli en fika i solen med vacker utsikt mitt i marknadskaoset. Hit återvänder vi troligen, vid nästa tur till Gardasjön och då kanske den centralt belägna campingen som vi såg. Tillbakavägen gick något lättare eftersom vi hittade en cykelväg på en liten bit av de 10 kilometrarna.

Vy över Lazise från söder på väg dit.

Vy över Lazise från söder på väg dit.

Så här vacker är den södra infarten till gamla staden.

Så här vacker är den södra infarten till gamla staden.

Innanför stadsmuren i Lazise.

Innanför stadsmuren i Lazise.

Gatuvimmel med cafeer och handel.

Gatuvimmel med cafeér och handel.

Marknadsstånd efter hela strandpromenaden.

Marknadsstånd efter hela strandpromenaden.

Utsikt över monument vid hamnen som hedrar soldater från första och andra världskriget.

Utsikt över monument vid hamnen, som hedrar soldater från första och andra världskriget.

Den lilla hamnbassängen i Lazise.

Den lilla hamnbassängen i Lazise.

Följande dag den 10 oktober lämnar vi Peschiera del garda för den här gången och åker vidare upp efter den östra sidan av sjön. Vi kommer iväg ganska tidigt och i den norra delen av sjön är det fantastiskt vackra vyer längs vägen med solbelysta bergssidor på den motsatta stranden. Efter ca 6 mil når vi fram till Riva del Garda i norra änden av Gardasjön och parkerar på ställplatsen Motorhome parking Riva del Garda.

Ett exempel på vy efter den östra sidan av Gardasjön.

Ett exempel på vy efter den östra sidan av Gardasjön.

Motorhome parking Riva del Garda betalas per timma och ligger bra till för ett besök i centrum.

Motorhome parking Riva del Garda betalas per timma och ligger bra till för ett besök i centrum.

Bara några hundra meter från ställplatsen kan man sitta på en bänk och njuta av utsikten över sjön.

Bara några hundra meter från ställplatsen kan man sitta på en bänk och njuta av utsikten över sjön.

Strandpromenaden in mot centrum av Riva del Garda

Strandpromenaden in mot centrum av Riva del Garda.

Strandpromenaden närmar sig centrum.

Strandpromenaden närmar sig centrum.

Höga berg i väster.

Höga berg i väster.

Många restauranger vid torget.

Många restauranger vid torget.

De flesta cafeérna bjuder på utsikt.

De flesta cafeérna bjuder på utsikt.

Ljuset var något alldeles extra här i norra delen av Gardasjön.

Ljuset var något alldeles extra här i norra delen av Gardasjön.

Bastione Riva del Garda

Bastione Riva del Garda på bergssluttningen ovanför staden.

Eftersom vi anlände till  Riva del Garda tidigt på förmiddagen kände vi oss nöjda och fortsatte därför följande dag resan med att ta oss över Alperna genom Österrike. På första delen genom Italien passerade vi massor av äppelodlingar, där skörden var i full gång. Tanken var att ta en övernattning i Österrike men när vi kom fram till platsen var det så skuggigt och kallt att vi fortsatte till Füssen i Tyskland via Fernpasset.

På många ställen efter vägen såg vi snöklädda alptoppar.

På många ställen efter vägen såg vi snöklädda alptoppar.

Här på Camping via claudiasee hade vi tänkt övernatta, men det får bli en annan gång.

Här på Camping Via Claudiasee hade vi tänkt övernatta, men det får bli en annan gång.

Camping via claudiasee har vackra omgivningar.

Camping Via Claudiasee har vackra omgivningar.

Utsikt från Campingen över byn och alptoppar.

Utsikt från Campingen över byn och alptoppar.

Efter ca 34 mil når vi fram till Wohnmobilplatz Füssen campers stop. Utan att tänka mig för kliver jag ut klädd i shorts och kortärmat, för att betala i automaten och får en liten överraskning. Temperaturen är endast +6° i  Füssen, när vi lämnade Gardasjön var det sommar med +23°. På med varma kläder och en snabb promenad in till centrum och tillbaka, bara för att få lite luft och röra på kroppen efter den långa färden över alperna. Eftersom vi varit här tidigare kände vi inget behov av att titta närmare på något. Finns att läsa i denna berättelse Tyskland runt med husbil.

Wohnmobilplatz Füssen campers stop

Wohnmobilplatz Füssen campers stop

Utsikt på promenaden in till centrum i Füssen

Utsikt på promenaden in till centrum i Füssen.

Fortsätter norrut ca 26 mil till  Rothenburg ob der Tauber en liten mysig stad där vi också varit tidigare. Blir bara en liten runda på stan i det småkyliga vädret.

Rothenburg ob der Tauber, P2, härifrån är det bara några hundra meter till en av stadsportarna.

Rothenburg ob der Tauber, P2, härifrån är det bara några hundra meter till en av stadsportarna.

Rothenburg ob der Tauber är en mysig stad med många korsvirkeshus.

Rothenburg ob der Tauber är en mysig stad med många korsvirkeshus.

Vid torget ligger några vackra hus.

Vid torget ligger några vackra hus.

Blomsterprydda fasader längs gatorna bidrar till det vackra intrycket.

Blomsterprydda fasader längs gatorna bidrar till det vackra intrycket.

Söndag 8 oktober rullar vi vidare ca 30 mil till Göttingen. +10° och lätt duggregn inbjuder inte till några större utsvävningar så en promenad till centrum på eftermiddagen får bli dagens aktivitet.

Ställplats Göttingen ligger vid ett stort badhus.

Ställplats Göttingen ligger vid ett stort badhus.

Goose Girl i Göttingen.

Goose Girl på torget i Göttingen.

Härifrån åker vi vidare till Scharnebeck nordost om Lüneburg, en sträcka på 256 km, för att titta på  en båthiss.

Från ställplatsen i Scharnebeck är det utsikt över båthissen.

Från ställplatsen i Scharnebeck är det utsikt över båthissen.

Lyftverket Scharnebeck består av två tråg med effektiva måtten 100 meter x 11,8 meter och 3,38 meter djup. Lyfthöjden är 38 meter (beroende på vattenstånd). Totalvikten av ett med vatten fyllt tråg är 5800 ton. Det tar cirka tre minuter för ett lyft och lika länge för en sänkning av tråget. Varje tråg drivs av fyra elmotorer med 169 kW vardera.

Lyftverket Scharnebeck består av två tråg med effektiva måtten 100 meter x 11,8 meter och 3,38 meter djup. Lyfthöjden är 38 meter (beroende på vattenstånd). Totalvikten av ett med vatten fyllt tråg är 5800 ton. Det tar cirka tre minuter för ett lyft och lika länge för en sänkning av tråget. Varje tråg drivs av fyra elmotorer med 169 kW vardera.

Båtlyftanläggning i Elbe-Seitenkanal som förbinder floden Elbe med Mittellandkanalen

Båtlyftanläggning i Elbe-Seitenkanal som förbinder floden Elbe med Mittellandkanalen. Lyfttrågen är här i översta läget 38 meter upp.

Här är vi högst upp där hisssen lyft en pråm 38 meter upp.

Här är vi högst upp där hisssen lyft en pråm 38 meter upp.

Nu återstår sista målet på resan vilket är Flensburg. Vi åker förbi Hamburg på den östra sidan via Trittau. Sedan vanliga rutiner med inköp av godsaker och övernattning på parkeringen till Scadinavian park i Flensburg. Följande morgon vidare till Grenå i Danmark för att ta färjan kl 14.15 till Varberg.

Stena Lines färja som ska frakta oss till Varberg.

Stena Lines färja som ska frakta oss till Varberg.

Färjeturen tar 4,5 timmar och det har hunnit bli mörkt när vi anländer till Svensk mark. Kör i mörker och regn en stund men stannar sedan till i Svenljunga för att sova. Dagen därpå fortsatt färd hem till Torshälla. Totalt vart det 46 övernattningar och vi har kört 621 mil på denna resa. Detta var en av våra absolut bästa resor med husbilen, kan ju bero på att vi hade trevligt sällskap en stor del av resan. Stort tack till Ingegärd och Jan-Olov.

På första morgonpromenaden efter hemkomst upplever vi våt vackra Torshälla i höstskrud.

På första morgonpromenaden efter hemkomst upplever vi vårt vackra Torshälla i höstskrud.

-Slut-